ליברמן משתלח ברופאים ומפקיר את המטופלים

במקום לדבר על רופאים ספציפיים שמבקשים להתפרנס בכבוד, כדאי לשר האוצר להתמקד בהתנהלות השערורייתית של משרדו, שמאפשרת לחברות הביטוח לעשות כמעט כל העולה על רוחן על חשבון הבריאות של כולנו

שר האוצר אביגדור ליברמן / צילום: אלכס קולומויסקי, "ידיעות אחרונות"
שר האוצר אביגדור ליברמן / צילום: אלכס קולומויסקי, "ידיעות אחרונות"

השתלחותו של שר האוצר, אביגדור ליברמן לאחרונה נגד יו"ר ארגון מרשם, ד"ר ריי ביטון, מעידה יותר מכל על יחסו של משרד האוצר לרופאים העצמאיים במדינת ישראל. העובדה ששר הבריאות, ניצן הורוביץ לא גינה בחריפות את התבטאותו המכוערת של ליברמן, מראה את הליכתו שבי של משרד הבריאות אחרי משרד האוצר בכל הקשור לרופאים העצמאיים.

9,600 הרופאים העצמאיים מהווים כ-40% מסך הרופאים בישראל. יחסה של המדינה אליהם מחפיר. המדינה מגבילה את חופש העיסוק של הרופאים העצמאיים ומפקירה אותם לרחמי חברות הביטוח שקובעות את שכרם ומחליטות האם יעבדו או לא. למעשה, המדינה הצליחה במשימתה להפוך את הרופא העצמאי לשם נרדף לרמאי ומושחת.

הניסיון של ליברמן להשפיל רופאים שמבקשים להתפרנס בכבוד הוא נלוז. רופאים עצמאיים מבצעים פרוצדורות רפואיות רבות שהרפואה הציבורית אינה מציעה, רופאים עצמאיים מאפשרים למטופליהם קבלת ייעוץ וחוות דעת נוספות, זמינות גבוהה ומומחיות שלעיתים קשה מאוד עד בלתי אפשרי לקבל במערכת הציבורית.

מדינת ישראל הייתה צריכה לחבק את הרופאים העצמאיים ובכלל את מערכת הרפואה העצמאית. אלפי הרופאים העצמאיים מסייעים בהורדת העומס הכבד במערכת הבריאות הציבורית ומאפשרים לה להתרכז בצורך להתייעל ולספק רפואה איכותית ונגישה לציבור רחב.

למרבה הצער, משרדי האוצר והבריאות החליטו לפעול אחרת. הם אפשרו לחברות הביטוח לשלוט באופן כמעט מלא על מערכת הבריאות העצמאית בישראל באמצעות קידום "רפורמה" שזכתה לכינוי "הסדר-החזר", שבמסגרתה נקבע כי כל חברת ביטוח רשאית לקבוע בעצמה את רשימת הרופאים עבור מבוטחיה. המדינה טענה בשעתו כי ה"רפורמה" נועדה לשפר את מצבם של המבוטחים, אולם המציאות הוכיחה אחרת.

ה"רפורמה", שיצאה לדרך בשנת 2016, העשירה במיליארדי שקלים את קופתן של חברות הביטוח על חשבון הציבור ואיכות הטיפול שהוא מקבל. מספיק לקרוא את דוח מבקר המדינה בנושא "אסדרת שוק ביטוחי הבריאות המסחריים" כדי לתפוס את הראש ולא להאמין: " פעולות הרשות (רשות שוק ההון, ביטוח וחיסכון במשרד האוצר) הביאו להפחתה בשיעור ההפרשה לעתודות ההון ובכך יצרו לחברות הביטוח הוזלה בעלויות.

במקביל להפחתה בעלויות עלה שיעור הסכום העודף ושיעור התשלום הישיר למבוטח נותר ללא שינוי. על כן, נראה כי פעולות הרשות שנעשו במסגרת רפורמת 2016, אכן יצרו הפחתה בעלויות לחברות הביטוח. אולם, בשלב זה נראה כי הפחתה זו לא תורגמה להגדלת שיעור התשלום הישיר למבוטחים אלא להגדלת שיעור הסכום העודף של החברות בתחום.

ממצאים אלו מעידים על קושי של הרפורמה לתת מענה מלא לכל הכשלים בתחום, ובהם שיפור רווחתו של המבוטח, ועל כן מחייבים את בדיקתה השוטפת של הרשות". במילים אחרות, המדינה אפשרה לחברות הביטוח להתעשר ולא שמה לב שבדרך היא מפקירה את ציבור המבוטחים, כמו גם את הרופאים.

במקום לדבר על רופאים ספציפיים שמבקשים להתפרנס בכבוד, כדאי לשר האוצר להתמקד בהתנהלות השערורייתית של משרדו, שמאפשרת לחברות הביטוח לעשות כמעט כל העולה על רוחן על חשבון הבריאות של כולנו.

הכותב מכהן כיו"ר ארצ"י - ארגון הרופאים העצמאיים בישראל