110 מיליארד שקל ב-10 שנים: התוכניות השאפתניות של האוצר לתחום התשתיות

משרד האוצר הציג רשימה של 26 פרויקטי תשתיות גדולים – לא כולל מיזם הענק של הקמת המטרו בגוש דן – שרובם המכריע יצאו לפועל ב-10 השנים הקרובות • שר האוצר ליברמן: "מיד אחרי שנעביר את תקציב המדינה נשחרר כמות גדולה של פרויקטים"

בתוך תחנות הרכבת הקלה / צילום: איל יצהר
בתוך תחנות הרכבת הקלה / צילום: איל יצהר

משרד האוצר הציג היום (א') את בנק המטרות שלו לעשור הקרוב בתחום פרויקטי התשתיות, בהיקף של כ-110 מיליארדי שקל. הרשימה כוללת 26 פרויקטים גדולים - לא כולל מיזם הענק של הקמת המטרו בגוש דן - שרובם הגדול כבר מוכרים לציבור, כמו הקמת קווי רכבת קלה נוספים במרכז ובירושלים. "מיד אחרי שנעביר את תקציב המדינה נשחרר כמות גדולה של פרויקטים", אמר שר האוצר, אביגדור ליברמן, בתדריך לעיתונאים.

לדבריו של ליברמן, כמעט מחצית מהיקף הפרויקטים - כ-50 מיליארדי שקל - יבוצעו בשיתוף המגזר הפרטי בשיטת PPP (שותפות ציבורית-פרטית). "זה אמור להביא תנופה למשק הישראלי", אמר ליברמן והוסיף: "חלק מהזוכים במכרזי הפרויקטים יוכרזו כבר בתחילת 2022".

במשרד האוצר מחלקים את הפרויקטים השונים לשלבי ההתקדמות שלהם. הפרויקטים המתקדמים, שכבר נמצאים בשלבי מכרז או סגירה פיננסית, הם בהיקף של כ-64 מיליארד שקל. רובם הגדול, בשווי של כ-50 מיליארד שקל, הם בתחום התחבורה. הבולטים ביניהם הם הקו הירוק והקו הסגול ברכבת הקלה בתל אביב שיופעלו לפי התכנון בשנים 2027-2028, הקו הכחול והקו הסגול בירושלים שיופעל ב-2028. הזוכים במכרז להקמת הקווים ייבחרו רק ברבעון הראשון של 2022, עיכוב של יותר מחצי שנה מהתכנון. בנוסף יוקמו נתיבי האגרה המהירים החדשים בכביש 2 ובנתיבי איילון.

בתחום האנרגיה מתוכננים לטווח הקרוב השקעות של כ-5 מיליארד שקל, שיושקעו בתחנות כוח סולריות באשלים ובדימונה, טיפול במים במתחם תע"ש ברמת השרון, והקמת מתקן התפלת מים בגליל המערבי שייפתח ב-2025. עוד יושקעו כ-9 מיליארד שקל בנושאי בינוי בצה"ל, לרבות קריית המודיעין שתופעל ב-2028.

בשלב הבא נמצאים כל אותם פרויקטים בשלבי טרום מכרז. בתחבורה מדובר בכ-19 מיליארד שקל נוספים. נתיב האגרה המהיר המתוכנן לתל אביב דרך כביש 5 הוא אחד הפרויקטים הבודדים שמופיעים לראשונה בתוכניות משרד האוצר, גם אם פרויקט זה נמצא כבר כמה שנים טובות על שולחן הדיונים. עוד פרויקט שייהנה מהתקצוב המתוכנן הוא המיזם להקמת רכבת קלה בין חיפה לנצרת, אשר תפעל החל ב-2027.

הפרויקטים לטווח הבינוני כוללים השקעות נוספות באנרגיה הסולרית באשלים, דו שימוש בקרקע לייצור חשמל באנרגיות מתחדשות, ובינוי בקריית הממשלה בירושלים.

משרד האוצר מחזיק בקנה פרויקטי תשתית נוספים, שנמצאים עדיין בשלב הייזום. גם כאן, העיקר הוא בתחבורה (כ-20 מיליארד שקל): טיפול בכביש 65 בצפון, הקמת קווי אוטובוסים מהירים בגוש דן (הקו הכחול והקו החום), רכבת קלה בבאר שבע והקמת שדה תעופה שמיקומו עדיין נמצא במחלוקת. בתחום האנרגיה יוקמו תחנות כוח סולריות נוספות ופרויקטים של אגירת אנרגיה. כמו כן, תעשה בחינה של הקמת בתי חולים וכיתות לימוד.