צעד דרמטי: אדריכלים יוכלו לחתום על היתרי בנייה, ויבוטלו ההקלות ליזמים

ועדת הפנים של הכנסת אישרה היום תיקונים שיאפשרו חתימה של אדריכלים על היתרי בנייה ואת ביטול ההקלות • מדובר במהלך משמעותי שנועד לזרז את הוצאת היתרי הבנייה

אתר בנייה / צילום: Shutterstock, Unkas Photo
אתר בנייה / צילום: Shutterstock, Unkas Photo

ועדת הפנים של הכנסת, בראשות ווליד טאהא, אישרה היום את פרק כ"ב (רישוי באמצעות מורשה להיתר) במסגרת חוק ההסדרים. נוסח החוק יובא לאישור הכנסת בקריאה שנייה ושלישית. מדובר במהלך משמעותי שנועד לזרז את הוצאת היתרי הבנייה.

על פי נתוני הבנק העולמי, הזמן הממוצע להוצאת היתר בישראל בשנת 2019 היה ארוך בכ-50 יום יותר מאשר במדינות אירופאיות. דוח מבקר המדינה, שהתפרסם בחודש יוני האחרון, קבע כי התמשכות ההליך הכולל היא תוצאה של ההליך הטכני של קליטת הבקשות, שלב בקרת התכנון, העררים המוגשים על החלטות רשות הרישוי והוועדה המקומית וכשלים רבים במסלול הרישוי המקוון.

על פי הנוסח שנדון היום בוועדת הפנים יתוקן חוק התכנון והבנייה כך שאדריכלים שיש להם נסיון של 5 שנות עבודה והגישו לפחות 5 בקשות להיתר יוכלו לחתום על בקשות להיתר. יש להבהיר כי מדובר בהיתרים הנוגעים אך ורק למבנים למגורים, שאינם מצריכים אישורי הקלה או שימוש חורג ושיש הסכמה של כל בעלי הזכויות בקרקע להוצאת ההיתר. עם העברת המסמכים לעירייה רשאית הוועדה המקומית לתכנון ובנייה להעיר את הערותיה ביחס להיתר בתקופה של 30 יום. אם לא נשלחו הערות, ייכנס ההיתר לתוקף, בכפוף להערות מכון בקרה.

בוטלו הקלות הבנייה

נושא נוסף שאושר היום הוא ביטול הקלות הבנייה. בשנים האחרונות הביא השימוש ההולך וגובר בהקלות לתהליכי רישוי עוקפי תכנון ובעיקר הארכת הליך הרישוי ויצירת עומס משמעותי על מוסדות התכנון בשלב הרישוי. המתווה אותו אישרה הוועדה קובע כי תוכנית חדשה שיוחלט על הפקדתה אחרי חודש ינואר 2023, תהיה במסלול ללא הקלות כמותיות (שטח בנייה, מספר יחידות דיור ומספר קומות). הקלה בנושאים אחרים, תתאפשר רק אם נושאים אלה יקבעו במפורש בתקנות כנושאים שניתן לבקש לגביהם הקלה. באשר לתוכניות ישנות, הוחלט לאפשר שלוש שנים (עד ינואר 2025) במסלול הקלות הקיים היום, עם אפשרות של שנתיים נוספות באישור שרת הפנים, זאת על מנת לתת לשוק הדיור זמן היערכות לביטול ההקלות ולהכנת תוכניות מעודכנות.

מנכ"לית מינהל התכנון, דלית זילבר: "ביטול ההקלות היא בשורה גדולה לאיכות התכנון בישראל. מינהל התכנון מקדם את ביטול ההקלות מתוך הבנה כי פעמים רבות פוגעות באיכות ובוודאות התכנונית. ההליך המתקיים עם אישור תוכנית לעניין ההקלות הזמן הרישוי מעוות את התכנון הרצוי ואף מאריך באופן ניכר את הלוחות זמנים להיתר".

דלית זילבר, מנכ''לית מינהל התכנון / צילום: ניב קנטור
 דלית זילבר, מנכ''לית מינהל התכנון / צילום: ניב קנטור

צחי כץ, מהנדס העיר מודיעין ויו"ר איגוד מהנדסי הערים: "האיגוד הוביל לכך שהחוק למורשי הרישוי לא יכנס לתוקפו ללא תקנות (הכוונה היא להנחיות שיבהירו איך החוק ימומש). כי היה ברור לו שהחוק ללא תקנות יהיה בכיה לדורות ופגיעה בציבור. לאור זאת, האיגוד והתובנות שהגיעו לדיון מטעם נציגיו, סברו שלא ניתן לכתוב את התקנות מבלי שמהנדסי יהיו גורם מוביל בתהליך".