על בית הדין לאזן את המטוטלת לצד המעסיקים

אחרי שנקבעה "הלכת פלאפון", שניתנה על רקע התנהלות חמורה של ההנהלה בניסיון למנוע התארגנות עובדים, מזמנת פלאפון מקרה מעניין נוסף שייתווה דרך ויקבע את הגבולות שגם העובדים אינם יכולים לעבור במסגרת ההתארגנות

רן גוראון, מנכ''ל קבוצת אלפא, המאגדת את פלאפון, בזק בינלאומי ו-yes / צילום: יונתן בלום
רן גוראון, מנכ''ל קבוצת אלפא, המאגדת את פלאפון, בזק בינלאומי ו-yes / צילום: יונתן בלום

לפני כתשע שנים התנהלות חברת פלאפון הביאה לכך שניתן נגדה פסק דין אשר ידוע בכינויו כ"הלכת פלאפון". הלכה פלאפון מהווה עד היום אחד מפסקי הדין המשמעותיים ביותר בתחום המשפט הקיבוצי.

באותו מקרה בית הדין הארצי לעבודה קיבל תביעה שהוגשה נגד חברת פלאפון וקבע הלכה לפיה מעסיק לא רשאי לצאת נגד מהלך התארגנות ראשונית של עובדיו, ישירות או בעקיפין. בית הדין הבהיר כי שאלת ההתארגנות היא עניין של העובדים, וכי חל על המעסיק איסור מוחלט להתערב בה.

הלכת פלאפון, שניתנה על רקע התנהלות חמורה ביותר (כך לדברי בית הדין) של הנהלת פלאפון בניסיון למנוע את ההתארגנות הקיבוצית בחברה, הייתה קיצונית ביותר בקביעותיה, ועוררה ביקרות רבה מצד מעסיקים על כך שאינה מאוזנת דיה כלפי מעסיקים, "סותמת להם את הפה" ו"קושרת להם את הידיים".

והנה, כעבור תשע שנים מזמנת לנו חברת פלאפון מקרה נוסף, שאם אכן יתממש, תהיה זו הזדמנות פז, כי מקרה נוסף הקשור בחברת פלאפון יתווה דרך ויקבע את הגבולות שדווקא העובדים אינם יכולים לעבור במסגרת ההתארגנות.

לפי הפרסומים בתקשורת, רן גוראון, מנכ"ל קבוצת אלפא, המאגדת את פלאפון, בזק בינלאומי ו-yes, הכריז על "השבתת מגן". בתמצית, השבתת מגן יכולה להינקט על-ידי מעסיק כאשר העובדים נוקטים שביתה או עיצומים במקום העבודה, ופעולות אלה אינן מאפשרות את העסקתם הסדירה של עובדים אחרים המעורבים בסכסוך, או שהשביתה יוצרת מניעה וקושי תפעולי בהעסקתם של עובדים שאינם מעורבים בסכסוך. בהשבתה שכזו, כלל העובדים לא יהיו זכאים לשכר בתקופת ההשבתה.

עוד פורסם כי טענות המנכ"ל בסכסוך הנוכחי הן שעובדים רבים בחברה נותרים ללא יכולת ממשית לעבוד כתוצאה מהעיצומים שהעובדים נוקטים, ולכן החברה נאלצת להודיע על השבתת מגן שמטרתה להגן על החברה.

אם אכן דברי המנכ"ל נכונים, ראוי כי בית הדין לעבודה יאפשר למעסיק לפתוח בשביתת המגן.

שנים רבות עולות טענות כי בתי הדין לעבודה מוטים לטובת העובדים. אומנם, לאורך שנים, עושים בתי הדין לעבודה את מלאכתם נאמנה, בכך שבאמצעות פסקי הדין הם מאזנים כראוי את פערי הכוחות המובנים שיש בין ציבור העובדים לציבור המעסיקים.

אולם כאשר העובדים הם ש"עוברים את הגבול" ולא מאפשרים למעסיק להפעיל את החברה בגלל פעולות שנוקטים בהן, ראוי לאפשר למעסיק לפתוח בהשבתת המגן, ובלבד שאכן מדובר במקרה שבו לא ניתן להמשיך בעבודה הסדירה של החברה כתוצאה מהצעדים הארגוניים שנוקטים העובדים.

החשיבות שיש לכך שבתי הדין יאפשרו למעסיק את הפעלת ההגנה הזו היא בשל הצורך, הנשמע בשוק העבודה זמן רב, כי יש להסיט את מטוטלת האיזון לכיוונם של המעסיקים. הקולות ההולכים וגוברים הם כי שוק העבודה אינו עוד כזה המצדיק הפעלת צעדים קיצוניים רק כלפי מעסיקים, מאחר שכוחם של העובדים גובר ועולה כל העת. במילים אחרות, אין מדובר עוד בעובדים חלשים הזקוקים כל העת להגנה של בתי הדין, אלא נדרש איזון שייתן ביטוי גם לקולם של המעסיקים.

לכן, אם קבוצת אלפא תממש את הכרזתה ותצא להשבתת מגן, ראוי שבית הדין יאפשר זאת, אם תאותגר החלטת החברה על-ידי העובדים. בכך יהיה זה מסר לציבור העובדים כי גם למעסיקים ישנם זכויות במסגרת מאבקי התארגנות, ובנוסף יהיה זה מסר חשוב לכלל הציבור כי בתי הדין לעבודה יודעים לאזן נכונה את הדברים, גם אם בסופו של יום זה לעתים פועל לטובת המעסיקים.

הכותב הוא עורך דין במחלקת דיני עבודה במשרד חדד רוט שנהר הלפר ושות', ושימש במשך כשמונה שנים כעוזר משפטי לנשיאת בית הדין הארצי לעבודה