בבית או בבנק: איפה כדאי לשמור את הכסף המזומן?

שמירה של שטרות בבית כרוכה בסיכון • הפקדה גדולה של מזומנים בבנק תדווח לרשות המסים • מה כדאי לעשות?

שטרות כסף / צילום: עינת לברון
שטרות כסף / צילום: עינת לברון

נניח שקיבלתם סכום כסף מזומן במתנה ליום ההולדת, או שדודתכם הקשישה נפטרה בשיבה טובה והחליטה להשאיר לכם לאחר לכתה מעטפה דשנה עם שטרות רבים. מה קורה עם הכסף?

רוב האנשים יפקידו אותו בבנק. עם זאת, יש כאלה שמסיבות שונות, בעיקר של חוסר אמון במערכת הבנקאית, יעדיפו לשמור את הכסף קרוב אליהם, בבית.

ובכן, חשוב להבין כי החזקה של סכומי כסף גבוהים במזומן מתחת למזרן בחדר השינה או מתחת לבלטות בחדר הילדים כרוכה בסיכון. גם אם הסכום לגיטימי והגיע אליכם למשל בעקבות ירושה או מתנה, אתם לא חשופים רק להיבטים פליליים אלא גם לאובדן ערך, סיכונים מוגברים לגניבה, לשריפה ועוד.

קושי להפקיד בבנק

אז נניח שהחלטתם לקבל את עצתנו ולהפקיד את הכסף בבנק. דעו, בנקים לא מקילים ראש בהפקדת סכומים של מעל 50 אלף שקל, בשל חשש שיאשימו אותם בשיתוף פעולה עם הלבנת הון. כלומר תיאורטית אתם יכולים להפקיד, אבל תצטרכו לספק הסבר על מקור הכסף.

ועוד דבר - כל סכום מעל 50 אלף שקל שמופקד במזומן בבנק מדווח אוטומטית לרשות לאיסור הלבנת הון.

מה עושים אם יש סכום כסף גדול בבית

אם בכל זאת יש סכום כסף גדול במזומן בבית, כדאי לדווח עליו במסגרת גילוי מרצון ברשות המסים. כך אתם מקבלים אישור שהמזומן שלכם וכשר. לאחר שמקבלים את "חותמת הכשרות" אפשר להפקיד אותו בבנק או בבית השקעות וכך לשמור על ערכו ואף להשיג תשואה עתידית.

ועדיין, אחרי כל זה, כדאי בכל זאת לשמור סכום כסף מסוים במקום אחד וליידע אדם אחד על מיקומו, כך שהכספים לא יאבדו גם במקרה פטירה. על כל צרה שלא תבוא

למדריכים נוספים באתר הון:

במה משתמשים יותר - מזומן או כרטיס אשראי?

כרטיס אשראי בינלאומי - כל האפשרויות, כל העמלות

* המדריך נכתב על ידי מערכת אתר הון, מדריכים פיננסים. המידע והנתונים במדריך אינם מהווים המלצה לרכוש או למכור נכסים כלשהם; וכן אינם תחליף לייעוץ המתחשב בנתונים ובצרכים של כל אדם.