"התאחדות בוני הארץ היא אחת מקבוצות הלחץ המרכזיות שמשפיעות על התכנון בארץ"

יו"ר איגוד מהנדסי הערים, צחי כץ, מתח ביקורת חריפה על התאחדות בוני הארץ בכנס איגוד מהנדסי הערים, שנערך באילת • לדבריו, "הקבלנים, הנהנים הגדולים ביותר ממחירי הדיור, זורעים בהלה בקרב אנשי הממשלה. אפשר לייעל תהליכי תכנון, אבל לא באמצעות סירוס מהנדסי הערים והרשויות המקומיות. החקיקה החפוזה מסוכנת"

צחי כץ בכנס מהנדסי הערים באילת / צילום: אודי פורטל
צחי כץ בכנס מהנדסי הערים באילת / צילום: אודי פורטל

"התאחדות בוני הארץ היא אחת מקבוצות הלחץ המרכזיות, המנסות להשפיע על החקיקה ועל עולם התכנון, וזאת משיקולי כדאיות ולא משיקולי איכות" - כך אמר יו"ר איגוד מהנדסי הערים, צחי כץ, שהוא גם מהנדס עיריית מודיעין. הוא דיבר בכנס איגוד מהנדסי הערים שנערך באילת. כץ זועם על הרפורמות שנכנסו לחוק ההסדרים בתחום הנדל"ן: "בשלושת השבועות האחרונים מתחולל בוועדות הכנסת מחול שדים. בועטים בתחום התכנון והבנייה ללא רחם, תוך פגיעה באיכות החיים בערים ובתושבי המדינה. נעשה שימוש ציני בחוק שהוא כלכלי במהותו, לצורך ריצוי של קבוצות בעלי עניין, לצורך גריפת רווחים פוליטיים מהירים, ללא מחשבה על תכנון העיר ועל ההשלכות הקשות על חיי התושבים".

"האקלים הפופוליסטי שנוצר תופס תאוצה"

כץ לא היסס לתקוף חזיתית את התאחדות בוני הארץ: "הקבלנים, הנהנים הגדולים ביותר ממחירי הדיור, זורעים פאניקה ובהלה בקרב אנשי הממשלה, כדי שיקבלו החלטות שלכאורה יתנו מענה בטווח הקצר. אנחנו הרי יודעים שזה לא עובד. אפשר לייעל תהליכי תכנון, אבל לא באמצעות סירוס מהנדסי הערים והרשויות המקומיות. החקיקה החפוזה מסוכנת. תפקידה של חקיקה הוא לאפשר תכנון, לייצר כלי עבודה. כעצת מקודמת חקיקה עוקפת תכנון. אנו מתריעים מפני האקלים הפופוליסטי שנוצר ותופס תאוצה בשנים האחרונות בתחום התכנון והבנייה. שינויים חפוזים של טלאי על טלאי, כאוס וכשל תכנוני. אנו דורשים חשיבה לטווח ארוך וכתיבת חוק התכנון והבנייה מחדש. כזה שיצמצם רגולציה ויותאם לרוח התקופה".

יו"ר השלטון המקומי חיים ביבס הוסיף: "מנסים להאשים את השלטון המקומי ואת מהנדסי הערים כמי שאחראים למחירי הדיור הגבוהים. אין לכך שום חיבור למציאות. ההנחתות התכנוניות שניתנות מלמעלה מוכיחות שבממשלה ובפקידות הממשלתית יש ניתוק מוחלט של האנשים, שלא יודעים מה קורה למטה".

"הפסיקו לחשוב על איכות, הכול כלכלי"

בשיחה עם גלובס אמר היום כץ: "אני רוצה לשמור על האינטרסים, לשמור של התושבים. חוק ההסדרים מתחיל לגעת בתחומים שאי-אפשר לפתור אותם בפלסטרים, כי תכנון לוקח זמן ומצריך חשיבה, ואי-אפשר לעשות חאפ לאפ.

אי-אפשר לצאת בסלוגנים כאלה שמה יפתור את משבר הדיור זה מורשה ההיתר. סתם רוצים לתפוס כותרת. הפסיקו לחשוב על איכות, הכול כלכלי. בסופו של דבר אנחנו נצטרך להתמודד עם כל הבעיות שייווצרו. אנחנו מיישמי המדיניות של הממשלה. "הרבה פעמים, בגלל החקיקה החפוזה, אנחנו לא מצליחים לעכל חקיקה אחת, וכבר באה אחרת. אי-אפשר לנהל ככה מדיניות תכנון ארוכת טווח".

איזה סעיפים בחוק ההסדרים הרגיזו אותך כל-כך?
"תכנונים שלא מתקדמים שנים במינהל התכנון, פתאום מתקדמים מהר, אפילו שהם לא מבושלים מספיק, כמו החוק של הרישוי העצמי (מורשה רישוי). אני מקווה שנוכל להשפיע לפחות בתקנות עצמן על העיצוב של החוק הזה. אני חושב שזה בכלל לא היה צריך להיכנס לחוק ההסדרים, וגם לא ה-30% יחידות דיור באזורי תעסוקה. זה משהו שבשביל להכיל אותו צריך התארגנות. אין מבני ציבור, לא חינוך, לא שצ"פים. יותר מ-30 שנה אחרי שהעירוב שימושים התחיל בעולם, הוא סוף-סוף הגיע לפה, ואני לא אומר שאי-אפשר לעשות את זה ביחד, אבל זה לא נעשה כמו שצריך.

"ההחלטות בעניין הזה יתקבלו בוועדה מיוחדת שיהיו בה אמנם נציגים של ראשי הרשויות אבל רוב לממשלה, וזה מעל לראש שלנו. אנחנו רותחים על הדבר הזה. כל הזמן מדברים רק על אחוזי בנייה ולא על התושבים שחיים בעיר. אומרים שראשי הערים מעכבים התחדשות עירונית? תנו תקציבים לתשתיות. אנחנו אחרי כן נטפל בסתימות הביוב".

בתגובה לדברים אומר נשיא התאחדות הקבלנים בוני הארץ, ראול סרוגו: "הדברים של יו"ר איגוד מהנדסי הערים הם לא פחות מהזויים. האינטרס של התאחדות הקבלנים בוני הארץ הוא לפני הכול להביא ליציבות בענף הבנייה. עליית מחירי הדיור רעה לקבלנים ולכן ההתאחדות עושה ככל שביכולתה כדי לתמוך בממשלת ישראל לשם ייצוב מחירי הדיור וייצור ודאות בענף. אין לי אלה להצר על דבריו חסרי השחר של מר כ"ץ. אם ישנה כאן מגמה, הרי שהיא במגרשם של רבים ממהנדסי הערים אשר הם הם, יחד עם ראשי הערים שלהם, הפכו לחסם העיקרי המונע בניית דירות בישראל ויוצר חוסר איזון בשוק הדיור. על דברים מסוג אלה נאמר: כל הפוסל במומו פוסל".