פולקסווגן בוחרת בקירור הישראלי של סולקולד

ענקית הרכב תשלב את הפיתוח של סולקולד במכוניות שלה • וגם: דורי מדיה מוכרת פורמטים לדובאי • אירועים ומינויים

אנשי סולקולד: ירון שנהב, ד''ר צבי טמפלמן, ד''ר נועם רלבג וקריסטינה טרכטמן / צילום: יח''צ
אנשי סולקולד: ירון שנהב, ד''ר צבי טמפלמן, ד''ר נועם רלבג וקריסטינה טרכטמן / צילום: יח''צ

לפני כשלוש שנים הכריזה ענקית הרכב פולקסווגן על פתיחת מרכז חדשנות בישראל, וכעת נודע כי היא תשלב את הפיתוח של Solcold הישראלית, שהופך את חום השמש לאנרגיית קירור, במכוניות שלה. היקף העסקה מוערך בעשרות מיליוני דולרים בשנה החל מ-2023.

לדברי מנכ"ל החברה ואחד המייסדים שלה, ירון שנהב, "אנחנו ואפולו פאוור (שמפתחת תאים סולאריים גמישים בצורת אריג, אותו ניתן להרכיב על גגות רכבים, ג"ח) החברות היחידות המשתתפות בפרויקט רכב העתיד של פולקסווגן, שיושק ב-2023. מעבר לכך, אנחנו נמצאים איתם בפיילוט לכיסוי שני רכבים".

מדובר בחומר שמאפשר חיסכון אנרגטי משמעותי, כיוון שניתן לצפות באמצעותו כל אובייקט שחשוף לשמש - ולחסוך הוצאות קירור ומיזוג. הפיתוח מתאים למגוון גדול של שימושים, ובהם מבנים, כלי רכב, מטוסים, אניות, חממות ואף מוצרי תקשורת וסלולר, שחלק מהבלאי שלהם נגרם כתוצאה מחימום יתר.

כעת חותמת סולקולד על הסכמים גם עם נמל התעופה Changi בסינגפור, חברת הסלולר היפנית Kyowa Exeo Corporation, כי"ל (ICL), חברת השילוח הבינלאומית DSV, וגם עיריית ראשון לציון, שעתידה לצפות מבני ציבור בחומר ולהפוך ל"עיר הקרירה הראשונה בישראל". בנוסף, בימים אלה יוצאת החברה לסבב גיוסים שלישי, ובמקביל מציגה מרכז הדמיה חדש שבו ניתן לראות את יישומי הפיתוח בתחומים שונים - מכוניות החונות בשמש, ארונות תקשורת, אוהלים ועוד.

את סולקולד, שהוקמה ב-2016, ייסדו שנהב (מהנדס חשמל ואלקטרוניקה), פרופ’ גיא רון, מומחה לפיזיקה גרעינית מהאוניברסיטה העברית, וד"ר צבי טמפלמן, המתמחה בהנדסת חומרים. מרכז הפיתוח שלה ממוקם בנס ציונה, והיא מעסיקה 11 מדעני מחקר ופיתוח. עד היום היא גייסה כ-5 מיליון דולר.

החברה טרם רשמה הכנסות השנה, ואולם צבר ההזמנות שלה ל-2022 עומד על 52 חברות, עם צפי הכנסות מינימלי של כ-2 מיליון דולר. החברה צופה שלאחר כשנתיים של פעילות היא תעמוד ביעד הכנסות של 50 מיליון דולר.

לדברי שנהב, "מדובר בפתרון אקולוגי שמביא לחסכון משמעותי בהוצאות הקירור והמיזוג. החומר נבחן ויעילותו הוכחה בסדרת ניסויים מוצלחת על מגוון חומרים. לא רק גופים מסחריים אלא גם גופים עירוניים רבים פנו אלינו, על מנת לבחון אפשרויות שונות לקירור מבנים עירוניים. פוטנציאל השוק הוא ענק, ועומד על קרוב ל-100 מיליארד דולר".

דורי מדיה מוכרת פורמטים לדובאי

קבוצת דורי מדיה חתמה עם אבו דאבי מדיה (ADM), גוף השידור הציבורי המוביל באיחוד האמירויות, להפקת גרסאות מקומיות בשפה הערבית לפורמטים "The Selfie Challenge" ו-"Win the Crowd" . מדובר בשני פורמטים חדשים שנוצרו על ידי סטודיו גלאם, ושייכים לז'אנר הלא מתוסרט.

על פי דורי מדיה, אבו דאבי מדיה הזמינה 15 פרקים מכל פורמט המיועדים לשידור במשבצת הפריים טיים בערוץ הדגל של הקבוצה, אבו דאביTV , ובאפליקציית ADtv הפופולרית במזרח התיכון ואפריקה. שתי התוכניות מתוכננות לעלות לשידור כבר בחודשים הקרובים.

נדב פלטי / צילום: סטודיו עדי גלעד
 נדב פלטי / צילום: סטודיו עדי גלעד

הפורמט הראשון, The Selfie Challenge, הוא משחק טלוויזיוני המבוסס על תחרות בין שתי קבוצות של 3 חברים, אשר מתחרות ביניהן על שחזור מדויק של תמונות סלפי המגיעות ממקומות שונים בעולם. לתחרות חמישה סבבים בדרגת קושי עולה, המצריכה כושר אילתור ויצירתיות. הגרסה הערבית של 'אתגר הסלפי' תופק על ידי Highways Arabia והיא אמורה לעלות לשידור בסוף 2021. בנוסף שודרה התוכנית בספרד.

הפורמט השני, "Win the Crowd", הוא תחרות כישרונות שבה הרחוב הוא הבמה, והציבור הוא הקהל. המתמודדים מופיעים בפינת רחובות סואנת, מרושתת במצלמות, ולכל אחד מהם יש 7 דקות למשוך כמה שיותר צופים עוברי אורח. המתחרה בעל הקהל הגדול ביותר יזכה בפרס כספי. הגרסה הערבית של "Win The Crowd" תשודר בתחילת 2022. בנוסף שודרה התוכנית ברוסיה, הודו וקולומביה.

לדברי נדב פלטי, מנכ"ל ונשיא דורי מדיה, "אנו בטוחים ששני הפורמטים הללו יצליחו, במיוחד בקרב קהלים צעירים. אנו נרגשים מאוד מההתקשרות החדשה עם אבו דאבי מדיה, ומצפים להציג תכנים נוספים לשוק איחוד האמירויות בזמן הקרוב".

חיתם אל קתירי, ממלא מקום מנהל הטלוויזיה, אבו דאבי מדיה, מסביר כי ההסכם "מחזק את האסטרטגיה שלנו להרחיב את מאגר השותפים, ולמקד בסיס רחב של קהלים אזוריים ובינלאומיים באמצעות מתן תוכן ייחודי שהוא מבדר, אינפורמטיבי ומרתק. אנו נרגשים לעבוד עם הפורמטים של דורי מדיה בגרסאות הערביות הראשונות שלהם".

פרויקט הגלויה הרווחית

במשך 12 שנות קיומו של יריד צבע טרי נמכרו בו כ-10,000 גלויות "סודיות" (כלומר שהרוכש אינו יודע מי האמן עד לקבלת הרכישה לידיו) בהיקף של 1.8 מיליון שקל. השנה הוצאו למכירה 1,400 גלויות, במחיר של 190 שקל.

בין האמנים שייקחו השנה חלק בפרויקט נמנים אדם יקותיאלי, ציבי גבע, זויה צ'רקסקי, שחר מרכוס, יעל פרנק, הדס סט, דיאנה קוגן, ורד אהרונוביץ, קרן שפילשר, שי יחזקאלי, נירית טקלה, דויד ברוזה, נילי לוטן, אסי לוי, גלי עטרי, פנינה בריק, דאנה איבגי ואחרים.

כל ההכנסות מהפרויקט מועברות במלואן לעמותת ידידי בית הספר לאמנויות בקמפוס אריסון תל אביב - לטובת המשך קיום וביסוס לימודי האמנות בבית הספר, ולתמיכה בתלמידים המגיעים מרקעים מוחלשים.

הגלויות ביריד צבע טרי / צילום: אחיקם בן יוסף
 הגלויות ביריד צבע טרי / צילום: אחיקם בן יוסף

יריד צבע טרי, שייסדו שרון טילינגר ויפעת גוריון, מציג עבודות של אמנים ומעצבים ישראלים, בהם יוצרות ויוצרים צעירים בראשית דרכם לצד אמנים מצליחים המיוצגים בגלריות מובילות. בשנה שעברה התקיים היריד במהדורת אונליין בלבד, בעקבות הקורונה, ואילו השנה הוא מתקיים בוולודרום הלאומי ע"ש סילבן אדמס בשכונת הדר יוסף שבתל אביב.

נותנת החסות הראשית השנה היא קבוצת הפניקס, אשר מחזיקה באוסף האמנות הישראלית הפרטי הגדול בישראל, שאסף יוסף חכמי, הבעלים והמנכ"ל, עד לשנות ה-90. בין האמנים המיוצגים בו נמנים ראובן רובין, מרדכי ארדון, יחזקאל שטרייכמן, לאה ניקל, יוסף זריצקי, מנשה קדישמן, רפי לביא ויאיר גרבוז.

סנארה ונצ'רס ואיכילוב מאחדים כוחות

קשה להפחית בחשיבות של פיתוח וקידום טכנולוגיות חדשניות הקשורות לחקר המוח. בימים אלה החלו בית החולים איכילוב וקרן ההשקעות סנארה ונצ'רס של חברות טבע ופיליפס בשיתוף פעולה ייחודי, שמטרתו לקדם פיתוחים טכנולוגיים של רופאי המחלקה הנוירולוגית לכדי מיזמים פורצי דרך בתחומי הרפואה הדיגיטלית.

מדובר בטכנולוגיות רפואיות הקשורות למחלות מערכת העצבים המרכזית, בעיות שינה, בעיות עצביות, שיקום עצבי, איתור בעיות שעלולות להוביל לאירוע מוחי, שיקום וטיפול באירוע מוחי והבעיות הקוגניטיביות שעלולות להתעורר אחריו. סנארה ונצ'רס תספק לחוקרים באיכילוב סיוע בהליכי פיתוח עסקי וטכנולוגי, מנטורינג וגישה למומחים בעלי שם מרחבי העולם.

לדברי מנכ"ל סנארה ונצ'רס, אסף ברנע, "תחום המוח הוא מהתחומים החשובים ביותר כיום בעולם החדשנות הרפואית הקלינית. מעבר להיותו סינרגטי הן לטבע והן לפיליפס (בתחומים כמו מחלות ניווניות ומערכת עצבים מרכזית או הפרעות שינה), אנו מזהים פוטנציאל גדול בבניית קירבה מיוחדת עם הצוותים הקליניים בשטח".

סנארה ונצ'רס הוקמה לפני כשבע שנים כפלטפורמה וקרן השקעות בתחום טכנולוגיות הבריאות, ומוחזקת במשותף על ידי טבע ופיליפס, בתמיכת רשות החדשנות. היא מהווה מעין חממה לחברות טכנולוגיה מבטיחות בתחום הבריאות, משלב הפרה-סיד ועד להבשלתן ויציאתן לשוק העולמי.

המונית הלונדונית המונגשת מגיעה לת"א

החל מינואר 2022 תחל לפעול בתל אביב מונית חשמלית נגישה לאנשים עם מוגבלויות. המונית כוללת משטח עלייה לכיסאות גלגלים, וכיסא מתכוונן על ציר לכניסה נוחה יותר. המונית יכולה להסיע עד ששה נוסעים שנמצאים בהפרדה מלאה מהנהג.

מונית TX של היבואן EV MOTORS / צילום: מורג ביטן
 מונית TX של היבואן EV MOTORS / צילום: מורג ביטן

מדובר במונית מדגם "לונדון טקסי", אשר תופעל גם כקו שיתופי. עמדות הטעינה של המונית יופעלו באמצעות שימוש באנרגיות חילופיות וירוקות - סולאריות, מימן וגז טבעי. טווח הנסיעה המשולב שלה עומד על 500 ק"מ, אשר מאפשר לנהג המונית לסיים יום עבודה שלם ללא עצירה לטעינה - כך על פי עופר סגל, סמנכ"ל השיווק והמכירות של EV Motors המייבאת את המונית.

חדשות טובות

חברת Food appeal תתרום לעמותת "אחת מתשע" 10% מהכנסותיה ממכירת ספלי זכוכית בעיטור נקודות ורודות, שהשיקה לרגל חודש המודעות לסרטן השד. לכל צמד כוסות מצורפת גלויית הסברה על שגרת הבדיקות המומלצת.