מזמינים טסלה 3 חדשה? חכו חמישה חודשים

נתוני המסירות המעודכנים למזמינים חדשים דגם 3 בישראל עודכנו לחודש מרץ 2022, ככל הנראה בשל משבר השבבים • המסירות ללקוחות של טסלה S, שכבר הזמינו רכב בפברואר, "הוזזו" לרבעון השני של 2022

טסלה 3 / צילום: יח''צ
טסלה 3 / צילום: יח''צ

למרות ההצהרות "המרגיעות" למשקיעים נראה, שמשבר השבבים הגלובלי לא פוסח גם על טסלה. החברה עדכנה לאחרונה את זמני מסירת הרכב חדשים באתר שלה ומהם עולה כי מועד המסירה המשוער הבא של דגם 3 על כל סוגיו ללקוחות חדשים בישראל, שמזמינים כעת, הוא חודש מרץ.

כפי שנחשף לראשונה בגלובס בסביבות סוף נובמבר אמור לנחות בארץ משלוח של כ-1,600 רכבי טסלה 3 מהמפעל של החברה בשנחאי, שכולם מכורים מראש. זה יהיה המשלוח האחרון לשנה הנוכחית וככל הנראה גם לרבעון הבא.

מועד המסירה המשוער למזמינים חדשים של דגמי הפרימיום של החברה, טסלה S וטסלה X. הוא "סוף 2022", המתנה של למעלה משנה. יצוין כי גם לקוחות ישראלים שכבר הזמינו את הטסלה S בחודש פברואר השנה עדיין לא קיבלו את הרכב ומועד המסירה שלהם נדחה כעת לרבעון השני של 2022 בנימוק של מחסור בשבבים. טסלה לא נוהגת לנקוב במועדי מסירה מדויקים עד להגעת המכוניות לישראל והתאריכים המשוערים עשויים גם להידחות או במקרים אחרים להקדים.

יצוין כי זו אינה תופעה ייחודית לישראל. העיתונות בארה"ב פרסמה בימים האחרונים שטסלה עדכנה את מועדי המסירות בדגמים רבים שלה. זמן ההתמנה לקבלת דגם ה-SR ההתחלתי ללקוחות חדשים בארצות הברית נדחה בחודש ועומד כעת על שבעה חודשים (מאי 2022) ואילו זמן ההמתנה לקבלת טסלה Y בסיסית הוא כעת עשרה חודשים (אוגוסט 2022).

עם זאת החברה מקצרת במעט את מועד המסירה של לקוחות, שבוחרים באופציות יקרות כמו חישוקים מיוחד, שעולים בארצות הברית תוספת של כ-1,500 דולר. מועד המסירה בארצות הברית של טסלה S נדחה בחודש עד חודשיים ועומד כעת על אוגוסט 2022. עם זאת מי שמזמין את דגם ה-PLAID של טסלה S, שמחירו כ-130 אלף דולר, יוכל לקבל אותו כבר בדצמבר השנה, חודשיים לפני המועד המשוער הקודם.

בתעשיית הרכב מעריכים כי הדחייה נובעת ישירות מהמחסור בשבבים וטסלה נוקטת כעת בטקטיקה, שבה נוקטת כיום כל תעשיית הרכב כדי להתמודד עם המצב. כלומר לתעדף את אספקת השבבים לדגמים הרווחיים יותר.

יצוין כי כל יצרני הרכב ממשיכים לסבול ממחסור חמור בשבבים והתופעה משפיעה גם על המסירות של דגמים חשמליים אחרים, שנמכרים בישראל. כך, למשל, ללקוחות חדשים, שהזמינו את הקרוסאובר החשמלי החדש של סקודה "אנייאק", ששיווקו בישראל רק החל לאחרונה, נמסר כי המשלוח הבא שטרם נמכר אמור להגיע רק לקראת מאי 2022.

עם זאת בטסלה ניסו ועדיין מנסים להפחית מחומרת המצב. בכנס שנערך בספטמבר אמר אלון מאסק כי לדעתו המחסור בשבבים הוא "בעיה לטווח קצר". לדבריו "בונים כיום הרבה מפעלים לייצור שבבים ואני סבור שתהיה להם תפוקה טובה בשנה הבאה". החברה אף פרסמה השבוע נתוני שיא במכירות וברווחיות שלטענת פרשנים "אדישים לחלוטין למחסור בשבבים תודות לרכישה של שבבים מסוגים שונים וכתיבה מחדש של התוכנה שלהם"