מחקר בבילינסון: לרוב אין פגיעה ארוכת טווח אחרי דלקת שריר הלב בעקבות חיסון

מחקר חדש של בית החולים בילינסון בדק את ההשפעה ארוכת הטווח האפשרית של דלקת שריר הלב בקרב צעירים שחוסנו • הניסוי בחן 15 מתוך 54 המטופלים בגילאי 17-76 שלקו בדלקת בשריר הלב אחרי החיסון, וגילה כי "מדובר בתופעה המתאפיינת בפגיעה קלה בשריר הלב ולאור כך אינה צפויה להשפיע על בריאות המטופלים לטווח הארוך"

חיסון לקורונה / צילום: Reuters, Ronen Zvulun
חיסון לקורונה / צילום: Reuters, Ronen Zvulun

מחקר חדש של בית החולים בילינסון מבקש לספק מידע שהוגדר כמשמעותי אך חסר בבחינת הסיכונים מול התועלות של חיסוני הקורונה בקבוצות הגילאים הצעירות: ההשפעה ארוכת הטווח האפשרית של דלקת שריר הלב. כך למשל, בדיון בחיסוני הבוסטר בוועדה המייעצת ל-FDA, מינהל המזון והתרופות האמריקאי, בה הציג צוות של משרד הבריאות הישראלי את היעילות והבטיחות של חיסוני הבוסטר, ביקשו חברי הוועדה מהמציגים הישראלים מידע כזה, אך הוא טרם נאסף אז.

הניסוי שנערך בבית החולים בילינסון בחן 15 מתוך 54 המטופלים בגילאי 17-76, שלקו בדלקת בשריר הלב אחרי החיסון. הבדיקה נערכה עבור כל מי שלקה בדלקת בשריר הלב והגיע לאחד מבתי החולים של הכללית עם תסמין זה עד 42 יום לאחר החיסון הראשון או השני נגד קורונה. הבדיקה נערכה אחרי האבחון והשחרור.

כל המטופלים היו גברים. כולם הגיעו לבית החולים עם תלונה של כאבים בחזה, נבדקו, אובחנו עם הדלקת ושוחררו מבית החולים. בבדיקת ההמשך ב-MRI נמצאה פגיעה קלה בשריר הלב אצל חלק מהמטופלים (פגיעה חציונית של 2% ממסת הלב, ולכל היותר 15%). המחלה הוגדרה כקלה ב-67% מהמטופלים, וכבינונית ב-33%. לא היו מקרים קשים.

המחקר בוצע על ידי צוות של קרדיולוגים מביה"ח בילינסון בהובלת דר׳ ארתור שיוביץ ודר׳ אשרף חמדן ובראשות פרופ' רן קורנובסקי והתפרסם בכתב העת המכובד של האיגוד הקרדיולוגי האירופי, European Heart Journal Cardiovascular Imaging (10.1093/ehjci/jeab230).

מחקר קודם של הכללית הראה כי מבין 2.5 מיליון ישראלים מבוטחי כללית שקיבלו את החיסון, רק 54 לקו בדלקת שריר הלב לאחר החיסון. (שיעור זה הוא גבוה מן הצפוי באוכלוסיה ללא החיסון, אך כנראה שלא כל המקרים הם בגלל החיסון).

לדברי חמדאן, מנהל יחידת דימות הלב, במערך הקרדיולוגי בביה"ח בילינסון: "מחקר זה הינו הגדול ביותר בעולם עד כה, אשר השתמש בטכנולוגיות מתקדמות על מנת לאפיין את היקף הפגיעה בלב בקרב מטופלים שלקו בדלקת שריר הלב לאחר חיסון נגד נגיף הקורונה. המחקר הראה שמדובר בתופעה המתאפיינת בפגיעה קלה בשריר הלב ולאור כך אינה צפויה להשפיע על בריאות המטופלים לטווח הארוך".

פרופ׳ רן קורנובסקי, מנהל המערך לקרדיולוגיה בבילינסון, הוסיף: ״אלו תוצאות חשובות ומעודדות המחזקות את המחקר האפידמיולוגי שפרסמנו רק לאחרונה בתחום".