תו ירוק והגבלות חדשות: גל קורונה חדש צובר תאוצה בצפון אירופה

בגרמניה נרשם בשבוע האחרון זינוק של יותר מ-30% במספר מקרי הקורונה, והוא עומד כעת על כ-13 אלף מקרים ביום • בניגוד למצב בצפון אירופה, ברוב מדינות דרום אירופה אין שינוי משמעותי בשיעור התחלואה, והוא נמוך אפילו מזה שנרשם בקיץ האחרון

אמסטרדם. בהולנד דנים על הגבלות חדשות / צילום: Reuters, Piroschka Van De Wouw
אמסטרדם. בהולנד דנים על הגבלות חדשות / צילום: Reuters, Piroschka Van De Wouw

גל חדש של מגפת הקורונה צובר תאוצה בימים אלה במדינות צפון אירופה, כשהוא מאיים לבטל את ההקלות המתוכננות בהגבלות הציבוריות ואף להשיב את הגלגל לאחור מבחינה כלכלית. בגרמניה נרשם בשבוע האחרון זינוק של יותר מ-30% במספר המקרים, והוא עומד כעת על כ-13 אלף מקרים ביום. בבלגיה ובהולנד נרשם זינוק חריף עוד יותר, כ-50% בשבוע האחרון, ובדנמרק עלה מספר המקרים השבועי ביותר מ-60%.

חלק מהמדינות כבר הכריזו על צעדים חדשים כדי להתמודד עם העלייה. ממשלת הולנד מתכנסת היום כדי לדון בהגבלות חדשות, הכוללות הרחבת חובת עטיית מסכה לאזורים שעד כה היו פטורים מכך, וכן הרחבת השימוש ב"תו ירוק" בכניסה לבתי עסק וחללים סגורים. "אנחנו לא יכולים להתחמק מצעדים חדשים", אמר שר הבריאות ההולנדי אתמול, "מספר חולי הקורונה בבתי החולים עולה בחדות".

בבלגיה הכריזו הרשויות כבר לפני שבועיים כי "הגל הרביעי החל", אבל המצב במדינה ממשיך להידרדר. שר הבריאות הבלגי קרא לאמץ במדינה שימוש נרחב יותר ב"תו ירוק" בכניסה למקומות, ולאפשר לעובדים לעבוד מהבית, ולא להיות במשרדים. צעד נוסף שנשקל הוא חיוב כל עובדי מערכת הבריאות להתחסן. המרכז האמריקאי לבקרת ולמניעת מחלות (CDC) הזהיר השבוע מביקור במדינה האירופית, והגדיר אותה כמדינה בסיכון גבוה לקורונה.

בדנמרק, שהסירה באופן חד את כל המגבלות בספטמבר, נרשם בשבוע האחרון "שיא" של חולי קורונה מאז ינואר האחרון. שר הבריאות הדני הפציר במי שלא התחסנו עד כה ללכת להתחסן, והמדינה מציעה חיסוני בוסטר לקשישים ולמי שסובלים מדיכוי המערכת החיסונית. כ-85% מהאוכלוסייה בדנמרק מעל גיל 12 כבר התחסנה.

נכון לעכשיו, אין נתונים מרוכזים לגבי ההתפלגות בין מי שחוסנו בשתי מנות לבין מי שלא חוסנו כלל בנוגע לגל הנוכחי. מבצע החיסונים האירופי החל לתפוס תאוצה רק באפריל-מאי, וייתכן כי הזינוק נובע מתפוגה מסוימת של תוקף החיסונים, כפי שנרשם בישראל. השימוש בזריקות בוסטר עדיין נמוך מאוד באירופה, ובגרמניה, למשל, רק כשני מיליון בני אדם (מתוך אוכלוסייה של כ-83 מיליון תושבים) קיבלו את הזריקה השלישית. נתונים חלקיים מגרמניה מעלים כי כ-10% מבין המאושפזים עד גיל 60 במחלקות טיפול נמרץ חוסנו בשתי מנות, ומבין המאושפזים מעל גיל 60 שיעור זה עומד על כ-30%.

עם זאת, החיסונים מגנים נכון לעכשיו מתחלואה קשה ומתמותה נרחבת. שיעור התמותה מקורונה במדינות צפון אירופה עלה באופן מתון בלבד בהשוואה לקיץ, והוא נמוך משמעותית משיעור התמותה שנרשם בגל הקודם.

בניגוד למצב בצפון אירופה, ברוב מדינות דרום אירופה אין שינוי משמעותי בשיעור התחלואה, והוא נמוך אפילו מזה שנרשם בקיץ האחרון. בפורטוגל, אחת מהמובילות האירופיות בשיעור ההתחסנות, נרשמים כ-700 מקרי קורונה חדשים ביום. גם שיעור התמותה והאשפוזים החדשים במדינות דרום אירופה נמוך.