בעקבות הלחצים: גוגל תוריד את העמלות בחנות האפליקציות

לאחר לחצים מצד מחוקקים ורגולטורים, גוגל הודיעה כי תוריד את העמלות מחנות האפליקציות כדי להעניק יותר נגישות למפתחים • לפי ההודעה לעיתונות של החברה, עמלות השירות על אפליקציות מנויים ירדו מ-30% ל-15%

גוגל / צילום: Shutterstock, Asif Islam
גוגל / צילום: Shutterstock, Asif Islam

ענקית הטכנולוגיה גוגל מסרה היום (ה') כי היא תוריד את העמלות בחנות האפליקציות שלה, זאת לאחר לחצים מצד מחוקקים ורגולטורים, כדי להפנות את חנויות האפליקציות ליותר נגישות למפתחים. לפי ההודעה לעיתונות של החברה, עמלות השירות על אפליקציות מנויים ירדו מ-30% ל-15%.

למעשה, כיום המפתחים משלמים עמלה של 30% מדמי המנוי למשך השנה הראשונה, ואז העמלה יורדת ל-15%. השינוי כעת הוא שמהיום הראשון, העמלה תעמוד על 15%. לפי גוגל , השינוי הזה יגרום לכך ש-99% מהמפתחים יהיו זכאים להטבה הזו. גוגל אף אמרה שהיא מציגה תוכנית שתאפשר לאפליקציות מוזיקה, e-books ואפליקציות תוכן אחרות - לשלם עמלות נמוכות עד 10%.

גם גוגל וגם אפל התמודדו עם הליכים משפטיים ובדיקות  הגבלים עסקיים בנוגע לניהול שלהן בחנויות האפליקציות השונות. מחוקקים הציעו שורה של הצעות חוק שיכולות לאלץ את אפל וגוגל לשנות באופן מהותי דברים בחנויות שלהם. לדוגמה, עשרות תובעים כלליים בארצות--הברית הגישו בחודש יולי תביעה נגד גוגל, בה האשימו את החברה על היותה מונופול ב-Google Play.

לצורך ההשוואה, ענקית הטכנולוגיה אפל הודיעה בעבר על קיצוץ העמלה בחנות שלה מ-30% ל-15% במקרים שונים כמו אפליקציות שמרוויחות פחות ממיליון דולר בשנה, אפליקציות בתחומי האקטואליה והחדשות ואפליקציות סטרימינג ווידאו שמשתתפות בתוכנית של אפל. אבל למעשה, אפל עדיין גובה 30% עמלה בשנה הראשונה לדמי מנוי.