עם 130 עובדים בלבד, האניבוק הישראלית כבר שווה מעל 2 מיליארד דולר

האניבוק, שמפתחת תוכנה לניהול עסקי ופיננסי עבור עסקים קטנים ופרילנסרים בארה"ב, גייסה 250 מיליון דולר לפי שווי של 2.4 מיליארד דולר – יותר מכפול משוויה במאי האחרון • הרעיון לחברה נולד אצל הזוג עוז ונעמה אלון בזמן ההכנות לחתונתם כשנתקלו בחוסר הזמינות של נותני שירותים

מייסדי האניבוק עוז אלון (מימין), נעמה אלון ודרור שמעוני / צילום: האניבוק
מייסדי האניבוק עוז אלון (מימין), נעמה אלון ודרור שמעוני / צילום: האניבוק

הסטארט-אפ האניבוק (HoneyBook), שפיתח תוכנה לניהול עסקי ופיננסי עבור עצמאיים ובעלי עסקים קטנים בארה"ב וקנדה, הודיע היום על גיוס 250 מיליון דולר בהובלת הקרן האמריקאית טייגר גלובל. הגיוס בוצע לפי שווי של 2.4 מיליארד דולר (אחרי הכסף) - יותר מכפול מאשר בגיוס הקודם של החברה בחודש מאי האחרון, שבוצע לפני שווי של 1.1 מיליארד דולר.

טייגר גלובל, אחת הקרנות הדומיננטיות בעולם ההשקעות בסטארט-אפים כיום, השתתפה בסבב הגיוס הקודם של האניבוק וכעת היא מגדילה את ההימור על החברה הישראלית. זוהי טקטיקה מקובלת לאחרונה בקרב קרנות ענק כמו טייגר גלובל ואינסייט פרטנרס.

מאז הקמתה גייסה האניבוק 500 מיליון דולר, כולל הסבב הנוכחי. כל כספי הגיוס הנוכחי יושקעו בחברה, ללא סקנדרי. לפי הערכות, הכנסות האניבוק השנתיות מתקרבות ל-100 מיליון דולר (במונחי ARR), אך בחברה לא מפרסמים תוצאות עסקיות באופן רשמי ומסתפקים בציון כי הכנסות החברה הוכפלו במהלך 2021, בין השאר על רקע הגידול במספר המועסקים כפרילנסרים ועצמאיים בתקופת הקורונה . החברה מעסיקה כ-130 עובדים, מחציתם במרכז פיתוח בישראל והשאר בארה"ב.

מרבית ההכנסות מעמלות

האניבוק הוקמה ב-2013 על ידי בני הזוג נעמה ועוז אלון (עוז מנכ"ל, נעמה סמנכ"לית מוצר) יחד עם דרור שמעוני, מתכנת במקצועו (סמנכ"ל הטכנולוגיה). לחברה מייסדת אמריקאית נוספת, שאדיה סיגלה, שכבר לא מעורבת בחברה. עוז, איש חיי לילה בעבר, ונעמה, מעצבת גרפית עצמאית דאז, סיפרו כי חשבו על הרעיון לבנות מערכת לניהול עסקי לפרילנסרים ועסקים קטנים לאחר שנותרו מתוסכלים מהזמינות והתקשורת האיטית והמקוטעת מול נותני שירותים בזמן ההכנות לחתונתם.

בהשראת אותה החתונה, האניבוק פנתה במקור לבעלי עסקים בתחום האירועים כמו צלמים, אך מאז התרחבה לקהלים נוספים כמו עובדים במקצועות יצירתיים (למשל מעצבי פנים) ונותני שירותים מקצועיים (כמו עורכי דין, יועצים עסקיים ומאמנים). התוכנה של האניבוק משלבת בין מערכת CRM (ניהול קשרי לקוחות) למחשב ומובייל שפונה לפרילנסרים ובעלי עסקים עם עד 5 עובדים, לבין יכולות נוספות כמו ניהול פרויקטים, הוצאת חוזים וקבלות, תיאום פגישות וקבלת תשלומים. לדברי עוז אלון, לחברה עשרות אלפי מנויים משלמים. "אנחנו עוזרים לעסקים לנהל את כל פעילותם מהרגע שהלקוח פונה לראשונה עד שהכסף נכנס לבנק", מגדיר זאת אלון.

באתר השוואות התוכנה האמריקאי Capterra מקבלת התוכנה של האניבוק ציון 4.9 גבוה מאוד, כאשר התמיכה של האניבוק מקבלת חמישה כוכבים. לעומת זאת, בדצמבר האחרון נתן המגזין PCMag ציון שלושה כוכבים מתוך חמישה להאניבוק. כותב הביקורת ציין לטובה את הממשק הידידותי והקל לשימוש, את התמיכה המצוינת והפונקציות הרחבות אך בשורת החסרונות ציין את מחירה הגבוה יחסית (39 דולר לחודש) ואת העובדה שהיא פחות מתאימה לעסקים וצוותים גדולים.

להאניבוק שני מקורות הכנסה: דמי מנוי וגביית עמלות על סליקת התשלומים שהעסקים הקטנים מקבלים דרך המערכת. בשנה האחרונה סלקה האניבוק למעלה מ-2 מיליארד דולר ואלון מציין כי כשני שליש מההכנסות של האניבוק מגיעות מעמלות על קבלת התשלומים. האניבוק כבר השיקה שירותי פינטק מתקדמים למשתמשיה, כמו אפשרות לקבל הלוואות מתוך התוכנה או אפשרות להקדמת תשלומים.

לדברי אלון, יותר מחצי מהמשתמשים מגיעים להאניבוק באופן אורגני, דרך חשיפה לחשבוניות שמוציאים משתמשים אחרים מהמערכת למשל. "זה יוצר ויראליות", הוא אומר. שאר הלקוחות מגיעים דרך פרסום והפניות משפיענים, שמפרסמים המלצות על התוכנה תמורת עמלות הצלחה. "צלמת אחת הכניסה 250 אלף דולר מהפניית לקוחות להאניבוק בזמן שהיא בחופשת לידה".

להפוך לבנק לעצמאיים

להאניבוק יש לא מעט מתחרים מסוגים שונים. קטגוריה אחת היא אפליקציות מקבילות לניהול עסקי לפרילנסרים כדוגמת דאבסאדו (Dubsado). כמו האניבוק, גם דאבסאדו הוקמה על ידי זוג נשוי, במקרה הזה זוג אמריקאי, והיא פועלת לחלוטין ללא מימון חיצוני. לפי אתר האינטרנט שלה, לדאבסאדו יש מעל 20 אלף משתמשים. בניגוד להאניבוק, לדאבסאדו אין מערכת קבלת תשלומים מוטמעת משלה והיא מסתמכת על אינטרציה עם שירותי סליקה כמו פייפאל וסטרייפ. היא גם לא גובה בעצמה עמלות מעבר לדמי השימוש. שחקנית אחרת בתחום של האניבוק היא סיילספורס, שמציעה את אפליקציית ה-CRM לעסקים קטנים - Salesforce Essentials, שעולה 25 דולר לחודש.

אלא שמבחינת האניבוק הכיוון העתידי שלה הוא פינטק ולכן אלון מסמן חברות תשלומים כמו פייפאל וסקוור כמתחרות עיקריות. האניבוק שואפת להתרחב ולהפוך לסוג של בנק עבור עסקים קטנים מתחומי השירותים, כוללת הנפקת כרטיס שיאפשר להם גם להוציא כסף מהחשבון בהאניבוק, ולא רק לקבל אליו תשלומים. בתחומים כאלו תתחרה האניבוק גם מול סטארט-אפים ישראלים שונים כמו הסטארט-אפ לילי שמפעיל בנק לפרילנסרים בארה"ב.

בנוסף, עם כספי הגיוס הנוכחיים תנסה האניבוק, כמו שכמעט כל סטארט-אפ חולם, למתג את התוכנה שלה בתור פלטפורמה, כזו שתאפשר למפתחים חיצוניים לבנות מודולים שונים על גביה. "אנחנו מאמינים שעוד מספר שנים האניבוק תהיה חברה ציבורית", מסכם אלון.

בגיוס השתתפו משקיעים נוספים של האניבוק: סיטי ונצ'רס, OurCrowd ,Durable Capital Partners ו-Norwest. משקיעים נוספים שלה שלא השתתפו כוללים את קרן אלף, אורן זאב, וינטג', אפווסט, מנכ"ל טוויטר לשעבר דיק קוסטלו ואחרים.