האם הגיע הזמן לזרז את הדיווח לבורסה לאחר חקירות בכירים?

הדיווחים בתקשורת אודות החקירות של בכירי רשתות המזון השפיעו על מחירי המניות הרלוונטיות בבורסה הרבה לפני שהחברות עצמן דיווחו למשקיעים על החקירות • לאור ההשפעה של האירועים האחרונים על שווי החברות, נשאלת השאלה אם לא הגיע הזמן לקצר את טווחי הדיווח

איציק אברכהן, מנכ''ל שופרסל / צילום: שלומי יוסף
איציק אברכהן, מנכ''ל שופרסל / צילום: שלומי יוסף

הירידות של יותר מ-2% במניות שטראוס  ושופרסל  ביום ג', בעקבות חשיפת הפשיטה של חוקרי רשות התחרות על משרדי החברות, הגיעו ביום רביעי בבוקר גם למניות שלויקטורי , שהמנכ"ל ובעל השליטה בה אייל רביד נחקר בפרשה,  וגם ליבואנית דיפלומט  שהמנכ"ל שלה נועם וימן נחקר גם הוא. גם רשת רמי לוי ספגה ירידות בשל התייצבותו של לוי עצמו במשרדי רשות התחרות, כשנראה כי הזימון לעדות הפך לחקירה.

הדיווחים בתקשורת אודות החקירות של בכירי הרשתות השפיעו על מחירי המניות הרלוונטיות בבורסה בתל אביב הרבה לפני שהחברות עצמן דיווחו למשקיעים על החקירות. כך למשל, שופרסל דיווחה ביום ג' על הגעת חוקרי רשות התחרות למשרדיה ועל כך שהמנכ"ל איציק אברכהן נחקר בשעה 14:35, אך ציינה באותו דיווח כי נודע על כך כבר בשעה 10 בבוקר.

גם ביתר החברות הציבוריות קיים פער גדול בלוחות הזמנים בין המועד שבו נודע להן על החקירה לבין הדיווח למשקיעים. דיפלומט לדוגמה דיווחה על החקירה ברביעי בבוקר בשעה 8:49 לאחר שנודע לה על האירוע יום קודם לכן בשעה 18:00. ויקטורי עשתה זאת ברביעי בשעה 9:09 לאחר שנודע לה לראשונה על האירוע ערב קודם לכן בשעה 20:00.

נציין כי לא פעם מוזמנים אנשים למתן עדות ורק במהלך עדותם הופך האירוע לחקירה, ולכן החברות לא מחויבות במתן דיווח מיידי. 

תקנה 30 בתקנות המדוברות קובעת כי אם נודע לחברה על אירוע המחייב דיווח מיידי במהלך יום המסחר, לאחר השעה 9:30 אך לפני תום יום המסחר, עליו לדווח עד השעה 9:30 ביום המחרת. אם נודע לו על האירוע לאחר תום יום המסחר, הוא רשאי להעביר את הדיווח המיידי עד לשעה 13:00 ביום המסחר הבא. לאור ההשפעה של האירועים האחרונים על שווי החברות, נשאלת השאלה אם לא הגיע הזמן לקצר את טווחי הדיווח.