התשובה של אינטל לאנבידיה מגיעה מישראל: משיקה שבבי גיימינג, שרתים ובינה מלאכותית

בשנים האחרונות סובלת אינטל מסביבה תחרותית הולכת וגוברת במגוון החזיתות בהן היא פעילה • עכשיו אינטל מודיעה על מספר מוצרים חדשים שפותחו ברובם בישראל שיתחרו במוצרי אנבידיה

מהנדסי ומהנדסות אינטל ישראל שפיתחו את האלדר לייק / צילום: אוהד פאליק
מהנדסי ומהנדסות אינטל ישראל שפיתחו את האלדר לייק / צילום: אוהד פאליק

אנבידיה, חברת השבבים האמריקאית, עקפה את אינטל בשנים האחרונות בשווי השוק שלה ובתדמית החדשנית שלה בזכות המהלך האמיץ שביצעה: פיתוח שבבים לבינה מלאכותית ולחוות שרתים בהתבסס על המעבד הגרפי המפורסם שלה למשחקי מחשב.

היום (ד') מספקת אינטל תשובה לאנבידיה על ידי מספר הכרזות של מוצרים שפותחו ברובם בישראל - המרכזיות שבהן הן השקת שבבי הבינה המלאכותית הבאנה לאבס בשותפות עם שירות הענן אמזון AWS, שותפות עם גוגל בפריסת מעבדים לחוות שרתים, והשקה של מעבד גרפי חדש. מרכזי אינטל בחיפה, בפתח תקווה, בירושלים ובקיסריה נטלו חלק משמעותי בפיתוח כלל המוצרים האלה.

בשנים האחרונות סובלת אינטל מסביבה תחרותית הולכת וגוברת במגוון החזיתות שבהן היא פעילה. היא מתחרה בקוואלקום ו-ARM בתחום שבבי המובייל, ב-AMD בתחום השבבים לשרתים ולמחשבים אישיים, ובאנבידיה בתחום חוות השרתים, מחשוב הענן והבינה המלאכותית. נוסף על כך, ענקיות כמו אפל ועליבאבא מצויות בתהליך תכנון שבבים משלהן, שאמור לייתר את התלות שלהן באינטל.

לאחר מספר תקלות ייצור ותכנון שהביאו לפיגור בהשקת טכנולוגיות חדשות, מינתה אינטל לתפקיד המנכ"ל את סמנכ"ל הטכנולוגיות שלה לשעבר, פט גלסינגר, שממקד אותה בימים אלה במתן תשובה הולמת למתחרות ובהגברת כושר הייצור של החברה.

התשובה למלאנוקס: מעבד אינטל שיוטמע בחוות השרתים של גוגל

בתחום חוות השרתים, השיקה אינטל בחודש יוני האחרון שבב לניהול תשתיות התקשורת והענן בחווה, המתחרה במעבדים הגרפיים ובמעבדי התקשורת של אנבידיה, המפותחים בחלקם במלאנוקס הישראלית.

במטרה להתחרות במותג ה-GPU של אנבידיה (יחידת עיבוד גרפית), כינתה אינטל את המוצר שלה בשם IPU, כלומר יחידת עיבוד לתשתיות, שם המותאם יותר לקהל היעד הרלוונטי. זהו רכיב חדש שפותח מהיסוד ברובו בישראל ואיננו מבוסס על מעבד השרתים הותיק Xeon של אינטל.

היום, כאמור, מכריזה אינטל על כך שגוגל תטמיע את מעבדי ה-IPU בחוות השרתים שלה. אינטל וגוגל יפתחו ויתאימו את הרכיב ליישומים ולצרכי המפתחים בחוות השרתים של גוגל קלאוד, כך שהשבב יהיה זה שינהל את כל פעילות תשתיות התקשורת והענן בדאטה סנטרים של גוגל קלאוד במקום המעבדים המרכזיים (המכונים CPU), שכעת יתפנו הודות לעומסים המשמעותיים שיופחתו מהם ויוכלו לשמש למשימות עיבוד ייעודיות בלבד.

הסכם זה בין השתיים הופך את גוגל להיות הראשונה להשתמש בשבב החדש שפיתחה אינטל. הרכיב יספק ללקוחות גוגל קלאוד יכולת שליטה וויסות של פעילות המעבד, בין השאר עבור יישומים עתירי תקשורת.

יש לציין כי אינטל איננה ספקית בלעדית של גוגל, וזו חופשייה להמשיך ולעבוד עם שבבי אנבידיה. בנוסף, אין קשר בין פעילות זו לפעילות המנוהלת על ידי אורי פרנק, לשעבר בכיר אינטל שעבר לגוגל בכדי לנהל את היבטי פיתוח השבבים לתחום השרתים הוירטואליים. מלבד גוגל, תמשיך אינטל לעבוד עם ענקיות ענן כגון מיקרוסופט ואמזון בתחום חוות השרתים.

את רכיב התקשורת לחוות השרתים פיתחה קבוצת התקשורת של אינטל לחוות שרתים, המונה 450 עובדים בישראל ועוד כמה מאות בעולם.

אחרי המתנה ארוכה הבאנה לאבס הישראלית מוציאה את השבב לשוק 

אנבידיה הפכה גם לשליטה הבלתי מעורערת בתחום שבבי הבינה המלאכותית בזכות היותה חלוצת התחום, וכן בזכות שפת הפיתוח הפתוחה Cuda המאפשרת למפתחי יישומים רבים לרתום את עוצמת הבינה המלאכותית שלה למגוון יישומים כגון עיבוד שפה טבעית, ניתוח ראייה, זיהוי פנים, זיהוי איומי סייבר, מכונה לומדת ועוד.

היום, לראשונה עושה אינטל את צעדיה הראשונים בשוק בזכות הרכישה של הבאנה לאבס הישראלית שמכריזה על שיתוף פעולה עם שירות הענן אמזון AWS ועל הוצאת השבב לשוק.

החל מהיום, אמזון תמכור שירות "אימון מכונה" בענן ליישומי בינה מלאכותית עם השבב של הבאנה לאבס המכונה גאודי. מדובר בהישג עבור אינטל, שמשיגה לראשונה דריסת רגל בשירות הענן של אמזון, שעד כה שיווק יישומי בינה מלאכותית על בסיס המעבד של אנבידיה. באינטל טוענים כי מעבדי גאודי מציעים שיפור של עד 40% ביחס ביצועים מול עלות לעומת השבבים של אנבידיה.

מאחר וכיבוש נתח שוק בתחום הבינה המלאכותית תלוי במפתחי היישומים ובשפת הפיתוח שבה הם משתמשים, השיקו באינטל את סביבת הפיתוח הפתוחה OneAPI המתחרה ב- Cuda של אנבידיה. באינטל מבטיחים גישה באמצעות הסביבה הזו למגוון יישומים אשר מלבד בינה מלאכותית ישמשו גם בתחומי המחשוב אישי, העיבוד גרפי, תקשורת דור חמישי ניהול חוות שרתים ומחשוב ענן.

התשובה ל-GPU של אנבידיה: מעבד הגיימינג i9

אינטל מוציאה היום סוף סוף לשוק את המעבד המרכזי הבא שלה, אותו היא מגדירה כ"פרויקט החשוב והשאפתני שלה בעשור האחרון" - מעבד ה"אלדר לייק" (Alder Lake), שהוא למעשה הדור השנים עשר של סדרת המעבדים הקלאסיים שלה, ה-Core, המצויים בליבתם של מיליארדי מחשבים אישיים, ניידים ונייחים. סדרת המעבדים פותחה במשך שלוש שנים בישראל ובכמה מרכזים בארה"ב, בין השאר בהובלת רן ברנסון, סגן נשיא בקבוצת הפיתוח של השבבים לתחום המחשוב האישי.

בין התוצרים של סדרת אלדר לייק, נמצא שבב הגיימינג החדש Core i9-12900K, אשר לטענת אינטל, גובר על המתחרה של AMD, שבב ה- 5950X, הודות לביצועים חזקים שיאפשרו למשתמשים להריץ משחקי מחשב בכ-20% מהר יותר מעבד הדגל הקודם של אינטל, הרוקט לייק.

אינטל, שהייתה נתונה במשך שנים ל"חוק מור", החוק הפיזיקלי שקרוי על שם אחד ממייסדיה ואשר גזר גידול בצפיפות המעגלים החשמליים כל שנתיים והגיע ככל הנראה לקיצו בשנים האחרונות, מציגה עתה ארכיטקטורת מעבד שונה. החל ממעד האלדר לייק, שבבי הליבה של אינטל יכללו שני סוגים של ליבות המצויים במפלסים שונים על גבי השבב, כל ליבה שכזו תהיה אחראית על היבט אחר בחיי השבב, כגון ביצועי הספק נמוכים יותר, והתמודדות עם מספר משימות רבות יותר בו זמנית.

כמה אנליסטים בתחום הטכנולוגיה קבעו כי השבב החדש של אינטל גובר על שבבי אפל M1 המבוססים על ארכיטקטורת ARM המתחרה. הפער בביצועים אמנם קטן, אך העיתוי שלו חשוב, היות ואפל השיקה רק לפני מספר שבועות מחשבי מקבוק נטולי שבבי אינטל. בבדיקה שנערכה על ידי אתר חדשות החומרה Wccftech, קיבל המעבד הגרפי החדש של אינטל את הציון הגבוה ביותר, לאחריו שבב ה M1 של אפל, ואילו השבב של AMD דורג הרחק מאחוריהם.