גרמניה השעתה הליכי אישור הזרמת הגז ב"נורד-סטרים 2"

הסוכנות הפדרלית האחראית על התשתיות בגרמניה הודיעה היום כי החברה האחראית כעת על תפעול הזרמת הגז בצינור "אינה עומדת בתנאים הדרושים" כדי לקבל אישור • הרקע להחלטה: העובדה כי החברה המתפעלת את הצינור כעת היא חברה הרשומה בשוויץ

נורד סטרים 2 / צילום: Shutterstock
נורד סטרים 2 / צילום: Shutterstock

הרגולטור הגרמני השעה באופן זמני את הליכי אישור הזרמת הגז הטבעי מרוסיה לגרמניה ולמדינות נוספות באירופה באמצעות הצינור החדש "נורד סטרים 2", בשל המבנה הארגוני של החברות המעורבות בפרויקט. הסוכנות הפדרלית האחראית על התשתיות בגרמניה הודיעה היום כי החברה האחראית כעת על תפעול הזרמת הגז בצינור "אינה עומדת בתנאים הדרושים" כדי לקבל אישור. למרות זאת, הליכי אישור הזרמת הגז בצינור עדיין אמורים להסתיים בחודשים הקרובים, וגז אמור לזרום בצינור החדש באביב 2022.

הרקע להחלטה על השעיית הליכי האישור היא העובדה כי החברה המתפעלת את הצינור כעת היא חברה הרשומה בשוויץ. "עד שהנכסים העיקריים והעובדים יועברו לסובסידיה המוכרת תחת החוק הגרמני", הודיע היום הרגולטור הגרמני, הליך האישור לא יוכל להתקדם. החברה הרשומה בשוויץ Nord Stream 2 AG כבר הודיעה כי בכוונתה להקים חברת-בת שתהיה אחראית לתפעול ולהזרמת הגז בחלק הצינור שנמצא בגרמניה.

ההודעה התפרסמה על רקע מחסור בגז טבעי באירופה שהוביל לזינוק במחירים בחודשים האחרונים. נשיא רוסיה ולדימיר פוטין הורה למלא מחדש את המלאים באירופה, הנסמכת ביותר מ-40% מיבוא הגז שלה על רוסיה, מה שהרגיע את השווקים והוריד את המחירים. פוטין גם ביקר את האיום שהשמיע בעל-בריתו מנהיג בלארוס אלכסנדר לוקשנקו לעצור את הזרמת הגז שעוברת בצינורות על אדמת בלארוס, כתגובה לסנקציות אירופיות אפשריות.

הזרמת הגז בצינור עדיין טעונה אישור של גרמניה ושל האיחוד האירופי. ממשל ביידן נסוג מהכוונה לטרפד לחלוטין את הקמת הצינור ואת הזרמת הגז בו, ולא החמיר את הסנקציות שהוטלו על ידי ממשל טראמפ על המאמצים. גרמניה הבטיחה כי אוקראינה תמשיך ליהנות מעמלות גבוהות, בשווי מיליארדים, על העברת גז רוסי לאירופה בתמורה. הממשל הגרמני היוצא שב והבהיר עד כמה הצינור החדש, שאמור להכפיל את יכולת ההעברה של גז לגרמניה ולהפוך אותה ליבואנית הגז הרוסי הגדולה באירופה, הכרחי לתעשייה הגרמנית ולמעבר ההדרגתי לאנרגיות מתחדשות. גרמניה מתכננת לסגור את כל תחנות הכוח הפחמיות עד 2030, או לכל המאוחר 2038. הממשלה גם צימצמה משמעותית את ההסתמכות על תחנות כוח גרעיניות, וגם אלה אמורות להיסגר בשנים הקרובות.

עם זאת, מפלגת "הירוקים" השותפה לקואליציה הבאה של גרמניה, נחשבת למבקרת חריפה של רוסיה ויצאה נגד התלות שהצינור החדש ייצור בפוטין וברוסיה תחת שליטתו. מנהיגי המפלגה קראו בעבר להשעות את הליכי האישור של צינור הגז באופן קבוע.