משרד התקשורת: הממשלה חייבת לעזור להשקעות בתשתיות תקשורת

משרד התקשורת מכין עבודה שתמחיש את הצורך בסיוע ממשלתי לשוק התשתיות • בכירים במשרד: "בכל העולם הבינו שבעקבות הקורונה ממשלות נדרשות לסייע בפריסת תשתיות תקשורת בפריפריה. רק אצלנו לא מוכנים"

פריסת סיבים אופטיים / צילום: איל יצהר
פריסת סיבים אופטיים / צילום: איל יצהר

המאבק סביב תשתיות התקשורת בחברה הערבית ובפריפריה ממשיך במרץ רב. אתמול (ד'), בעקבות פרסום הידיעה בגלובס על כך שהתוכנית לפיתוח תשתיות בחברה הערבית שהממשלה מקדמת לא כוללת את נושא תשתיות התקשורת על רקע חילוקי דעות בין המשרדים השונים - גורמים בכירים במשרד התקשורת אומרים כי בכוונתם להציג מחקר משווה שמראה כיצד מדינות בכל העולם מסייעות לחברות תקשורת בהשקעות ותמריצים.

במשרד התקשורת מתכוונים להמשיך ולהיאבק על הדרישה להלוואה של 400 מיליון שקל להאצת הפריסה בחברה הערבית, ומעריכים כי בסוף הנושא יובא להכרעה בממשלה למרות התנגדות האוצר.

לדברי בכירים במשרד התקשורת, בכל העולם הממשלות מגבירות את הסיוע למפעילים בפריפריה לפרוס תשתיות סיבים אופטיים, בעיקר בשל הקורונה שחידדה את הצורך ברוחבי פס שרק הולכים וגדלים בסלולר ובשוק הסיבים האופטיים.

לדבריהם, לא מדובר בהזרמה של כסף, אלא מדובר בהלוואה שתוחזר מכספי הקרן למימון הפריסה באזורי תמרוץ. נזכיר כי הקרן ממומנת מכספים שמעבירים לה המפעילים, אבל החשש הוא שלמרות התמרוץ מפעילים לא ייגשו לפריסת תשתיות באזורים שאינם כדאיים כלכלית.

במשרד התקשורת טוענים כי הבעיה היא לא המתווה של הקרן והפריסה בפריפריה, אלא העובדה שלא ניתן להשלים עם כך שהפריפריה לא תיפרס באותו הקצב שנפרסים תשתיות סיבים במרכז ובאזורי הביקוש, וזה דבר שהמדינה לא יכולה להסכים לו. לכן הם דורשים לא לשנות את המתווה אלא לקבל הלוואה מהאוצר כדי לקצר את זמני הפריסה.

ניתן להעריך כי הוויכוחים בין משרדי הממשלה יגיעו בסופו של דבר להכרעה בדרג השרים וגם מול ראש הממשלה, היות שלמחלוקות יש השפעה על שיתוף-הפעולה הקואליציוני.
נזכיר כי גם המשרד לשוויון חברתי, ששוקד על התוכנית, מעורב בסוגיה הספציפית של תשתיות התקשורת ומנסה למצוא פתרונות לבעיה.