מגיש הפודקאסט שרוצה ללמד אתכם איך להשקיע נכון

פול מרימן, המגיש והיוצר של הפודקאסט "Sound Investing", רוצה לעזור למאזינים שלו להבין את ההיגיון שקיים בשוק ההון, ובדרך גם לגרום להם להפסיק לפחד מהפנסיה • ביקורת פודקאסטים 

פודקאסט / צילום: Shutterstock
פודקאסט / צילום: Shutterstock

פרסומות רבות, שמשודרות בימים אלו על המסך, מנסות לשכנע אתכם בעזרת כל מני סלבס להפקיד את הפנסיה שלכם בידי יועצים פנסיונים. יש אפילו פרסומת עם יניב ביטון שכל הרעיון שלה הוא שאף אחד לא באמת מבין בפנסיה, ולכן עדיף להשאיר את העסק למומחים. פול מרימן, המגיש והיוצר של הפודקאסט "Sound Investing", חושב שמדובר בטעות ענקית. הוא רוצה ללמד אתכם איך להשקיע ולחסוך את הכסף שלכם כמו שצריך, ככה שהפנסיה שלכם תהיה ברמה טובה, ואתם לא תצטרכו להעביר את החיים בעבודה שאתם לא אוהבים כדי לדאוג לימי הזקנה.

מרימן הוא יועץ השקעות ואיש חינוך. בשנת 2011 הוא פרש מהחברה שהקים ומאז מקדיש את זמנו לחינוך פיננסי, בהרצאות ובתוכניות של PBS במסגרת "המרכז החינוכי של פול מרימן לחינוך פיננסי". מרימן יצר לא מעט תוכניות לימוד, קורסים אינטרנטים וספרים עם שמות כמו "כושר פיננסי אחרי גיל חמישים" ו"איך לחיות טוב ולא לבזבז את כל מה שיש לכם", ובהם הוא נותן הרבה עצות מפורטות לבניית תיק השקעות יציב ובטוח.

לפי מרימן, המשבר הכלכלי של 2008 ועוד רגעים של אי יציבות כלכלית מהעשורים האחרונים גרמו לו להבין שיש חשיבות חברתית עליונה להשכלה פיננסית, ולכן הוא מקדיש את זמנו, מרצו וכספו לעזור לאנשים להתמודד עם הנושא הזה, שמעורר כל כך הרבה חשש ורתיעה.

להט לעזור לציבור להשכיל

מרימן היה בעברו איש מכירות, הוא לא מתבייש בזה, אבל הוא רוצה להבהיר שהוא לא כאן כדי למכור לכם משהו, חוץ מעתיד יציב יותר ובטיחות כלכלית. לכן, את המוצרים הנלווים של התוכנית, כמו PDF מקוצר של הספר שלו, הוא מאפשר להוריד בחינם. הוא חוזר ומזכיר שכל הרווחים שמגיעים מהתפקיד שלו כמחנך עוברים ישר לתרומות. ואם זה עדיין לא משכנע אתכם, אחד הפרקים האחרונים של הפודקאסט נקרא "למה לעזאזל אתם צריכים להקשיב לפול מרימן", ובו הוא עונה לטענות שהועלו נגדו על חלק משיטות הפעולה שלו, ושוטח את כל ההסברים וכל הנימוקים כדי להוכיח שמניעיו טהורים, והמידע שלו טוב, מבוסס ומהימן.

תחום ההשקעות רווי ביועצים גרועים. לטענתו של מרימן, יש הרבה מידע מוטעה ויועצים עם לב לא טהור שמסתובבים בשטח, ולכן גם יש לו ספר בשם "get smart or get screwed", שבו הוא נותן עצות איך למצוא יועץ טוב, כולל 11 סימנים לזיהוי סוכני השקעות נכלוליים. הנושא הזה נמצא בנפשו. כמעט בכל פרק הוא חוזר ומזהיר מה כדאי לא לעשות, למי כדאי לא להקשיב, ומאיזה עצות פופולריות כדי להתרחק. בסך-הכול הטיפים שלו מאוד בטוחים ויציבים. הוא, בדיוק כמו הסולידית, מאמין שאתם קודם כל צריכים לחסוך, ומצטט את וורן באפט כאסמכתא. חוץ מזה בדיוק כמו הסולידית יש לו לא מעט מחשבונים, טבלאות ואביזרי עזר לחישוב השקעות.

בפודקאסט הוא מדבר באופן פתוח, ישיר ופרקטי על מדדים, קרנות ותשואה, ועל רווחים של אחוז ושל חצי אחוז שמצטברים עם הזמן. אם אתם לא מבינים מיד על מה הוא מדבר, הוא יוצא מנקודת הנחה שתוכלו בקלות להשלים את החומר באינטרנט ואין סיבה להתעכב על הסברים בסיסיים מדי. אבל עדיין, גם הדיוטות יוכלו בקלות להבין מתוך ההקשרים את הטענות והרעיונות, וכיוון שהמטרה שלו היא בעיקר לפנות אל ההיגיון הבריא והישר, ולמצוא אחד כזה גם בשוק ההון.

אחרי כמה תוכניות מרגישים בקלות שהמושגים והרעיונות מתחברים לתפיסת עולם ברורה וקוהרנטית. בפודקאסט יש הרבה פרקי שאלות ותשובות, תגובות של פול למאמרי כלכלה פופולריים, מלחמות וודנטות אישיות, ובעיקר תחושה של הלהט האישי של מרימן לעזור לציבור להשכיל. הגודש יכול לפעמים לבלבל, אבל אם אתם מחפשים מקום טוב לקבל בו מידע ומבוסס ומהימן, הפודקאסט הזה הוא מקום טוב להתחיל.

הכותב הוא בעלים של סוכנות Down the Field המתמחה בהפקה וברכש מדיה בעולם הפודקאסטים