ביצועי תיקי ההשקעות באוקטובר: תחושה של פריחה כלכלית מובילה את השווקים

הקורונה לימדה עד כמה האנושות והכלכלות המערביות חזקות, מתקדמות ובעלות יכולת: ידע, עושר כלכלי ושפע של טכנולוגיה, תשתיות ואמצעי ייצור ומחיה • כל אלו נותנים למשקיעים תחושה של פריחה כלכלית, כאשר האינפלציה הגבוהה הנלווית אינה נתפשת כאיום • באווירה זו, השווקים ממשיכים קדימה ולא מתעניינים בסיכונים

האינפלציה הגבוהה לא נתפסת כאיום על עולם ההשקעות / צילום: Shutterstock, Vintage Tone
האינפלציה הגבוהה לא נתפסת כאיום על עולם ההשקעות / צילום: Shutterstock, Vintage Tone

שוקי ההון מקרינים כזוהר את המצב יוצא הדופן של האנושות בעידן הנוכחי. המהפכה הטכנולוגית, העושר והיכולת הכלכלית שנוצרו בכלכלה העולמית נותנים תחושה של קטר הדוהר קדימה, ללא הפרעה. בשבועות האחרונים נראה כי העולם המערבי מצליח ליצור בלימה ושליטה מסויימת במחלת הקורונה בעזרת החיסונים והידע שנצבר, כך שגם בלם זה עומד להשתחרר ולאפשר לקטר הכלכלי לנוע.

תופעת הלוואי בדמות ההתפרצות האינפלציונית הנלווית אל הפריחה הכלכלית והחזרה לפעילות רגילה, נמצאת כבר כאן. האינפלציה בכלכלות מובילות כמו ארה"ב או גרמניה מצויות ב-5% ומסתמן כי חלק מהמדינות מתחילות לצמצם את הזרמת הכספים וחלקן אף משתעשעות בהעלאת ריבית.

העבר לימד אותנו כי הזעזוע הכלכלי שיוצר את האינפלציה עלול לשבש את מהלך הכלכלה כולה, אך למרות זאת, המשקיעים אינם חוששים. בני הדור הנוכחי לא ראו בעיניהם משברים שנובעים ממצוקת מחירים הנובעת ממחסור כיוון שכאמור, אנו בעידן של שפע ולא של מחסור.

בתנאים אלה, השווקים ממשיכים לנוע קדימה בעוצמה ואיתם גם מדדי אג'יו המהווים בנצ'מרק לתיקים המנוהלים. התרומה העיקרית החודש היתה של מדדי המניות שעלו בקרוב ל-4% וכן מדדי האג"ח הצמודות למדד, שעלו בכ-1% עקב נהירת המשקיעים לצמודות מתוך הבנה כי האינפלציה מרימה ראש גם בישראל.

 
  

כך, מדד תיק המניות עלה באוקטובר בשיעור של 3.56% ומן העבר השני, מדד תיק האג"ח עלה בשיעור מתון של 0.30% כאמור, הודות לאגרות החוב הצמודות למדד שגברו על השחיקה באג"ח השיקליות. מדד תיק הביניים הכולל 30% מניות עלה בשיעור של 1.28% ואילו מדד תיק ה-20:80 עלה גם כן באופן נאה, 0.95%.

מדדי אג'יו לביצועי תיקי השקעות מנוהלים מבוססים על נתונים מבתי ההשקעות המובילים בישראל, בהם פסגות, אלטשולר שחם, פעילים, מגדל שוקי הון, אקסלנס, אי.בי.איי, מיטב דש, הראל פיננסיים, תפנית דיסקונט, UNIQUE ואנליסט. הנתונים מתקבלים מהגופים המנהלים מעל 80% מתיקי ההשקעות של הציבור. המדדים הנבנים מנתונים אלו עוקבים אחר 'תיק ההשקעות המצרפי' של הציבור ומהווים מדדי ייחוס והשוואה (בנצ'מרק) אובייקטיבי לצורך השוואת ביצועים ותוצאות של גופי ייעוץ וניהול השקעות, ביצועי תיקי השקעות מנוהלים, קרנות השתלמות ועוד.

מי רשם ביצועי יתר?

משקיעים פרטיים, ועדות השקעה ואירגונים שיבחנו החודש את תשואת תיק ההשקעות שבניהולם אל מול הבנצ'מרק, עשויים לגלות פערים גבוהים בינם לבין המדד המייצג את תיקם.

הפערים נובעים ממהלכים בולטים של מגזרים מסויימים בתוך המדד הכולל. אחד הבולטים שבהם הוא ביצועי האג"ח הצמודות למדד, שעלו גם החודש באופן בולט, אל מול השקליות שדווקא ירדו. פער של כמעט 2% נרשם בין הקונצרניות הצמודות לשקליות, כאשר הראשונות עלו בשיעור של 1.37% באוקטובר, בעוד האחרונות דווקא ירדו בשיעור של 0.57%. הפער מתחילת השנה בולט בהרבה והוא עומד על 7% בממוצע בין מכלול המדדים באפיק הצמוד לבין המכלול השקלי. הפער גדול יותר ככל שהמח"מ ארוך יותר והוא מגיע לכ-12%, עם עליה של כ-7.5% בצמודות לעומת ירידה של כ-4.5% בשקליות הארוכות.

כך, משקיע שזיהה מבעוד מועד את הקפיצה האפשרית באינפלציה, רשם ביצועי יתר בולטים על המשקיע שהתעלם מאפשרות זו, הן באוקטובר וביתר שאת מתחילת השנה. בנוסף, עקב החששות מפני עליית ריבית שתבוא כצעד עוקב לעלייה באינפלציה, האג"ח לטווחים הארוכים רשמו תשואת חסר בולטת ביחס לקצרים, כך שמי שניהל נכונה את סיכון המח"מ, נהנה מעליה נאה יותר. בנוסף, ככלל, מי שהבין את ההתרחשות המתרגשת ובאה בשוק האג"ח אך שמר על רמה גבוהה של מניות בתיק, נהנה מתשואה עודפת על פני משקיעים אחרים.

בתוך מדדי המניות, נרשמו עליות בולטות למגזרים שונים, בהם מניות הבנקים שעלו באוקטובר ב-7.8% ומתחילת השנה ב-51% וכן מניות הנדל"ן, שעלו מתחילת השנה בכ-33%. לעומתם, מגזרים אחרים כגון מניות התעשייה רשמו ביצועים מתונים יותר ועלו מתחילת השנה פחות מ-10%.

הבנקים נחשבים למגזר שיכול לראות רווחים נאים מעלייה בריבית ובמרווחי האשראי בעתיד הנראה לעין וכמו כן המניות במגזר זה היו בפיגור מה בתקופת הקורונה והם סוגרים פערים בתקופה האחרונה.

התפכחות או גל עליות מחודש?

נראה כי קשה למחוק את החיוך מפני המשקיעים וכי 'כלכלת המחסור' כפי שהוגדרה בעיתונות העולמית, הקשיים בייצור ובהובלה, עליית השכר ושאר האיומים על הרווחיות ומהלך הכלכלות, כל אלו לא מצליחים להביא את המשקיעים לחשוב על סיכוני ההשקעה ולמתן את השפעתם על התיקים. בהיעדר ריבית סבירה וחסרת סיכון מחד, עם הרצון להרוויח מהקפיצה הכלכלית של האנושות - טכנולוגיה, נדלן ועוד, מובילים את המשקיעים להגדיל את הסיכונים בתיקי הנכסים שלהם.

מחירי הנכסים גבוהים בכל תחום, בעולם הריאלי - מחירי נדל"ן, מחירי החברות הפרטיות ועוד, ועד הנכסים הסחירים בשווקים, מניות ואג"ח. למרות זאת משקיעים רבים נוהרים אל שוקי ההון ורוכשים במחירים גבוהים מאוד, תוך אמונה כנה כי הרכישה תניב להם תשואה למרות המחיר הגבוה מאוד. המחיר יקר? כנראה שיהיה יותר יקר בעתיד, בדיוק כפי שקרה בעבר. תחושת החסינות מפני הפסדים מושכת עוד ועוד משקיעים אל השווקים. גלים, גלים הם נכנסים אל השווקים לאחר כל ירידת מחירים. השווקים שירדו בספטמבר הם הזדמנות קניה באוקטובר. יש הנפקה של חברה במכפיל 100 על ההכנסות? קונים. כך, העליות נמשכות ללא הפסק ובלי קשר לערך הכלכלי של הנכס.

האם אפשר לצפות להתפכחות? בשביל זה צריך שינוי עמוק ובעיקר מפתיע וחיצוני לשוקי ההון, למשל במדיניות הריבית, בגיאופוליטיקה או באקלים. יש הרבה איומים על השוק אבל המשקיעים לא מצפים להתממשותם כך שאם הם יתרחשו, הרי שזו תהיה הפתעה. לפיכך, נראה שבין האפשרות להמשך הריצה אל השווקים לבין התפכחות, כל האפשרויות פתוחות.

הכותב הינו מנכ"ל אג'יו ניהול סיכונים והחלטות פיננסיות. באתר החברה ניתן למצוא מדדי בנצ'מרק וחתכים נוספים. אין לראות בסקירה ובאמור בה תחליף לייעוץ השקעות כהגדרתו בחוק