האטה משמעותית בייבוא הרכבים הפילה את התוצר ברבעון השלישי

לפי האמדן הראשון של הלמ"ס, הצמיחה ברבעון השלישי עמדה על 2.4% • כתוצאה מהירידה החדה ביבוא מכוניות לעומת הרבעון הקודם, ההוצאה לצריכה פרטית עלתה ב-0.7% בלבד • הצריכה הפרטית לנפש ירדה ב-1.1% ברבעון השלישי לאחר עלייה חדה של 31.3% ברבעון השני של השנה

משאית מובילה מכוניות חדשות / צילום: תמר מצפי
משאית מובילה מכוניות חדשות / צילום: תמר מצפי

פתיחת המשק והחזרה החלקית לשגרה גוררת תנודתיות חריגה בנתוני התוצר של המשק. אחרי צמיחה של 13.7% ברבעון השני של השנה, נתוני הצמיחה של הרבעון השלישי מצביעים על האטה משמעותית בקצב, בעיקר בשל ירידה ביבוא מכוניות חדשות נוכח משבר השבבים העולמי. לפי האמדן הראשון שפרסמה היום (ג') הלמ"ס לנתוני הרבעון השלישי, המשק הציג צמיחה של 2.4% בלבד אחרי קצב צמיחה דו ספרתי ברבעון הקודם. צפי הצמיחה לישראל לפי בלומברג לרבעון השלישי עמד על 3.8%.

העלייה המתונה בתוצר ברבעון השלישי מוסברת על ידי הירידה ביבוא מכוניות נוסעים לעומת הרבעון השני של השנה, ועל ידי הירידה של המסים על היבוא בכלל ועל מכוניות הנוסעים בפרט בהתאם. בנטרול השפעת המסים נטו על היבוא המשק צמחה בשיעור של 3.5% בחישוב שנתי.

כתואה מהירידה החדה ביבוא מכוניות, ההוצאה לצריכה פרטית עלתה ב-0.7% בלבד בחישוב שנתי ברבעון השלישי של 2021. בנטרול רכיב המכוניות עלתה הצריכה הפרטית ב-5.1% בחישוב שנתי.

ההוצאות לכלי רכב לשימוש פרטי ירדו משמעותית

הצריכה הפרטית לנפש ירדה ב-1.1% ברבעון השלישי לאחר עלייה חדה של 31.3% ברבעון השני בחישוב שנתי. השינויים בהוצאה לצריכה פרטית לנפש ברבעון השלישי משקפים עלייה של 6.8% בצריכה פרטית שוטפת לנפש (ההוצאות למזון, משקעות וטבק, שירותים אישיים, דיור, דלק וחשמל לאחזקת בית וכו').

ההוצאה למוצרים בני קיימא לנפש (הלבשה והנעלה, טקסטיל לבית, כלי עבודה ובית קטנים) עלתה ברבעון השלישי ב-2.9% בלבד. בלטה לשלילה ההוצאה על הלבשה והנעלה שירדה ברבעון השלישי ב-9.2%. ההוצאה למוצרים בני קיימא לנפש ירדה ב-18.5% בחישוב שנתי, כאשר ההוצאות לכלי רכב לשימוש פרטי ירדו משמעותית לאחר העלייה החדה ברבעון השני.

יבוא הסחורות והשירותים, למעט יהלומים וחברות הייטק, שמר על יציבות ברבעון השלישי עם עלייה של 0.6% בחישוב שנתי. יצוא השירותים עלה ב-2.5% בחישוב שנתי ויצוא השירותים האחרים, שאינו כולל תיירות וחברות הייטק, נפל ב-5.9% בחישוב שנתי. סך יצוא הסחורות מענפי התעשייה למעט יהלומים ירד ברבעון השלישי של שנת 2021 ב-5.3% בחישוב שנתי. לעומת זאת, חלו עליות ביצוא היהלומים וביצוא חברות ההזנק, כך שסך כל יצוא הסחורות והשירותים עלה ב-7.5%.

ההוצאה לצריכה ציבורית ירדה ב-2.3% ברבעון השלישי של שנת 2021 בחישוב שנתי. ההוצאה לצריכה האזרחית עלתה ב-0.9% בחישוב שנתי, כאשר הקניות האזרחיות נטו ירדו ב-1.9% בחישוב שנתי. ההוצאה לצריכה ביטחונית עלתה ב-14.4% בחישוב שנתי ברבעון השלישי של שנת 2021, כאשר היבוא הבטחוני תרם משמעותית לעלייה זו.

ההשקעה בנכסים קבועים (ההשקעה בבתי מגורים והשקעות ענפי המשק בבנייה, בציוד ובכלי תחבורה) עלתה ברבעון השלישי ב-14.8% בחישוב שנתי. השינוי בהשקעה בנכסים קבועים משקף ירידה של 68.1% בחישוב שנתי בהשקעה בכלי תחבורה יבשתיים (24.8% בחישוב רבעוני) לאחר העלייה החדה ברבעון הקודם. ההשקעה במכונות וציוד אחר (לא כולל ציוד ICT - ציוד ענפי טכנולוגיות המידע והתקשורת) ירדה ב-16.4% בחישוב שנתי, וההשקעות בענפי ה-ICT עלו ב-20.7% בחישוב שנתי (4.8% בחישוב רבעוני). ההשקעה במוצרי קניין רוחני שמרה על יציבות (עלייה של 0.2% בחישוב שנתי). ההשקעה בבנייה למגורים עלתה ב-13.5% בחישוב שנתי וההשקעה בבנייה שלא למגורים ועבודות בנייה אחרות עלתה ב-6.4% בחישוב שנתי.

בלמ"ס מציינים כי פתיחת המשק והחזרה החלקית לשגרה אפיינו את המדינות השונות בעולם ובדומה לישראל תרמו לתנודות גבוהות של התמ"ג במהלך השנה. השינוי בתוצר המשק מנוכה עונתיות במחירי שוק הצביע על עלייה של 5.9%. זאת לעומת צמיחה של 4.9% בארה"ב, צמיחה של 4.8% באוסטריה, 4.7% בבלגיה ולעומת 6.6% בבריטניה.