יתחרה במפעל החיים של עצמו: איזו בשורה יש ליחיאל ספקטור בתחום גלאי האש?

המתחרה העיקרית של "טכנולוגיות גילוי אש וגזים" שייסד ספקטור, היא מי שהייתה מפעל חייו: חברת ספקטרוניקס, שהקים לפני עשרות שנים ומכר לאמרסון ב-2015 • "אני סטארט-אפיסט זקן שמסרב להיגמר" • אילו יתרונות הוא מביא לשוק ואיך היכולות הללו "יגיעו לכל המקומות הרלוונטיים בעולם"?

יחיאל ספקטור / צילום: כדיה לוי
יחיאל ספקטור / צילום: כדיה לוי

יחיאל ספקטור כבר מתקרב לגבורות (בן 77), אבל לפי הלהט שבעיניו ובדיבורו, גם כשהוא מדבר על מפעל חייו - חברת ספקטרוניקס, וגם כשהוא מדבר על ה"בייבי" החדש שלו - חברת "טכנולוגיות גילוי אש וגזים", אפשר לטעות ולחשוב שהוא יזם נלהב בתחילת דרכו. לולא שיער השיבה ועדויות פיזיות אחרות לגילו המתקדם.

ספקטור כבר הפך לשם נרדף לפיתוח ומכירת מוצרים לגילוי ולכיבוי אש, אחרי שכבר משנות ה-70 של המאה הקודמת החל לעסוק בתחום באמצעות חברת ספקטרוניקס, שהפכה לאחת מהשחקניות הבולטות בשוק הפעילות שלה. בהמשך היא נרכשה בשנת 2015 על-ידי חברת אמרסון האמריקאית תמורת כ-100 מיליון דולר (ראו הרחבה בהמשך).

כיום, תחת חברת "טכנולוגיות גילוי אש וגזים " (F&G Detection) הצעירה והקטנה, שהיקף הכנסותיה עדיין מצומק והיא צוברת הפסדים, משווק ספקטור מוצרים המבקשים להתחרות באלה שמייצרת ספקטרוניקס, אשר גם משופרים משמעותית, לטענתו, ביחס לאלה שמציעה החברה הקודמת שלו.

באמצעות F&G מבקש ספקטור לבצע קפיצת מדרגה נוספת בתחום גלאי האש והגז, תחום שאותו ימשיך ללוות מקרוב, כך נראה, עד סוף ימיו.

"אני סטארט-אפיסט זקן שמסרב להיגמר"

קצת יותר משנה מאז שהחלה להיסחר בבורסה המקומית החברה החדשה שבשליטתו, ספקטור מספר לגלובס על ההחלטה להקים פעילות חדשה מאפס. לדבריו, "לא למדתי ואני לא יודע לנוח, ולא יודע לעשות שום דבר חוץ ממה שעשיתי בספקטרוניקס וממה שאני עושה היום. אני סטארט-אפיסט זקן שמסרב להיגמר, וזו הייתה הזדמנות חיי להרים עסק יחד עם הבן שלי, שעבד כיועץ בספקטרוניקס במשך שנים ארוכות, ועם החתן שלי, שמגיע מעולם המחשבים".

במה שונה החברה החדשה שלך מספקטרוניקס, העוסקת גם היא בפיתוח מוצרים לגילוי ולכיבוי אש?
"הבסיס של הגלאי שאנחנו מפתחים הוא על אותו פטנט קיים, אבל לגלאי שלנו הוספנו כלים שלא קיימים באף גלאי אחר בעולם. הבשורה שלנו היא תוספת הטכנולוגיה החדשה, עם גילוי מהיר יותר ואמין יותר, וגם כזה שמנטרל הפעלות סרק".

"אם אנחנו רוצים להציע מוצר יותר טוב משל האחרים, הוא צריך להיות עם גישה אחרת. יש היום טכנולוגיות של איסוף נתונים, מאגר נתונים, צילום ושימוש בניתוח תקשורות, והגלאי שאנחנו מייצרים יכלול את כל אלה, עם יכולות לבדוק אש מסוגים שונים ולנתח אותם". ספקטור מוסיף כי בעזרת הטכנולוגיה החדשה, "הבאנו את הגלאי לרמה טכנולוגית של העולם הנוכחי, במקום טכנולוגיה של לפני 20 שנה".

גלאי האש של החברה / צילום: אתר חברת טכנולוגיות גילוי אש וגזים
 גלאי האש של החברה / צילום: אתר חברת טכנולוגיות גילוי אש וגזים

חברת F&G עוסקת במחקר ופיתוח של "גלאי אש וגז אופטיים לתעשיות המפיקות, מייצרות ומאחסנות חומרים מסוכנים, דליקים ונפיצים ככלל, ובעיקר לתעשיות הדלק, גז, פטרוכימיים וכדומה". ספקטור מכהן כיו"ר החברה והמנכ"ל הוא חביב פרלמן, חתנו, ובנו עודד ספקטור משמש כסמנכ"ל טכנולוגיות. החברה מעסיקה קרוב ל-40 עובדים.

המוצרים עונים, לפי הסבריה, "על הצורך והדרישה שזיהתה החברה בשוק לגלאי להבה בעלי יכולות וביצועים משופרים ואמינים ביחס למוצרים הזמינים כיום בעולם" - וכפי שמסביר זאת ספקטור, "אנחנו מציעים ציוד ויכולות מובילים בעולם שישפרו משמעותית את הבטיחות העולמית בפעילות גז, דלק ובכל הקשור לסיכוני פיצוץ".

"אנחנו מספקים רמה חדשה של גילוי"

לאחר שצבר עשרות שנות ניסיון בתחום גלאי האש, ספקטור מכוון גבוה לגבי תוכניותיה העתידיות של F&G. בשנה שעברה, עם פרסום טיוטת התשקיף לקראת ההנפקה, F&G ציינה כי היא שואפת "להגיע תוך חמש שנים לנתח שוק של כ-20% ולהיות שחקן מרכזי ומוביל בתחום", שהיקף המכירות בו גדול למדי ומוערך בכ-1 מיליארד דולר בשנה.

כיום, לפי נתוני F&G, תחום גלאי הלהבה נשלט על-ידי שלוש חברות ענק אמריקאיות, המחזיקות יחד במרבית נתחי השוק המוערך בהיקף שנתי של כ-250 מיליון דולר, ותחום גלאי הגז מבוזר קצת יותר, ובו עיקר המכירות מתחלקות בין כ-10 חברות, עם מכירות שנתיות בהיקף שנתי מוערך של כ-750 מיליון דולר. עם לקוחות מוצרי הגילוי והכיבוי של אש וגזים נמנות חברות הדלק הגדולות בעולם דוגמת אקסון, BP, SHELL ועוד.

ספקטור, ממרום גילו וניסיונו, לא חושש להסתכל למתחרות 'בלבן של העיניים', ואומר, כי "אנחנו מספקים כיום רמה חדשה של גילוי, לכן כולם רצים אחרינו, רוצים לקנות מאיתנו וגם הציעו לנו להיכנס להשקעות בחברה ולקנות אותה. אבל זה לא מעניין אותנו, אנחנו לא שוקלים מהלך שכזה".

עוד מספר ספקטור בקשר להתמודדות עם המתחרים, כי "באחרונה אחת מחברות הדלק הגדולות בעולם בחנה את הגלאים שלנו, והם עומדים שם כעת לבחינה מול החברות המובילות בעולם. עצם העובדה שהוזמנו לשם כחלק מהחבר'ה הגדולים, זה דבר משמעותי ביותר עבורנו, תדמיתית ועסקית, ומעיד על מיצוב החברה בעיני השחקנים הרלוונטיים - כאחת שמסתכלים עליה בטופ". 

בינתיים, F&G אמנם מגדילה את הכנסותיה, אולם הן עדיין רחוקות מלהיות בסדרי גודל משמעותיים. את מחצית השנה הראשונה סיכמה עם קפיצה של 75% בהכנסות, שהגיעו ליותר מ-4 מיליון שקל ולצד זאת הציגה הפסד של כ-6 מיליון שקל. בסך הכל, מאז הקמתה בשנת 2017 ועד כה, הכנסותיה מסתכמות בכ-12 מיליון שקל והפסדיה מצטברים ל-56 מיליון שקל.

"המערכות שלנו מותקנות בנאסא ובטסלה"

ספקטור רחוק מלהיות מודאג ואומר, כי "אנחנו מכפילים כרגע את הפעילות מדי שנה, וחושבים שנוכל לעבור גם לפי 3 ופי 4 בהמשך. אנחנו נעלה באופן קבוע ורצוף באמצעות כניסה לשותפויות עם עוד ועוד חברות ברחבי העולם, מהגדולות שישנן, והכול בגרף שהולך וגדל, אבל ללא קפיצות. אנחנו לא הייטק. זו פעילות של 'ברזלים', לא של סיפורים מקסימים ומושכים שיכולים לשנות את העולם. היכולות שלנו יגיעו לכל המקומות הרלוונטיים, לא מחר בבוקר, אבל תוך שנה-שנתיים. אין סיבה שזה לא יקרה".

עוד הוא מספר באותה הזדמנות, כי "ניצלתי את המעמד שלי בשוק, ועשינו יחד עם שתי חברות מהמובילות בעולם, אחת מתחום האוטומציה ואחת מתחום הגילוי, את כל הניסויים והבדיקות לגלאים. הגרף של בדיקת ביצועי הגלאים מול עלויות מראה שהגלאי שלנו הוא בעל ביצועים גבוהים יותר ביחס למתחרות, במיוחד בהגנה על הפעלות סרק - שזה הדבר הכי קריטי לשוק".

ספקטור חושף בין היתר כי "המערכות שלנו מותקנות בנאסא ובטסלה. אנחנו חברה מובילה ביכולת שלה לספק הגנה, כולל ניתוח אירועים, דיאגנוסטיקה ותקשורת, שאין במוצרי המתחרות".

F&G הייתה חברת הטכנולוגיה הראשונה שהצטרפה לבורסה בגל הנפקות ההון הראשונית (IPO) הנמשך מהשנה שעברה, אשר עיקרו מאז ועד כה כולל חברות טכנולוגיה צעירות, שרכבו על גל הביקושים האדיר לפעילות טכנולוגית על רקע משבר הקורונה. במסגרת ההנפקה, בהובלת אקטיב חיתום של עומרי לוי, גייסה F&G קרוב ל-30 מיליון שקל, לפי שווי חברה שהתקרב ל-180 מיליון שקל "אחרי הכסף".

מאז ההנפקה ביצועי מניית F&G לא מרשימים, עם ירידה של יותר מ-10% בערכה, כך שהיא משקפת לחברה שווי הנע סביב כ-150 מיליון שקל.

מלבד ספקטור, המחזיק בכ-36% ממניות F&G ובנו עודד ספקטור וחתנו חביב פרלמן, עם החזקה של כ-15% כל אחד, עם בעלי המניות הבולטים בחברה נמנית קבוצת הביטוח והפיננסים הפניקס עם כ-13% מההון ויואל קרסו, מבעלי השליטה בקרסו מוטורס וקרסו נדל"ן, עם כ-7% מהמניות.

עם כל ההבטחות והתוכניות, למה המניה לא מתרוממת?
"כי אנחנו חברה משעממת, שצומחת לאט-לאט. אנחנו לא עושים רעש ולא מביאים לשוק את הצעקה האחרונה. אנחנו חבר'ה שעושים טכנולוגיה מובילה, מייצרים שותפויות והולכים לתחומים חדשים, וזהו. כל מי שהשקיע בנו כסף גדול, מאמין שאנחנו עושים את מה שצריך לעשות ושנגיע לאן שאנחנו מתכננים. אנחנו מתמודדים מול חברות שמוכרות במאות מיליוני דולרים, אז החוצפה להתנהל כמוהן יכולה להיות רק עם גב פיננסי, וצריך לעשות את זה בצורה מסודרת".

"מכירת ספקטרוניקס נתנה לי דחף וכיף בחיים"

האמוציות של ספקטור מגיעות לרף גבוה כשהוא מדבר על עסקי העבר שלו בחברת ספקטרוניקס, גם כשש שנים לאחר מכירת החברה. זאת, גם בשל תחושת האחריות לעובדי החברה, גם בשל הדאגה למותג שייסד וטיפח, ולא פחות, כך נראה, בשל הפגיעה האישית שספג מהרוכשת, חברת אמרסון.

ספקטור התחיל בפעילות פיתוח גלאי האש והלהבה של ספקטרוניקס כבר בשנת 1970, אחרי שזיהה את האתגרים הטכנולוגיים שהיו בתחום באותה עת.

מאז, עסקיה של ספקטרוניקס צמחו בצורה ניכרת, וגם עברו כמה תהפוכות, ובמהלך השנים היא נהנתה מגלי ביקושים למוצרים בתחום הצבאי, בהתאם לזירת הקרבות בארץ ובעולם, לצד עיסוקה במוצרים לתחום האזרחי.

בהגיעו לגיל 70, ואחרי יותר מ-40 שנות פעילות בספקטרוניקס, החליט ספקטור למכור את החברה, "כדי להבטיח את המשך הקיום שלה", לדבריו.

ב-2015 נמכרה ספקטרוניקס, בדרך של מיזוג משולש הופכי, לידי חברת אמרסון האמריקאית בכ-100 מיליון דולר - 79 מיליון דולר במזומן ו-20 מיליון דולר שחולקו קודם למכירה כדיבידנד לבעלי המניות, בראשם ספקטור.

באותה עת, ספקטור כמובן לא דמיין שהעסקה תגרור אותו לסכסוך ולתביעות משפטיות הדדיות בינו ובין הרוכשת.

ביקש לבטל את הסכם המיזוג

כבר ב-2016 הגיש ספקטור תביעה נגד אמרסון, שבה שטח כמה טענות נגד התנהלותה, הנוגעות בין היתר לשינויים ארגוניים ומבניים שמקדמת אמרסון בספקטרוניקס והפרת חובות והתחייבויות נוספות - וביקש לבטל את הסכם המיזוג בין הצדדים.

ספקטור מספר כעת, כי "כשהחלטתי למכור התחלתי לחפש מי מוכן להבטיח את המשך הפעילות של החברה באותה צורה שהייתה אז, ואמרסון הסכימו להתחייב לרשימת הדרישות שלי עוד לפני תחילת המו"מ. אבל הם הונו אותי, ושיקרו כשאמרו שהם מתחייבים לשמור על מתכונת העבודה, צורת העבודה ופעילות החברה בשדרות, כפי שהיייתה ביום חתימת החוזה".

אמרסון, מצידה, לא נותרה חייבת, ולקראת הנפקתה של F&G, החברה החדשה של ספקטור, הגישה תביעה נגד ספקטור ונגד החברה, בטענה כי ספקטור, יחד עם שותפיו בחברה החדשה, "פועלים על מנת לחבל" בפעילותה.

אמרסון ביקשה מביהמ"ש להוציא לספקטור צו מניעה קבוע, המורה לו "לחדול מלעשות כל שימוש, בין באופן ישיר ובין באופן עקיף, במידע השייך לספקטרוניקס או שניטל ממנה".

"תובעים גם על הגבלת תחרות"

באמרסון טוענים כי F&G "הוקמה על יסוד ידע, ניסיון, אנשים ופעילות שניטלו מספקטרוניקס", וכי פעילותה "מושתתת על הידע הטכנולוגי המתקדם השייך לספקטרוניקס, על ערוצי השיווק וההפצה שלה, על ספקיה ולקוחותיה, ואף על קליטה של ההון האנושי של ספקטרוניקס לשעבר".

לא מן הנמנע כי גם מיקום פעילותה של F&G, בקיבוץ ברור חיל - מרחק נסיעה של כמה דקות משדרות שבה נמצא המפעל של ספקטרוניקס - עשוי לצרום בעיניה של אמרסון.

ספקטור מצידו אומר, כי "אנחנו תובעים את אמרסון גם על הגבלת תחרות, והגשנו תלונה בנושא לרשות הגבלים עסקיים בטענה לפגיעה בחוק ובתחרות, כולל אי-אמירת אמת לרשות כתנאי למיזוג. החוק אומר שאי אפשר להגביל עיסוק של אדם יותר מארבע שנים, שכבר עברו ממועד חתימת ההסכם. תוצאות חקירת הרשות עשויות להיות ביטול האישור שניתן למיזוג של ספקטרוניקס ואמרסון, ואם המיזוג יבוטל, ספקטרוניקס צריכה לחזור לבעלי המניות שלה".

לדבריו, "ספקטרוניקס אומנם עדיין פעילה, אבל היא לא מוצלחת, ואני יודע את זה לפי המיקום שיש לגלאים שלה בבחינת ביצועים. זה לא סביר, כי ספקטרוניקס הייתה מי שהמציאה את הפטנטים של גלאי להבה. אם ספקטרוניקס תצא מידי אמרסון, לחברה החדשה שלנו יש סיכוי לקנות אותה בחזרה בערכה הריאלי היום, ומהלך שכזה יכול לאפשר לנו להפוך לחברה המובילה בעולם".

למה אתה לא משחרר וממשיך קדימה עם הפעילות החדשה?
"אני מתקדם עם מה שיש לי, אבל רוצה שישלמו. זה מה שאני יודע לעשות ובלי זה אין לי מה לעשות. אני לא דג דגים, לא שט ביאכטה ולא עושה מסיבות".

כשנשאל ספקטור אם הוא מתחרט על המכירה, הוא משיב "בטח. הם רימו אותי והוליכו אותי שולל". ואולם, במחשבה שנייה מוסיף, כי "בעצם, בסופו של דבר המכירה עשתה לי טוב, כי היא נתנה לי דחף וכיף בחיים לחלק האחרון שלהם. אמרסון דאגו לי לחיים מועילים, טובים ומספקים עם החברה החדשה, אז בעצם אולי אני צריך להודות להם".

טכנולוגיות גילוי אש וגזים

תחום עיסוק: מחקר ופיתוח גלאי אש וגז אופטיים לתעשיית החומרים המסוכנים
היסטוריה: הוקמה בשנת 2017 על־ידי היו"ר יחיאל ספקטור, יחד עם בנו עודד ספקטור המכהן כסמנכ"ל טכנולוגיות, וחתנו המנכ"ל חביב פרלמן
נתונים: סיכמה את מחצית השנה הראשונה עם טיפוס של 75% בהכנסותיה, שהגיעו ליותר מ־4 מיליון שקל, ועם הפסד של כ־6 מיליון שקל. מאז הקמתה, הכנסותיה מסתכמות בכ־12 מיליון שקל והפסדיה מצטברים לכ־56 מיליון שקל