ארטימדיה | בלעדי

גל תורג'מן, ממקימי ארטימדיה בישראל, פורש מהחברה

תור'ג'מן, שכיהן כמנכ"ל ארטימדיה במשך חמש שנים, עבר באמצע 2020 לתפקיד מנהל הפיתוח בעסקי של החברה-האם ארטיויז'ן •  בחודשים האחרונים שקד תורג'מן על פיתוח רשת פרסום פרוגרמטית לטלוויזיה, וכעת לא ברור האם וכיצד תמשיך ארטימדיה במיזם זה

גל תורג'מן / צילום: תמר מצפי
גל תורג'מן / צילום: תמר מצפי

גל תורג'מן, מי שהיה הרוח החיה בהקמת חברת ארטימדיה בישראל, עוזב סופית את החברה - כך נודע לגלובס. תור'ג'מן, שכיהן כמנכ"ל החברה במשך חמש שנים, עבר באמצע 2020 לתפקיד מנהל הפיתוח בעסקי של החברה-האם ארטיויז'ן, ותפקידו היה להוביל בין היתר את כניסתה של החברה לשווקים חדשים בעולם ולפתח את הפעילות בארץ.

כפי שנחשף בגלובס, בחודשים האחרונים שקד תורג'מן על פיתוח רשת פרסום פרוגרמטית לטלוויזיה ואף הצליח להגיע להסכם עם הוט, לפיו יוגש פרסום ממכן ואוטומטי על גבי תכנים של החברה שיועברו על רשת הסיבים האופטיים (OTT). כעת לא ברור האם וכיצד תמשיך ארטימדיה במיזם זה.

נזכיר כי ארטימדיה החלה את דרכה כרשת פרסום פרוגרמטית, שאמורה הייתה להכניס אוטומציה לתוך הפרסום באתרים הישראליים. הבעלות על החברה היא בידי החברה הסינגפורית ארטיויז'ן ועופר מילר, ובמשך מספר שנים איגדה החברה את שיווק מלאי הפרסום בווידאו של רוב האתרים הישראלים.

היום חיבור כזה נראה טבעי, אולם בעת שארטימדיה החלה לפעול, הוא נתפס כמעט כבלתי אפשרי: האתרים שיווקו את מרכולתם בנפרד, דבר שהחליש אותם מאוד מול התחרות ההולכת וגוברת מצד ענקית המדיה גוגל ופייסבוק. האתרים גם סבלו מנחיתות טכנולוגית, וגם לא הצליחו למנף את העובדה שישראל היא שוק שצורך תוכן בעברית - סוג תוכן שאין למתחרים.

שוק הפרסום הישראלי כמעבדה

בהשקעה כספית ניכרת של יותר מ-50 מיליון שקל הצליח תורג'מן - שהוביל את הקמת ארטימדיה בישראל - לשכנע את האתרים בנחיצות המהלך, והחברה החלה לפעול. בתהליך היו לא מעט עליות וירידות: בשלבים הראשונים נרשם פער גדול בין היכולות הטכנולוגיות של ארטימדיה לבין אלה של המתחרים, וההצהרות הגדולות שלה והציפיות שנוצרו כתוצאה מהן הקשו על פעולתה. אולם הנחישות של תורג'מן להמשיך ולפתח את המערכות, העבודה הקשה ולצידה הפנמת המפרסמים כי עליהם לשמור על שליטה במלאי הפרסום שלהם, סייעו לחברה להשתפר ולהתבסס.

לאורך כל הדרך היה ברור כי הסכומים שמשקיעה החברה הסינגפורית בישראל אינם מסיבות של ציונות בלבד. שוק הפרסום בישראל הוא קטן, ומתוקף כך היה אפשר להשתמש בו כמעבדה - על-מנת לבחון איך ניתן ליישם בחו"ל את המודלים שלפיהם החברה פועלת.

פעילות הפרסום הפרוגרמטי של ארטימדיה נפסקה לפני שנה, לאחר שקבוצת קשת שמייצרת חלק משמעותי מתוכן הווידאו של האתרים החליטה לפרוש, ולפעול להקמת מיזם OTT משל עצמה, הקורם בימים אלה עור וגידים.

המהלך של קשת הותיר את אתר וואלה כבעל כוח רב יחסית, שאותו ניסו למקסם באמצעות העלאת סכום ההתחייבות לקניית פרסום מראש של ארטימדיה. בתגובה פירקו בארטימדיה את הרשת וביקשו לפתח תחומי פעילות חדשים. לאחר סגירת פעילות הווידאו פעל כאמור תורג'מן כדי להמציא את החברה מחדש כשחקן בתחום הטלוויזיה.

תורג'מן שימש בעבר כמנכ"ל ועדת המדרוג לאינטרנט, וקודם לכן כיהן כמנהל פיתוח עסקי וטכנולוגיות חדשות ב-yes. בנוסף, היה ממקימי חברת ההייטק Vbox Communications ושימש כסמנכ"ל השיווק והמכירות שלה.

תורג'מן אישר את הידיעה ומסר: "לאחר כשבע שנים מרתקות בארטימדיה, שבהן בנינו עבור מרבית החברות המסחריות בישראל חלופה ראויה ובעלת ערך מוסף אל מול הפלטפורמות של ענקיות הפרסום הבינלאומיות, זאת לצד חיזוק ויצירת הכנסות בהיקף מהותי עבור שחקני התוכן המקומיים - החלטתי לצאת לדרך חדשה.

"אני מבקש להודות לכל שותפיי לדרך, ובראשם ד"ר עופר מילר וקבוצת אוקסלי הסינגפורית, על האמון ועל ההזדמנות שניתנה לי להוביל את ארטימדיה".