עוזבים את מקום העבודה? כל מה שצריך לדעת על כספי הפיצויים

בהתאם לסעיף 14 ולפי הסדר פנסיית חובה, כל ההתייחסות לפיצויים השתנתה ממה שהיה בעבר • למה הפיצויים הם חלק מהפנסיה שלכם, מה האפשרויות העומדות בפניכם  בעת עזיבת העבודה, ומה על המעסיק לעשות כדי למלא את חובתו כלפיכם

פיצויים / עיצוב: אפרת לוי
פיצויים / עיצוב: אפרת לוי

בעבר המצב היה פשוט: עובד שהתפטר לא זכאי לפיצויים, עובד שפוטר זכאי למשכורת אחרונה כפול כל שנת ותק. כיום, בתחילה בהתאם לסעיף 14 וכעת לפי הסדר פנסיית חובה, כל ההתייחסות לפיצויים השתנתה. מהם בכלל הפיצויים, ואיך נכון להתייחס אליהם כאשר מסיימים מקום עבודה?

1) הפיצויים הם חלק מההפרשות הפנסיוניות של העובד, וחלקם מופרש עבורכם באופן שוטף לקרן הפנסיה. כלומר, הם חלק מהפנסיה שלכם. כאשר אתם מסיימים מקום עבודה אותו חלק הופך להיות נזיל, ואתם יכולים לבחור למשוך אותו, או לא. אם בחרתם למשוך אותו, הקטנתם את קצבת הפנסיה החודשית.

2) על פי ההסדר, על המעסיק להעניק לכם 8.33% לכל שנת עבודה. על מנת לעמוד בתנאי ההסדר, עליו להפריש לכם לקרן הפנסיה, באופן שוטף, לפחות 6%. ישנם מעסיקים שמפרישים 6%, וישנם כאלו שמפרישים 8.33%. כאשר אתם מסיימים את מקום העבודה, בין אם פוטרתם או התפטרתם, כל מה שהופרש עבורכם לקרן הפנסיה ממשיך איתכם והמעסיק מילא את חובתו כלפיכם. בחריג אחד: אם המעסיק הפריש רק 6%, ופיטר אתכם - עליו להשלים לכם 2.33% לפי משכורת אחרונה, לכל שנת ותק.

3) למעשה, בעת עזיבת העבודה יש בפניכם שלוש אפשרויות: הראשונה למשוך את הפיצויים. פיצויים פטורים ממס עד תקרת שכר חודשית של 12,340 שקל. מעבר לתקרה זו, עליכם לשלם מס על הפיצויים אם בחרתם למשוך אותם.

4) האפשרות השנייה היא לצרף את הפיצויים למה שנקרא "רצף פיצויים", אפשרות זאת רלוונטית למי שהשכר שלו גבוה מתקרת הפטור ממס ועליו לשלם מס על הפיצויים, או שקיבל מענקי פרישה גבוהים. במקרה כזה, אם מצאתם מעסיק אחר, בשכר נמוך יותר, אתם דוחים את משיכת הפיצויים וההתחשבנות עליהם מול מס הכנסה, עד לסיום העבודה אצל המעסיק הבא, דבר שבממוצע יפחית את חבות המס.

5) האפשרות השלישית היא ייעוד הפיצויים לרצף קצבה - כלומר, לצרף אותם לקצבת הפנסיה שלכם. במקרה זה אין התחשבות מול מס הכנסה בעת עזיבת העבודה. אם השכר שלכם נמוך מתקרת הפטור, ולא נתתם הוראה מה לעשות עם הכסף, זוהי תהיה ברירת המחדל והפיצויים יצורפו לרצף הקצבה באפון אוטומטי. אם בחרתם לבצע רצף קצבה, ניתן בהמשך לחזור מהבקשה, לבצע התחשבנות מול מס הכנסה, ולקבל את הכספים.

6) לאחר שקיבלתם את ה-161 מהמעסיק, עליכם למלא טופס שנקרא 161 א', בו למעשה אתם מורים למס הכנסה איזה משלושת האפשרויות בחרתם (משיכה, רצף פיצויים, רצף קצבה). במקרה של בקשת משיכה, פקיד השומה נותן הוראות למעסיק ולגופים המוסדיים בהם הופקדו הכספים האם לנכות מס וכמה, ולאחר מכן ניתן למשוך את הכספים.

7) אם המעסיק הפקיד עבורכם 6% בלבד ופיטר אתכם, כברירת מחדל, השלמת ה-2.33% תיכנס כסכום חד פעמי לבנק, אלא אם תגידו למעסיק שאתם מעוניינים להוסיף אותם לקצבה. במקרה כזה, עליכם לפתוח קופת גמל ייעודית, להעביר למעסיק את פרטיה, ולקבל ממנו טופס 161 מעודכן בו מופיעה הפקדת כספי השלמת הפיצויים לקופת הגמל.

8) משיכת כספי פיצויים מגיל מסוים (32 שנה לפני גיל פרישה) פוגעת בהטבת מס נוספת שקיימת לכל אזרח לקראת הפרישה. המדינה מעניקה לנו סכום של הון כסף פטור ממס לפרישה, שאותו יהיה ניתן לנצל או כפטור על משיכת כספים או להעביר אותו כפטור ממס הכנסה החלה על קצבת הפנסיה החודשית שלנו. משיכת פיצויים לאורך השנים מפחיתה את הסכום הפטור הזה, ביחס גבוה יותר מגובה המשיכה עצמה, זאת על מנת לתמרץ אותנו להשאיר את הפטור ולהשתמש בו עבור קצבת הפנסיה החודשית.

9) טפסי 161 ואישורי מס הכנסה לאחר הגשת 161 א' יש לשמור עד סיום ביצוע הליך הפרישה מהעבודה האחרונה בהגיעכם לגיל פרישה.