העברה בנקאית מחו"ל: כל הדרך של הכסף דרך הבנקים עד לישראל

כמה זמן זה לוקח? • כמה כסף אפשר להעביר? • כמה זה עולה? • האם זה משתלם? • ואיך זה עובד בכיוון ההפוך • כל מה שצריך לדעת על העברה בנקאית מחו"ל

כסף מטבע / איור: גיל ג'יבלי
כסף מטבע / איור: גיל ג'יבלי

נניח שמכרתם נכס בחו"ל, סגרתם עסקה, ועכשיו אתם אמורים לקבל את הכסף בהעברה בנקאית מחו"ל לארץ. איך זה עובד?

ובכן, יש כמה אופציות. אם מדובר בהעברה שנעשתה באותו בנק שלכם - תקבלו את הכסף מיד. אם מדובר בבנק אחר בארץ, לרוב תקבלו את הכסף בתוך עד יום עסקים שלם. בסופי שבוע, כשהבנקים לא פועלים, תצטרכו לחכות עד יום ראשון. אם ההעברה לא נעשתה דרך האינטרנט, תיאלצו להמתין לכסף עד שלושה ימי עסקים.

אבל מה לגבי העברה בנקאית מחשבון בחו"ל?

העברת מטבע חוץ מחו"ל לארץ מתבצעת באמצעות מערכת הסוויפט (swift) - מערכת תקשורת בין בנקאית מאובטחת.

מארצות הברית ההעברות מתבצעות באמצעות מערכת ABA - Fedwire.

לרוב, בבנקים נותנים הערכת יתר של 1-7 ימי עסקים עד כניסת הכסף לחשבון, אבל בפועל זה לרוב קורה תוך שלושה ימי עסקים ואפילו תוך יום אחד. זה תלוי בשני גורמים, הבנק המקבל ומקום הבנק.

העברה המגיעה מחוץ לישראל, חייבת לכלול את המידע הבא על הצדדים לפעולה:

  • פרטי הגורם השולח מחו"ל - שם השולח, מספר חשבונו ומענו.
  • פרטי מקבל הכספים בבנק - שם הלקוח ומספר חשבון בבנק.

אם שכחתם את אחד מהפרטים, הכסף לא יועבר.

איך מבצעים העברה בנקאית לחו"ל

גם ההעברה מחשבון בישראל לחשבון בחו"ל נעשית בכל הבנקים הגדולים בישראל במערכת הסוויפט. לצורך ההעברה צריך לצרף את הפרטים הבאים:

  • שם הבנק וכתובתו המדויקת באותיות לועזיות
  • שם המוטב באותיות לועזיות
  • מספר חשבון המוטב
  • פרטי התשלום
  • שם המעביר באותיות לועזיות

כמה זה עולה? היבט המיסוי

למעט מקרים מיוחדים, מחויבים הבנקים על פי פקודת מס הכנסה לנכות מס במקור בשיעור של 25% בכל מקרה שבו מתבצע תשלום לתושב חוץ באמצעותו.

כמה כסף אפשר להעביר?

ברוב הבנקים אפשר להעביר עד 100 אלף שקל בהעברה יחידה. סכום ההעברה באינטרנט הדורש את אישור הבנק משתנה בין הבנקים השונים. גם הסכום החודשי משתנה, למשל 300 אלף שקל בחודש בבנק הפועלים לעומת 700 אלף בבנק לאומי.

מה לגבי העמלות? העברה בנקאית באינטרנט נחשבת לפעולה בערוץ ישיר והעמלה עליה היא 1.39 שקל בבנק הפועלים עד 1.85 שקל בבנק מזרחי. יש גם מסלולי עמלות שונים המוזילים את הפעולה. למשל, מסלול בסיסי - כולל עד עשר ​פעולות בערוץ ישיר ועד פעולה בודדת באמצעות פקיד. מחיר מסלול זה מפוקח על-ידי בנק ישראל ומחירו עד 10 שקלים. או מסלול מורחב - כולל עד 50 פעולות בערוץ ישיר ועד עשר פעולות באמצעות פקיד.

שיעור העמלות ממט"ח הוא כ-0.20% על הקבלה ועוד 0.20% בערך על ההמרה.

אמצעי בטוח, אך לא בהכרח הזול ביותר

העברה בנקאית היא אומנם דרך מהירה יותר לקבל כסף מאשר דרכים מסורתיות, אך היא אינה בהכרח הזולה ביותר. שימוש בכרטיס אשראי למשל הוא דרך זולה יותר ומהירה יותר, וכבר יש עוד אופציות נוחות ממנה להעברת תשלומים. אבל היא נוחה יותר לתשלומים קבועים למי שאינו בעל עסק וגם בטוחה, לאור העובדה שהבנקים עובדים תחת תקני האבטחה המחמירים בעולם.

למדריכים נוספים באתר הון:

טעות בהעברה בנקאית - איך מקבלים את הכסף חזרה

בצ'יינג' או בבנק: איפה כדאי לקנות דולרים?

* המדריך נכתב על ידי מערכת אתר הון, מדריכים פיננסים. המידע והנתונים במדריך אינם מהווים המלצה לרכוש או למכור נכסים כלשהם; וכן אינם תחליף לייעוץ המתחשב בנתונים ובצרכים של כל אדם.