הפועלים מעלה המלצה לסין – "התמתנות רגולטורית ותמחור נוח"

לאחר שהורידו המלצה ביוני האחרון על רקע קשיי רגולציה בסין, האנליסטים בבנק הפועלים מעריכים כי הרוחות נרגעו, ולמרות הזינוק במחירי האנרגיה, העלו המלצה לסין ל"תשואת יתר"

נשיא סין, שי ג'ינפינג / צילום: Associated Press, Nicolas Asfouri
נשיא סין, שי ג'ינפינג / צילום: Associated Press, Nicolas Asfouri

ביוני האחרון בנק הפועלים הוריד המלצה לשווקים המתעוררים, בדגש על סין, על רקע התגברות הסיכונים הרגולטוריים, אך כעת התמונה משתנה. תחת הכותרת "התמתנות רגולטורית ותמחור נוח", האנליסטים בהפועלים העלו המלצה לסין ל'תשואת יתר' בסיכון גבוה".

"הסיכונים הרגולטוריים עדיין קיימים, אולם אי הוודאות סביבם התמתנה מעט, בין היתר, על רקע הצהרות מכיוון הממשל הסיני. אנו מעלים את ההמלצה לשווקים מתעוררים ברמת סיכון גבוהה, בעיקר לנוכח רמת התנודתיות הגבוהה", כך לפי ההמלצה שהגיע לידי גלובס. "המלצתנו מתאימה לחלק מצומצם בלבד מהרכיב המנייתי ולטווח הארוך", הוסיפו.

הסיבות לשינוי ההמלצה מיוחסות בין היתר לתמחור נוח יחסית לבעבר. "מדד MSCI CHINA נסחר כעת לפי מכפיל רווח של 16.9, בהשווה ל-23.1 בתחילת מרץ השנה, בעוד מדד CSI300 בשנזן נסחר בהתאם למכפיל של 16.98 בהשוואה ל-19.5 בתחילת מרץ. שניהם נסחרים ברמות נמוכות משמעותית בהשוואה למדדים מערביים כמו ה-s&p 500 ומדד 50STOXX", כתבו בבנק הפועלים.

עוד מציינים בבנק את נתוני המאקרו החיוביים בין היתר ברקע לגידול של 28% בייצוא השנתי, מדד מנהלי הרכש מצביע על התרחבות בסקטור השירותים והתעשייה וחל גידול חד באשראי.

למרות ההאטה בצמיחה בסין, בהפועלים מעריכים כי הכלכלה הסינית צפויה להמשיך לצמוח בקצב גבוה יחסית לעולם. קרן המטבע צופה צמיחה של 8% ו-5.6% ב-2021 ו-2022 בהתאמה - גבוה בהשוואה למדינות העולם המערבי. "המגמה ממשיכה להיתמך בגידול חד בהשקעה של הסקטור הפרטי והעסקי, מעבר לערים, התפתחות יכולות טכנולוגיות ובהתאם עלייה חדה בפריון", כך כותבים בהפועלים.

סיבה נוספת לשינוי ההמלצה מיוחסת לחוסר הלימה בין גודל הכלכלה לגודלו של שוק המניות הסיני. בעוד שווי שוק המניות הסיני קטן ב-17% מהתוצר המקומי, בארה"ב ובעולם שוק המניות גדול ב-94% ו-35%, בהתאמה.

עוד כותבים אנשי דסק שווקים גלובליים של יחידת המחקר של בנק הפועלים, כי "הערכות בשוק כי הממשל ישוב לתעדף מדיניות מרחיבה יותר במטרה לתמוך בצמיחה ובפעילות הכלכלית, בין השאר באמצעות ריבית נמוכה ומתקני נזילות, על חשבון צעדי ריסון שנועדו למתן את רמות האשראי במשק".

הסיכונים: זינוק במחירי אנרגיה וכללי דיווח עלומים

הזינוק במחירי הפחם והנפט ומגבלות היצע משמעותיות עלולים להביא למחסור חמור במקורות אנרגיה לצרכנית האנרגיה השנייה בעולם, כך כותבים האנליסטים.כמו כן, סיכון נוסף קשור לאי הוודאות הרגולטורי לגבי חלק מהסקטורים. "יש לציין כי מגבלות רגולטוריות בסין מיושמות באופן מהיר, וללא תהליך סדור המוכר לנו מהעולם המערבי, ולכן עלולה להשפיע באופן ניכר על סקטורים מסוימים (כמו גיימינג או לימוד מקוון) או פעילות פיננסית. עם זאת, הממשל הסיני דואג לאחרונה לפרסם הודעות מרגעות מצידו", כך לפי ההמלצה.

סיכון נוסף שמרחף על ההשקעה בסין, קשור לכללי הדיווח של החברות הסיניות, בייחוד אלו מסוג A. האנליסטים כותבים כי "כללי הדיווח מעורפלים, אינם דומים לכללים במערב, ועשויים להעיב על איכות והיכולת לאמת את הנתונים".