אישור היסטורי של ועדת הכספים: גיל הפרישה לנשים צפוי לעלות ל-65

במסגרת הצעת החוק, יועלה גיל הפרישה לנשים מגיל 62 לגיל 65, על פני 11 שנים, ונקבעו הטבות שונות • סך העלות של הרחבת המענק תעלה לממשלה 260 מיליון שקל

אזרחיות באשדוד, פברואר 2021 / צילום: Reuters, AMIR COHEN
אזרחיות באשדוד, פברואר 2021 / צילום: Reuters, AMIR COHEN

לאחר שנים של דיונים, דחיות ועיכובים החוק להעלאת גיל הפרישה לנשים לגיל 65 אושר הערב (ה') בוועדת כספים לקריאה שנייה ושלישית בכפוף להצבעת רוויזיה. במסגרת הצעת החוק, יועלה גיל הפרישה לנשים מגיל 62 לגיל 65, על פני 11 שנים. במסגרת ההחלטה נקבעו הטבות שונות שנועדו להקל את הרפורמה ואת נזקיה הכלכליים לנשים שבמוקד הרפורמה. זאת בעקבות דרישת חברות הכנסת מהקואליציה, ביניהן אפרת רייטן, מיכל רוזין, נעמה לזימי, ג'ידה רינאווי ונוספות בפגישות מאחורי הקלעים עם יו"ר הוועדה אלכס קושניר ונציגי האוצר.

בין היתר הוחלט על הכפלת התוספת למענק העבודה - תוספת הכנסה שמשולמת על ידי רשות המיסים לשכירים ולעצמאים שהכנסתם נמוכה. מטרת המענק כפי שנקבע היא לתמרץ את ההשתתפות בשוק העבודה, לתמוך בעובדים בעלי הכנסה נמוכה ולצמצם פערים כלכליים-חברתיים. העלאת גיל הפרישה של נשים עשויה להשפיע לשלילה על נשים מבוגרות המבקשות להשתלב בשוק העבודה, על מנת להעמיד מענים ראויים לנשים אלה, קובע החוק, לצד צעדים נוספים, את הגדלת סכום מענק העבודה והרחבת טווח ההכנסה המזכה במענק, לנשים בגילאי 67-60. סך העלות של הרחבת המענק כפי שאושרה בממשלה הייתה 130 מיליון שקל וההסכמה עם חברות הכנסת הכפילה את התקצוב לצעד זה והעמידה אותו על 260 מיליון שקל.

עוד בתוכנית נקבע כי תוארך תקופת הזכאות המרבית לקבלת דמי אבטלה לנשים מעל גיל 60 ב-125 ימים מ-175 ימים ל-300 ימים, על מנת לאפשר לנשים להקדים את תקופת הפרישה שלהן מבלי להיפגע כלכלית. עוד נקבע בסיכום עם חברות הכנסת כי אישה שנפלטת משוק העבודה לפני גיל 60, מגיל 57 ומעלה - תקבל לצד 7 חודשי דמי אבטלה בדומה לכל אדם שנפלט משוק העבודה, עוד 5 חודשים נוספים בתקרה של עד 4,000 שקל בחודש.

במטרה לתת מענה לקבוצות אוכלוסייה נוספות שעלולות להיפגע, יינתן בנוסף מענק מעבר בסכום של עד 4,000 שקל לנשים שאינן עובדות ואינן בחל"ת מיוזמתן, בין הגילאים 62 עד 62 ו-4 חודשים. לדרישת הוועדה נקבע כי המוסד לביטוח לאומי יזום פנייה לזכאיות, על מנת שימצו את זכותן, וכן כי הן יוכלו למצות אותו עד שנתיים לאחר שעמדו בתנאיו.

בנוסף נקבע על הגדלת הדיסריגארד לנשים שמעל גיל פרישה מסכום של 6,000 כיום לסכום של 7,750 שקל. עוד יינתן סיוע למקבלות הבטחת הכנסה בגובה של 700 שקל לחודש לתקופה של עד 18 חודשים עבור נשים שיגיעו לגיל 62 בשנים הקרובות. בנוסף נקבע לדרישת הוועדה, כי נשים מעל גיל 62 שנדחתה להן הזכאות לקצבת הזקנה נוכח העלאת גיל הפרישה, יהיו זכאיות ב-4 השנים הקרובות לחלק מההטבות הנלוות לקצבה: הנחה בחשמל, מים, תרופות, ארנונה ותחבורה.

בנוסף נקבע לדרישת חברות הכנסת וחברי הוועדה בחוק כי במסגרת תקציב המדינה יוקצו בכל שנה 82.5 מיליון שקל למימון הכשרות מקצועיות לנשים בגילאים 50 עד 67. נקבע כי יועמדו כלים ותקציבים משמעותיים להכשרות מקצועיות לנשים בגילאים הרלוונטיים. בנוסף סוכם כי מידע לגבי המענק והגשת תביעות במסגרת החוק, יונגש בשפות עברית, ערבית, אמהרית ורוסית.

בנוסף נקבע כי כל החוק יחול גם על עצמאיות, למעט פרק דמי האבטלה שאינו רלוונטי למגזר זה. במהלך הדיונים הוצג כי עלות סך הכלים מגיע לקרוב למיליארד שקל, כאשר מאות מיליונים נגזרים מהשיפורים שנעשו בוועדת הכספים ובכנסת.

ח"כ מיכל רוזין אמרה לגלובס כי "נלחמתי על מנת להכניס מענים הולמים להעלאת גיל הפרישה עבור נשים מוחלשות ונשים שנפלטו משוק העבודה, שאלמלא כך היו נפגעות. אני שלמה עם ההישגים אבל נותרה עוד עבודה קשה ואני מתכוונת לוודא שהרשויות פועלות בכל האמצעים שבידיהן, כדי לסייע לכל הנשים הזכאיות לממש את ההטבות שהשגנו במתווה". 

ח״כ קושניר מסר כי "בחודשיים האחרונים קיימתי אינספור דיונים שנכנסו אל תוך הלילה על חוק העלאת גיל פרישה. יחד עם השותפות שלי, שהתעקשו ובצדק להשמיע את קולן החשוב לאורך כל הדרך , חברות הכנסת: מיכל רוזין, ג'ידא רינאווי זועבי, אפרת רייטן, נעמה לזימי, אימן חטיב יאסין, נירה שפק וטטיאנה מזרסקי. גיבשנו מתווה שהוא תוצר של מחשבה רבה, שידאג לכל הנשים בחברה".