להיות מיליונר בגיל 12: כך ילדים עושים היום כסף מאמנות דיגיטלית

יותר ויותר גופים מסחריים מהמרים על המטבע הדיגיטלי NFT כעתיד של ענפי האמנות, האספנות והאיקומרס • עבור בני דור ה-Z והאלפא, שנולדו לתוך העולם הטכנולוגי, מדובר במקור הכנסה טבעי שמאפשר יצירתיות וביטוי עצמי - תוך טשטוש הגבולות בינם לבין המבוגרים

יצירת NFT של בנימין אחמד / צילום: צילום מסך מתוך חשבון הטוויטר Benyamin Ahmed
יצירת NFT של בנימין אחמד / צילום: צילום מסך מתוך חשבון הטוויטר Benyamin Ahmed

בנימין אחמד הוא ילד בן 12 ממוצא פקיסטני, שחי עם משפחתו בלונדון. כמו כל תלמיד ממוצע, גם הוא נהנה בקיץ בתקופת החופש הגדול. אולם החופש של אחמד היה בלתי ממוצע בעליל: הוא סיים אותו ברווח של 400 אלף דולר. את דמי הכיס הללו הוא הרוויח ממכירת יצירת האמנות שעליה שקד בקיץ.

מדובר ביצירת אמנות דיגיטלית, השנייה בסך-הכול שאחמד הספיק לתכנת. הקוד שפיתח הניב תמונה הכוללת 3,350 אימוג'י מפוקסלים של לווייתנים בצבעים זוהרים. "לווייתנים מוזרים" הוא שם מעט אירוני לעבודה הזו, לאור העובדה החריגה שלאמן אין חשבון בנק להפקיד בו את הכסף. הוא צעיר מדי בשביל זה מבחינה חוקית.

לפיקאסו הדיגיטלי הצעיר יש כנראה כישרון יצירתי, אבל מעל לכל, הוא תוצר של עבודה קשה. אביו של אחמד, אימרן, הוא מפתח תוכנה שהחל ללמד את אחמד ואחיו יוסוף לתכנת בגילאי חמש ושש, בהתאמה. אימרן מציין שהוא החל לתכנת עם בניו לצורך השעשוע, אך שני הילדים נהנו והתגלו כמתכנתים טובים מאוד.

לאור זאת, האב לקח את התחביב ברצינות. הילדים תרגלו משימות תכנות על בסיס יומיומי למשך 20-30 דקות. ההשוואה לצייר והפסל הספרדי הדגול אינה מקרית: אביו של פיקאסו היה צייר, מרצה לאמנות ואוצר, שזיהה וטיפח את הכישרון של בנו הבכור.

אימרן מתעקש שהוא לא לחץ ולא כפה על הבנים לתכנת. נראה שהוא צודק. כשאחמד נשאל איזו עצה היה נותן לילדים אחרים, הוא השיב "שלא יכריחו את עצמם. מי שאוהב לבשל - שיבשל, ומי שאוהב לרקוד - שירקוד. העיקר להשקיע את המקסימום במה שעושים". שאר התחביבים שלו טיפוסיים יותר לילד אנגלי: שחייה, בדמינגטון וטאקוונדו . אגב, את הכסף מהמכירה אחמד השקיע במטבע הדיגיטלי את'ריום, חס וחלילה לא בנכס מיושן כמו לירה שטרלינג.

לרכב על הלוויתן

כיצד ילד בן 12 שאינו רשאי להחזיק חשבון בנק מצליח למכור אמנות בשווי אסטרונומי? התשובה מצויה בסוג המטבע שבו היצירה נמכרה: המטבע הדיגיטלי NFT. משמעות השם NFT היא "אסימון שאינו בר-חליפין (Non-fungible token). כמו הביטקוין ושאר המטבעות הדיגיטליים, NFT בנוי על טכנולוגיית בלוקצ'יין, אך הוא נבדל בכך שלכל "אסימון" יש זיהוי דיגיטלי ייחודי. טביעת האצבע הייחודית של המטבע מאפשרת לאדם להוכיח בעלות על יצירה דיגיטלית, דוגמת "הלווייתנים המוזרים".

מסיבה זו, התחום החדש והמשגשג של סחר באמנות דיגיטלית נבנה סביב ה-NFT. אמנות דיגיטלית יכולה להיות תמונה, גיף, וידיאו, ציוץ בטוויטר, מודל תלת ממד או כל יצירה אחרת שניתן לפרסם באינטרנט.

לפי הניו יורק טיימס, הבום של תחום ה-NFT החל ב-2017. יותר ויותר גופים מסחריים מהמרים על ה-NFT כעתיד של עולמות האמנות, האספנות והאיקומרס. ליגת ה-NBA אימצה את הטרנד בשנה שעברה, וכך עשו חברות נוספות דוגמת מרוול.

חברת המחקר הפיננסי InvestorPlace קבעה שההעברות בשוק ה-NFT העולמי הגיעו לשווי של 338 מיליון דולר ב-2020. בחברה טוענים שהשוק הזה עשוי לגדול פי 1000 בעשור הקרוב. זה אומר שלצעירים מוכשרים, נחושים ודיגיטליים יש פוטנציאל להפוך לאמנים עשירים מאוד לפני גיל 18.

תערוכה בגיל 6

אחמד אינו האמן הדיגיטלי המצליח היחיד מתחת לגיל 18. הוא אפילו לא הכי צעיר. ניילה הייז (Nyla Hayes) בת ה-12 מכרה את האוסף "ארוכות הצוואר שלי" תמורת 3.4 מיליון דולר. היא גם היוזמת מאחורי האירוע השנתי של יום NFT לילדים.

סבי אגרגדו (Sevi Agregado) בן התשע מהפיליפינים הוא כוכב עולה שמצייר ציורים דיגיטליים יפהפיים רבי משמעות שנמכרים באלפי דולרים, ויש המשווים אותו לאמן הרחוב המפורסם בנקסי. סבי אובחן כאוטיסט בגיל שנתיים, מה שלא הפריע לו להציג את התערוכה הראשונה שלו בגיל 6. בגיל תשע המופלג, סבי כבר מציג את יצירותיו לצד אמני NFT מבוססים (ובוגרים) כמו Beeple . השמיים הם הגבול - יצירה של Beeple נמכרה במכירה פומבית של כריסטיס במרץ השנה תמורת לא פחות מ-69 מיליון דולר.

סבי אגרדו / צילום: Sevi Agregado
 סבי אגרדו / צילום: Sevi Agregado

כריסטיס הם גם אלו שהפכו את ויקטור לנגלויס לכוכב: מכירה של 5 יצירות הניבה לו 2.16 מיליון דולר. לנגלויס, שמכנה עצמו FEWOCiOUS, הוא כבר בן 18, אבל החל לעסוק באמנות דיגיטלית מגיל 12. העבודות שלו מרתקות ומבטאות את חוויותיו הקשות כילד טרנסג'נדר.

ויקטור לנגלויס / צילום: FEWOCiOUS
 ויקטור לנגלויס / צילום: FEWOCiOUS

גם תעשיית ה-NFT מעודדת את האמנים הצעירים. Nifty Gateway, אחת מזירות המסחר המובילות בתחום, עשתה פרויקט בשם "הדור הבא". השנה נולד מגזין NFT לילדים, שמארח אמנים כמו סבי בן ה-9. מייסדת המגזין צירפה את בנה הצלם בן ה-12 כמייסד שותף.

ילידים דיגיטליים

יש מספר סיבות לכך שה- NFT הפך למקור יצירה והכנסה שמושך כל-כך הרבה ילדים בני נוער. בני דור ה-Z הם "ילידים דיגיטליים" שנולדו לעולם טכנולוגי. עבורם לצייר במחשב זה לא פחות טבעי מלצייר בעיפרון. הם יותר גלובליים ופחות תמימים, עקב החשיפה לאינטרנט.

בנוסף, הטכנולוגיה מספקת להם שפע כלים יצירתיים לביטוי עצמי. אסור לשכוח שטיקטוק, רשת חברתית מרכזית בקרב בני נוער, היא גם פלטפורמה מובילה לסרטונים בתחום הקריפטו. החשיפה לתרבות המשפיענים תורמת אף היא לאמונה של צעירים בכוחם להתפרסם ולהצליח. בשונה מדורות קודמים, הרצון של בני דור ה-Z להיות שונים ומיוחדים ולזכות בהכרה הוא הרבה יותר גדול.

לטוב ולרע, הגבולות בין מבוגרים לילדים מטושטשים יותר היום. לכן, אין זה מפתיע שילדים ובני נוער תופסים את מקומם כאמנים מוערכים ומצליחים לצד אנשים שגדולים מהם בעשרות שנים. המודרניות הולידה שאיפה לילדות תמימה ומוגנת, אבל צריך לזכור שלאורך רוב ההיסטוריה זה לא היה המצב. ילדים היו חשופים לעולם המבוגרים ולחיים האמיתיים, על כל צדדיהם. היו לזה יתרונות וחסרונות, אבל זה בעיקר אומר שהגבולות בין מבוגרים לילדים נדונו להיות פחות חדים ממה שהיינו מצפים.

הכותבת היא הבעלים של חברת Round Angle לפיצוח תובנות עסקיות וסטוריטלינג. עבדה עם חברות מובילות וזכתה בפרסים בארץ ובעולם