מנכ"ל חברת החשמל: לא נעמוד ביעד הפסקת פעילות היחידות הפחמיות בתחנת הכוח בחדרה

בוועדה המיוחדת לעניין הקרן לאזרחי ישראל, הודיע מנכ"ל חברת החשמל כי החברה לא תעמוד ביעד שהציבה הממשלה להפסקת פעילות יחידות 1-4 בתחנת הכוח הפחמית אורות רבין עד סוף השנה

תחנת הכוח אורות רבין -  חדרה / צילום: איל יצהר
תחנת הכוח אורות רבין - חדרה / צילום: איל יצהר

בסקירה של מנכ"ל חברת חשמל, עופר בלוך, שהתקיימה היום (ג') בוועדה המיוחדת לעניין הקרן לאזרחי ישראל בנוגע לצריכת גז על ידי חברת החשמל, הודיע בלוך כי חברת החשמל לא תעמוד ביעד שהציבה הממשלה להפסקת פעילות יחידות 1-4 בתחנת הכוח הפחמית אורות רבין עד סוף השנה, וסגירת שתיים מהן תדחה לשנת 2023, ואילו האחרות ייסגרו במהלך שנת 2022.

כשד"ר גיל פרואקטור מהמשרד להגנת הסביבה הקשה ואמר שהיחידות אמורות היו להפסיק פעילותן השוטפת ביולי הקרוב, אמר בלוך "זה בלתי אפשרי מבחינה מערכתית, יהיו צריכים לשנות את החלטת הממשלה". לפי פרואקטור, ליחידת הפחמיות אין רישוי מתאים (היתר פליטה) להמשך פעילותן לאחר היעד שנקבע על ידי הממשלה.

בחברת החשמל מסבירים שהעיכוב נובע מ"שיקולים של שרידות מערכת ההולכה, על פי צרכי ניהול המערכת ולא משיקולי ייצור חשמל או לו"ז הפרוייקט של חברת החשמל. מנהל המערכת התריע בפני כל הגורמים הרלוונטיים כי סגירה בבת אחת של 4 יחידות איננה ישימה ותפגע ביציבות אספקת החשמל וכי נדרש לבצע מהלך הדרגתי. כמו כן, אחד התנאים בהחלטת הממשלה הינו חיבור של שלושה מאגרי גז לרשת הולכת הגז דבר שבשלב הזה מסתמן כבלתי אפשרי".

כך או כך, לפי בלוך, במהלך שנת 2025 היחידה הפחמית האחרונה בישראל תוסב לגז, ואז יסתמך משק החשמל המקומי באופן כמעט מלא על גז, בשילוב של פחות מ-20% של אנרגיה מתחדשת. נזכיר, כי נכון להיום ישראל מייצרת רק 6% מהחשמל שלה באמצעים נקיים, כאשר 94% מהחשמל מיוצר באמצעות גז ופחם.

הירידה בשימוש בפחם נמצאת במגמה חיובית

יו"ר הוועדה ח"כ מוסי רז (מרצ) אמר בדיון שיש צורך להקדים את המעבר לייצור חשמל ללא פחם ובהמשך ללא גז, לאחר שיושלם המעבר לאנרגיות מתחדשות. לפי בלוך, הירידה בשימוש בפחם נמצאת במגמה חיובית, מ-61% בתמהיל הדלקים ל-26% בשנה שעברה. הפסקת השימוש בפחם מתבצעת בהדרגה, ובהשקעה של מעל למיליארד שקלים, הנדרשים גם להסבת תחנות פחמיות משימוש בפחם לגז. עוד הוסיף בלוך כי חברת חשמל מנהלת מו"מ לאספקת גז ממאגר תמר בתנאים טובים יותר מהיום.

בנושא המעבר לאנרגיות מתחדשות, אמר בלוך, לא נעשתה עדיין עבודה על תוכנית להפסקת ייצור חשמל מגז." אנחנו במגמה להגיע לשנת 2050, כשמרבית ייצור החשמל תהיה מאנרגיות מתחדשות. אולם יהיו שעות בהם לא נוכל לספק את כל הייצור והדרישה מאנרגיות מתחדשות", אמר בלוך.

ניב מאירסון מארגון "מגמה ירוקה" שאל בדיון האם נבחנו אפשרויות של אגירת אנרגיה סולרית כחלופה להקמת תחנות כוח גזיות או לחלק מההסבה של יחידות פחמיות לגז ואמר "הממשלה הציבה יעד להגמל מפחם עד 2025. מה עם יעד לגמילה מגז? מתי זה יקרה". על כך, ענה בלוך כי "אין היום יכולת ליצור אגירה ברמה הזאת ואין מספיק אנרגיה סולרית שתייצר את הכמות המספקת לאגירה".