הרשימה המשותפת | טור סופ"ש

אחמד טיבי הבהיר למה זה חשוב לתת למשותפת לפרוק כעסים

הרשימה המשותפת העבירה השבוע מסר ברור במליאת הכנסת: בכוונתה להגביר את שיתוף הפעולה עם הליכוד, ככל שרע"ם תקבל גיבוי חזק יותר מהקואליציה

ח''כ אחמד טיבי נואם בכנסת, השבוע / צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת
ח''כ אחמד טיבי נואם בכנסת, השבוע / צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת

הניצחון הראשון של האופוזיציה על הקואליציה במושב החורף הוא לא סתם ניצחון, הוא בעיקר סמלי - האופוזיציה בראשות ביבי מנצחת את הקואליציה בזכות טיבי.

הכל התחיל השבוע עם פינת ״ההטרלה הקבועה" של הרשימה המשותפת. בכל שבוע היא מעלה הצעת חוק או הצעה לסדר במטרה להביך את רע"ם. זה עובד ככה: המשותפת מעלה לדיון הצבעה על אחת הסוגיות שבקונצנזוס הערבי, בידיעה שתקרה אחת משתי האפשרויות: או שרע"מ תצביע בעדה ובכך תגזור המשותפת קופון ותדגים איך אפשר מתוך האופוזיציה להגיע להישגים; או שרע"ם תצביע נגדה וכך הם יציגו אותה כמי שפועלת מתוך הקואליציה כנגד האינטרסים של האזרחים הערבים. ווין-ווין.

והחשוב מכל, זה שהציבור הערבי שעד רק לאחרונה לא היו לו נציגים בקואליציה מעולם, מסרב, או לא מבין עדיין, את המשמעויות של קואליציה ואופוזיציה. מבחינת הציבור הערבי, יש חברי כנסת ערבים שיש להם מטרה אחת: לטפל בסוגיות החברה הערבית, וכל הצבעת נגד בסוגיות האלו היא דבר לא מקובל, ללא קשר לנסיבות.

רע"ם הבחינה בסכנת מבוכה

אז השבוע יו״ר סיעת הרשימה המשותפת ח״כ אחמד טיבי, העלה הצעה להקמת ועדת חקירה פרלמנטרית בנושא מינוי והעברת המורים בחברה הערבית במערכת החינוך. על פניו מדובר בנושא שלא שווה בדיקה או חקירה, אך במציאות מדובר אכן בעניין רגיש שעולה ממנו סימני שאלה גדולים לאורך השנים. הנתונים מראים שיש מעל ל-13 אלף מורות ומורים בחברה הערבית שמוסמכים לעבוד בהוראה אך אינם מועסקים בשום מסגרת חינוכית באופן קבוע. יש לשים לב גם לפער בין שתי מערכות החינוך, הערבית והיהודית: בראשונה יש עודף ובשנייה יש מחסור חמור. בכל אופן, זה בפני עצמו נושא לדיון אחר.

משרד החינוך המציא שיטה ניקוד שלפיה המורה צריך לעבור וותק מסוים וללמד באזורים בהם יש מחסור במורים כדי לעלות בדירוג ולהגיע לרגע שבו הוא יכול לעבוד במקום קרוב למגוריו. מרבית המורים בנגב, למשל, מגיעים מהצפון וחלקם יוצא בכל יום לעבודה בשעה 4 לפנות בוקר כדי להגיע בזמן לבית הספר בו הם מלמדים. המשותפת וגורמים רבים אחרים בחברה הערבית, סבורים ששיטת הניקוד אינה שקופה מספיק ונשלטת על ידי גורמים בעלי אינטרס שמשנים את הניקוד ומטים את הדירוג למטרות שונות. יש כאלה שחושדים אפילו שגורמי ביטחון מתערבים בניקוד כדי למנוע מינויים על רקע פוליטי במערכת החינוך הערבית.

בחזרה לכנסת. רע"ם הבחינה בסכנת המבוכה שמגיעה מהתנגדותה להקמת ועדת חקירה כזאת, ומיהרה להגיע להסכמות עם שרת החינוך ויושבת ראש ועדת החינוך בכנסת כדי להקים ועדת משנה שתעמוד בראשה ח״כ מרע"ם אימאן ח׳טיב יאסין. המטרה היא להקדים את המשותפת ולהסביר לציבור הערבי שאין צורך בוועדת החקירה שטיבי מציע. אך כל מי שמכיר את ח״כ אחמד טיבי ידע מראש שהסיפור לא ייגמר כאן, גם ברע"ם הבינו זאת: ״הוא לא יוותר לנו, גם אם במחיר הפלת הממשלה״, בכיר ברע"ם אמר.

טיבי הבהיר: הפילו את הצעתי ותיפול הממשלה 

הצבעת אי האמון השבוע, שהופלה על חודו של קול לאחר תמיכת חברי המשותפת, היוותה מסר חשוב לראשי הקואליציה - ככל שרע"ם תקבל גיבוי חזק יותר מהקואליציה, כך שיתוף הפעולה בין המשותפת לליכוד באופוזיציה יגבר. במילים פשוטות, טיבי הבהיר לקואליציה, בלי להכביר במילים, שהפלת ההצעה שלו בכנסת, תביא במוקדם או במאוחר להפלת הממשלה.

וכך, חלק מחברי הקואליציה נעדרו מהצבעתו של טיבי, והקמת ועדת החקירה עברה 47 מול 46 במליאה, מה שהוביל לתמונות הנדירות של חגיגות שמחה מהליכוד ועד יהדות התורה. חגיגות הניצחון הראשון במושב החורף של האופוזיציה על הקואליציה. המסר הועבר. ״צריך לתת למשותפת לפרוק את הכעס שלה מדי פעם, לא צריכים אותם בעדנו, אך גם לא נגדנו״, אמר גורם בקואליציה.

התקרית הזו השבוע מוכיחה שבמדובר בקואליציה שתלויה מאוד במצב רוחה של האופוזיציה, או במילים אחרות: בטיבי וביבי.

הכותב הוא ראש חטיבת החדשות ברדיו נאס ופרשן חדשות 12