הפניקס רוכשת 25% ממניות חברת הנדל"ן "בנייני העיר הלבנה"

חברת הביטוח תשקיע את הסכום בשילוב של הון וחוב במטרה לתמוך בהרחבת פעילותה של חברת הנדל"ן התל אביבית, בעיקר בפיתוח פרויקטים של עירוב שימושים על מתחמי קרקעות משמעותיים בעיר • בחודש מרץ רכשו הפניקס ובנייני העיר הלבנה מתחם בתל אביב בסכום של 183 מיליון שקל

מתחם בזק ברחוב אברהם לינקולן פינת סעדיה הגאון / צילום: איל יצהר
מתחם בזק ברחוב אברהם לינקולן פינת סעדיה הגאון / צילום: איל יצהר

קבוצת הביטוח הפניקס  רוכשת 25% מחברת הנדל"ן הפרטית בנייני העיר הלבנה, בבעלותו של היזם איציק בן שוהם ובניהולו של גבי קלמן. הפניקס תרכוש את מניות בנייני העיר הלבנה, העוסקת ביזמות נדל"ן בתל אביב, ב-100 מיליון שקל. בנוסף היא תשקיע עד 320 מיליון שקל במימון פרויקטים של החברה, בעיקר בפרויקטים המתאפיינים בעירוב שימושים, לדוגמה שילוב של מלון, מתחם מגורים ומרכז מסחרי. השווי שהעסקה משקפת לבנייני העיר הלבנה הוא 350-400 מיליון שקל.

ההשקעה כוללת השקעה במניות החברה, אשראי "סולו" ומסגרת אשראי למימון פרוייקטים עתידיים. אשראי סולו הוא הלוואה שבה אין דרישה מצד המלווה להעמדת ביטחונות מצד נוטל ההלוואה כנגד אותה ההלוואה.

שיתוף הפעולה בין הפניקס לבנייני העיר הלבנה החל בעסקה משותפת במסגרתה  רכשו יחדיו בחודש מרץ האחרון את מתחם בזק בפינת הרחובות סעדיה גאון ולינקולן בת"א בתמורה ל-183 מיליון שקל. הנכס, שממוקם בשטח של כ־4.5 דונמים, נרכש ע"י קרן ריאליטי בשנת 2015 תמורת 122 מיליון שקל. על המגרש קיימים היום מבנים ששימשו בעבר כמרכזיית תקשורת ומשרדים של בזק, ושטחם הכולל הנו כ־7,850 מ"ר, מחציתם תת־קרקעיים. כיום משמש המבנה בחלקו למסחר ומושכר לרשת ויקטורי, מסעדת אייבי, ולבית הספר למחול ביכורי העיתים.

כבר לא רק בתחום המבנים לשימור

עסקת רכישת המניות מצד הפניקס מתבצעת על רקע צמיחתה של בנייני העיר הלבנה שהחלה כיזמית בתחום המבנים לשימור בתל אביב ומאז התרחבה לתחומי ההתחדשות עירונית, המלונאות ופרויקטים נוספים בעירוב שימושים.

בתחום המלונאות, בנייני העיר הלבנה שותפה בהקמת 12 בתי מלון ברחבי העיר הכוללים למעלה מ-1,400 חדרים. חמישה מהמלונות (שבהם כ-600 חדרים) הם בבעלות משותפת עם ישרוטל . בין מלונות אלו נמצאים הפרויקט רחב ההיקף בכיכר בזל הכולל גם שטחי מסחר ומגורי יוקרה שייהנו מהשירותים המלונאיים. בתחום המגורים, בנייני העיר הלבנה מקימה כ-1,200 יחידות דיור במיקומים מרכזיים בעיר. מנוע צמיחה נוסף של החברה הוא ניהול צבר זכויות לניוד מבניינים לשימור בעיר, בשווי של כ-300 מיליון שקל.

גיא פורת, מנהל הפניקס נדל"ן: "כחלק מהאסטרטגיה של הפניקס, שמנו לנו למטרה לחזק את תיק השקעות הנדל"ן למגורים ומלונאות באזורי ביקוש. אנו מתמקדים בהשקעה בחברות וגופים בעלי ניסיון ומומחיות ייחודיים בסגמנטים אלו".

איציק בן שוהם, בעל השליטה בבנייני העיר הלבנה: "שילוב של מנועי צמיחה מגוונים תוך התמחות לוקאלית ובחירה קפדנית של פרויקטים היא שהביאה את הפניקס להבעת האמון בחברה".

את הפניקס ייצגו עוה"ד שלומי כהן, אורי יצחק ודנה סואידמן ממשרד גורניצקי. את בנייני העיר הלבנה ייצגו עוה"ד אורית ישראלי, אמיר דר וזהר פלסז ממשרד פישר בכר.