בגלל הסטת המסים: הצטמקות חדה של הגירעון באוקטובר

הגירעון המצטבר ב-12 החודשים האחרונים עמד בסוף אוקטובר על 47.1 מיליארד שקל, 5.5% מהתוצר • ב-2020 עמד הגירעון על פי 2.5 מהמצב כיום • באוצר מסבירים כי המקור לעודף הינו חשבונאי בעיקרו

בניין משרד האוצר / צילום: רפי קוץ
בניין משרד האוצר / צילום: רפי קוץ

הגירעון של מדינת ישראל ממשיך במגמה מעודדת של הצטמקות מאז תחילת היציאה ממשבר הקורונה. הגירעון המצטבר ב-12 החודשים האחרונים עמד בסוף חודש אוקטובר 2021 על 47.1 מיליארד שקל, שהם 5.5% מהתוצר, שיפור לעומת 7.2% בסוף ספטמבר - כך עולה מנתונים שמפרסם היום (ב') החשב הכללי במשרד האוצר. לשם המחשה, לפני שנה עדיין עמד הגירעון המצטבר על 123.8 מיליארד שקל - פי 2.5 מהמצב כיום.

ואולם, השיפור החד בחודש האחרון הוא חשבונאי בעיקרו. בחודש אוקטובר נרשם עודף תקציבי בלתי שכיח של כ-4.4 מיליארד שקל, לעומת גירעון של כ-20.4 מיליארד שקל שנמדד באוקטובר אשתקד. ואולם, במשרד האוצר מסבירים כי המקור לעודף הוא טכני ונובע מהסטות המסים מחודש ספטמבר, בהיקף של כ-8.2 מיליארד שקל. בנטרול הסטות המסים, חודש אוקטובר היה מסתיים בגירעון מוערך בהיקף של כ-3.8 מיליארד שקל.

הסיבה להסטת המסים מספטמבר לאוקטובר היא דחייה בגביית המסים בגלל חגי ספטמבר. לולא הדחייה, היו ההכנסות המדינה מסתכמות בחודש אוקטובר בכ-29.1 מיליארד שקל, במקום 37.3 מיליארד שקל.

כך או כך, מגמת הירידה בגירעון היא מתמשכת ונובעת הן מגידול בצד הכנסות המדינה ממסים מאז פתיחת המשק, לצד ירידה בהוצאות הקורונה, הכוללת גם את רשת הביטחון למובטלים שהייתה בתוקף עד יולי. באוקטובר גדלו הכנסות המדינה ב-0.9% לעומת החודש הקודם, והוצאות הקורונה ירדו ב-0.8%.

סך הוצאות הממשלה בחודש אוקטובר עמדו על כ-36.7 מיליארד שקל. מתחילת השנה היקף ההוצאות עמד על 383.4 מיליארד שקל, ללא שינוי משמעותי לעומת 382.3 מיליארד שקל בתקופה המקבילה אשתקד.

במשרד האוצר הזכירו כי הדיווח על הגירעון בחודש זה הוא הדיווח האחרון על תקופה בה התנהלו הוצאות המדינה בכפוף למגבלות התקציב ההמשכי, תקופה של 22 חודשים - התקופה הארוכה ביותר מאז קום המדינה.

שר האוצר, אביגדור ליברמן, התייחס לירידה בגירעון המדינה: "לאחר שהעברנו תקציב וחתמנו על עסקת חבילה במשק ובזכות שמירה על משק פתוח ומתפקד, הגירעון ממשיך לרדת. כלכלה היא לא מעט פעמים פסיכולוגיה, לכן אנחנו נמשיך לייצר ודאות ולחזק את כלל האזרחים והעסקים במדינת ישראל".