השופט אליהו מצא הלך לעולמו בגיל 86

השופט מצא כיהן בעבר כמשנה לנשיא בית המשפט העליון • הלווייתו תתקיים ביום ראשון בשעה 15:00 בבית העלמין בקיבוץ עינת • בטקס פרישתו בשנת 2005 נשא דברים הנשיא אהרן ברק ואמר כי השפיטה במיטבה היא מלאכתו המובהקת של מצא, אשר "חולל שינוים בפסקי דין שלו בכל תחומי המשפט"

אליהו מצא / צילום: אוריה תדמור
אליהו מצא / צילום: אוריה תדמור

המשנה לנשיא בית המשפט העליון בדימוס, השופט אליהו מצא, הלך לעולמו היום בגיל 86. הלווייתו תתקיים ביום ראשון בשעה 15:00 בבית העלמין בקיבוץ עינת. מצא כיהן כשופט בית המשפט העליון החל משנת 1991, בשנת 2004 מונה למשנה לנשיא ושנה לאחר מכן פרש לגמלאות.

מהנהלת בתי המשפט נמסר היום כי "נשיאת בית המשפט העליון ושופטיו, מנהל בתי-המשפט, שופטי ישראל לדורותיהם ועובדי מערכת בתי-המשפט משתתפים באבלה הכבד של משפחת מצא על פטירתו של אליהו מצא ז"ל, שופט (בדימוס) של בית-המשפט העליון מרכינים ראש ומביעים תנחומים".

הוא נולד בתל אביב בשנת 1935, ובשנת 1960 הוסמך לעריכת דין. בתחילה עבד בשוק הפרטי ובשנת 1972 התגייס לשירות קבע בצה"ל ומונה לשופט צבאי. ובהמשך לנשיא בית הדין הצבאי במחוז מרכז. בשנת 1978 פרש מצה"ל בעקבות בחירתו כשופט בית משפט השלום.

מצא עמד בראש ועדת החקירה הממלכתית לבחינת הטיפול במפוני ההתנתקות. בדוח הוועדה שפורסם בשנת 2010 נקבע כי המדינה כשלה במילוי חובתה להעמיד את הטיפול במפוני ה התנתקות כמשימה לאומית דחופה.

בטקס פרישתו בשנת 2005 נשא דברים הנשיא אהרן ברק, שהגדיר את מצא כ"שופט קלאסי". ברק אמר, כי השפיטה במיטבה היא מלאכתו המובהקת של מצא, אשר חולל שינוים בפסקי דין שלו בכל תחומי המשפט.

בטקס הפרישה שלו ביקר מצא בחריפות את המערכת שלא קיימה את המלצות ועדת אור לשינויים בבתי המשפט. מצא הזהיר כי יש להפחית את העומס על בית המשפט העליון. במצב הקיים, אמר, ייתכן שבתוך זמן לא רב בית המשפט לא יוכל לספק לציבור את השירות המשפטי הנדרש, לאור מספר התיקים הרב ההולך וגדל משנה לשנה.

בין פסקי הדין שנתן היה בג"ץ שדולת הנשים משנת 1994, במסגרתה נקבע כי שיש ליישם את עקרון ההעדפה המתקנת במינוי נשים לדירקטוריות בחברות ממשלתיות. מצא לקח חלק בבג"ץ אליס מילר, שסללה את הדרך לנשים לקורס טייס בחיל האוויר. הוא ישב בהרכב בעליון שזיכה באופן חלקי את אריה דרעי בשנת 2000 משוחד והפרת אמונים. בשנת 2003 זיכה מצא את שמעון שבס, מנכ"ל משרד ראש הממשלה לשעבר, מעבירת מרמה והפרת אמונים. מצא שדן בתיק בהרכב של שלושה שופטים, כתב את פסק הדין העיקרי. מצא הגיע למסקנה, כי הראיות לא יכלו לבסס הרשעה של שבס.