מחשבים מסלול מחדש: בוטלה ההחלטה להקמת שדה התעופה המשלים ברמת דוד

ההחלטה על הקמת שדה התעופה המשלים בעמק יזרעאל הקבלה ב-2014, אך לא קודמה מאז • שרת התחבורה מרב מיכאלי: "אין מחלוקת לגבי הצורך בהקמת שדה משלים, אבל ההחלטה צריכה לשמור על כלל האינטרסים הלאומיים של ישראל וחלילה לא להביא למהלכים בלתי הפיכים שיגרמו נזק אדיר למדינת ישראל"

שרת התחבורה מרב מיכאלי / צילום: אלכס קולומויסקי-ידיעות אחרונות
שרת התחבורה מרב מיכאלי / צילום: אלכס קולומויסקי-ידיעות אחרונות

מחשבים מסלול מחדש: הממשלה הצביעה על ביטול ההחלטה להקים שדה תעופה משלים ברמת דוד (עמק יזרעאל). החלטה זו (המכונה החלטה 2050) התקבלה בשנת 2014 והיא עוררה זעם בקרב תושבי עמק יזרעאל שהתנגדו להקמת שדה תעופה בינלאומי בשטחם. את ההצעה הגישו שרת התחבורה ח"כ מרב מיכאלי בשיתוף שר החוץ, יאיר לפיד ושר האוצר, אביגדור ליברמן.

כיום, יש לציין שלא ברור עד כמה אכן יש צורך בהקמת שדה תעופה משלים לנוכח הצניחה הדרמטית בתנועת הנוסעים שמחזירה את התעופה שנים לאחור: מתנועה שאמורה הייתה להגיע ל-30 מיליון נוסעים (ממריאים ונוחתים) בנתב"ג, תסתכם 2021 עם פחות משליש מכך. יתרה מכך, יש הטוענים כי ניתן למתוח את פוטנציאל הקיבולת של נתב"ג כך שיוכל להכיל כמות נוסעים גדולה יותר.

החלופות שעמדו על הפרק לאחר ההחלטה על הקמת שדה תעופה משלים כללו את נבטים שבדרום ואת רמת דוד שבצפון. היתרון שהקמת שדה תעופה צפוני טמון היה בעיקר בכמות האזרחים שהוא יוכל לשמש (ואף להוות מקור תעסוקה) לעומת כמות התושבים בדרום שיוכלו להיעזר בשדה תעופה בינלאומי. גם בהיבט חברות התעופה התמריץ לנחות בצפון גדול יותר מאשר בדרום - ולראייה שדה התעופה רמון שעומד שומם חודשים ארוכים בשנה ומיותם מפעילות בינלאומית.

ההתנגדות העיקרית של הקמת השדה בדרום טמונה בפעילות חיל האוויר ובקרבה לדימונה אלא שבשעה שפוליטיקאים רבים מיהרו להצהיר כי השדה המשלים יוקם בדרום זאת גם בגיבוי של ראשי רשויות מהדרום ששאפו שכך יהיה, ברור היה שההיתכנות שלו מוטלת בספק.

מנגד מכיוון ראשי הרשויות בצפון נשמעה רוח התנגדות בעיקר בשעה שאנשי תעופה סברו שהמיקום הנכון לשדה נמצא דווקא בעמק יזרעאל. נציין כי נבחנה בעבר גם הקמת שדה משלים בחיפה באמצעות בנייה של חלקו בתוך הים, אלא שהתוכנית הזו ירדה מהפרק עוד לפני שהבשילה בשל קשיים טכניים לנושא של המראות ונחיתות באזור.

יש לציין כי אין משמעה של ביטול ההחלטה להקמת שדה התעופה הצפוני כי השדה יוקם בנבטים, אלא כי יוקם צוות שיבחן את הנושא מחדש. מאות מיליוני השקלים שהושקעו בהקמת צוותים, בגיבוש עבודות ומצגות עד כה, ירדו כנראה לטמיון.

החלטת המחליטים שהוגשה לממשלה קובעת כי את צוות ההיגוי יובל משרד התחבורה והוא יכלול גם את משרדי האוצר, הביטחון, המשרד להגנת הסביבה, משרד התיירות, רמ"י, מנהל התכנון והמל"ל. "הצוות יבחן את החלופות להרחבת קיבולת התנועה האווירית הבינלאומית מישראל ואליה תוך התייחסות לעבודה המקיפה שנעשתה בנושא עד כה לצד בחינות היתכנות מחודשות ובכלל זאת את ההיתכנות לתכנון וההקמה של שדה תעופה אזרחי לטיסות בינלאומיות כשדה משלים לנתב"ג כמשמעותו בהחלטת הממשלה ופתרונות נוספים להתמודדות עם הגידול הצפוי בתנועה האווירית לרבות היתכנות הסרת החסמים בכל חלופה", נכתב בהחלטה. הפתרונות שיגבש הצוות יוגשו בתוך תשעה חודשים.

12 שנים שבמהלכן לא התקדם שדה התעופה המשלים

ההחלטה להקים שדה תעופה משלים התקבלה עוד ב-2009. שנתיים לאחר מכן הוקם צוות היגוי שבחן את החלופות. החלטת ממשלה מ-2014 קבעה כי המיקום המועדף להקמת שדה תעופה משלים הוא ברמת דוד. לצד זאת הוחלט על המשך בחינת היתכנות של הקמת שדה תעופה במיקום זה.

מאז לא התקדמה הקמת השדה כאמור וכעת מבטלת הממשלה את ההחלטה להקים את שדה התעופה ברמת דוד ומחזירה את הנושא כמה שנים לאחור לחשיבה של מסלול מחדש.

יצוין כי בשנים האחרונות התנהלות המדינה בכל הנוגע לתעופה הובילה לסגירה של שדות תעופה - שדה דב שנסגר ביולי 2019 ופגע בטיסות הפנים לאילת, הסגירה המסתמנת של שדה התעופה בהרצליה והמאבק ברקע על סגירת שדה התעופה בחדרה.

שדה התעופה המשלים אמור לפעול במודל של PPP כלומר שותפות של משקיע פרטי עם המגזר הציבורי. לא ברור עד כמה שדה משלים בישראל טומן בחובו פוטנציאל כספי שימשוך גופים פרטיים להשקעה שבהקמתו כשבעולם קיימת מגמה של צמצום מספר נמלי התעופה אולם הגדלת שטח הקיימים.

שרת התחבורה מיכאלי מסרה כי "הרבה לפני מינויי לשרת תחבורה הבטחתי שלא יהיה שדה תעופה בינלאומי בעמק יזרעאל. זה האינטרס הלאומי שלנו. מדינת ישראל נסחפה ב-20 השנה האחרונות עם 'שלמת בטון ומלט' בצורה מופקרת וחסרת אחריות. ככל שיעברו השנים אנחנו נהיה צפופות יותר ומאוכלסות יותר וחייבות עוד יותר לשמור על האזורים הכפריים, הפתוחים, החקלאיים והירוקים המעטים שנותרו לנו, אחרת לא יהיה לנו מה לנשום.

"אין מחלוקת לגבי הצורך בהקמת שדה משלים, אבל ההחלטה צריכה לשמור על כלל האינטרסים הלאומיים של ישראל וחלילה לא להביא למהלכים בלתי הפיכים שיגרמו נזק אדיר למדינת ישראל. ההצעה שהעברנו היום מצילה את העמק כולו. היא לא הצעה שבאה לטובת מגזר כזה או אחר, אלא החלטה שמבהירה באופן חד וחלק שטובת המדינה היא בראש. אני סומכת ובטוחה שהצוות שנקים יעשה את העבודה המקצועית ביותר בזמן הטוב ביותר ויגבש המלצות ראויות. יחד עם שותפי, שר החוץ ושר האוצר, העברנו היום את ההחלטה המתבקשת וההכרחית עבור מדינת ישראל".

משר החוץ יאיר לפיד נמסר כי "הבטחנו וקיימנו - לא יוקם שדה תעופה בעמק יזרעאל! הממשלה תפעל להבטיח תשתית תעופתית לדורות הבאים באמצעות תכנון ארוך טווח, שלוקח בחשבון את הצרכים של האזרחים עם מינימום פגיעה באיכות החיים ובסביבה".