הקרוס-אובר החדש של GEELY הסינית מציב רף חשמלי חדש

הקרוס-אובר החשמלי החדש של קבוצת GEELY הסינית מעניק "ניעור" רציני לפלח החשמלי בישראלי בזכות יחס טווח/מחיר שובר מוסכמות, תא נוסעים שימושי ומאובזר ותפעול ידידותי

GEELY GEOMETRY C / צילום: יח''צ
GEELY GEOMETRY C / צילום: יח''צ

הצרכן הישראלי אינו ידוע כמי שמגלה פתיחות וסובלנות כלפי מותגי רכב חדשים והוא לא ממהר לזנוח סטיגמות ישנות. אבל הזמנים משתנים ועמם משתנים גם חוקי המשחק בשוק הרכב הישראלי, במיוחד בפלח הרכב החשמלי. הזינוק העולמי בביקוש לכלי רכב חשמליים, העלייה במחירי הדלק, הרעש התקשורתי וההצלחה המקומית של טסלה פותחים כיום חלון הזדמנויות בפני מותגי רכב חדשים ולא מוכרים, במיוחד מתוצרת סין, ומקצרים מאד את הליכי הקליטה שלהם בישראל.

אחד הדגמים שנכנס החודש מבעד לחלון הוא הקרוס-אובר החשמלי החדש של המותג "גיאומטרי" מבית קבוצת GEELY הסינית. כמו הרבה דגמים חשמליים, גם המותג הצעיר הושפע משפת העיצוב המינימליסטית של טסלה, שבדיעבד הפכה ל"שפת האם" של כל הפלח. לדגם ה-C יש עיצוב חלקלק עם פרופיל דמוי ראש חץ וגג, שמשתפל לאחור לעבר זנב שמזכיר קצת את ניסאן ג’וק החדש. הוא רחב, ניצב על חישוקי 18 אינץ’ נאים כסטנדרט ומטמיע אלמנטים טיפוסיים לז’אנר כמו גריל "חסום", גג "צף", ידיות ממונעות, שמוטמעות בדלתות, וצביעה בשני גוונים. בסך הכל יש לו עיצוב די נעים לעין, שמצליח להיטמע די בקלות בכבישי ישראל.

 
  

מינימליזם עיצובי כמעט סקנדינבי

גם תא הנוסעים מאמץ שפת עיצוב המינימליסטית, כמעט סקנדינבית. עמדת הפיקוד נקיה כמעט לחלוטין ממתגים פיזיים למעט בורר הילוכים רוטורי ובלם יד חשמלי והיא נשלטת חזותית על ידי שני מסכים.

לצד הנהג יש מסך רוחבי גדול ברזולוציה גבוהה עם שלל תפריטי מגע ברורים לתפעול גם תוך כדי נהיגה. כמקובל בסין המערכת כוללת שלל אפליקציות מחוכמות כמו מעקב וידאו היקפי על סביבת הרכב גם בנסיעה וגם בחנייה, כולל יכולת הקלטה אוטומטית לאיתור עברייני "שפשף וברח".

העיצוב והגימור של התא מינימליסטי, קריר ועתידני, אולי בהשפעת החברה-האחות וולבו שנמצאת בשליטת קבוצת גילי, למעט ריפוד מושבים עם טקסטורה נוסח שנות ה-70’. המושבים מלפנים רחבים, מתכווננים היטב ונוחים לנסיעות ארוכות והמושב האחורי יכול לאכלס שני מבוגרים פלוס נספח ללא קושי עם מרחב רגליים בשפע. תא המטען, בנפח כ-417 ליטר, יספק את רוב הצרכים של הקהל העירוני הטיפוסי.

האבזור התקני מקיף ושופע וכולל בין השאר מערכת קול איכותית, מושב נהג חשמלי מלא, תאורת LED פלוס תאורת אווירה פנימית וגג זכוכית פנורמי, שבקיץ מן הסתם יאתגר את מערכת האקלים עד לקצה.

שומרת על קצב גם בעליות תלולות

מתחת לכסות החיצונית נמצאת פלטפורמה שפותחה ייעודית עבור רכב חשמלי ומצוידת במנוע חשמלי בודד בהספק 204 כ"ס, שמניע את הגלגלים הקדמיים, וסוללת ליתיום מבית CATL הסינית בקיבולת 53 או 70 קילוואט שעה, בהתאם לגרסה, שמותקנת ברצפה.

אנחנו קיבלנו למבחן את הגרסה הבכירה, שמתהדרת בטווח של כ-460 ק"מ בתקן WLTP. מערכת ההנעה מעבירה את החוויה החשמלית המוכרת עם צבירת מהירות לינארית וחלקה ומומנט מספיק כדי לשמור על קצב מכובד גם בעליות תלולות עם ארבעה-חמישה נוסעים. במצב התכנות החסכוני, שמיועד להשיג טווח מירבי, תגובת הדוושה ללחיצה ראשונית די עצלה אולם מצב התכנות הנמרץ יותר כבר מחדד את התגובה ומאיץ את הקצב, אם כי ללא חוויית "בעיטת כוח" שאופיינית לחשמליות סופר-חזקות.

היצרנית מתגאה במערכת ניהול מתקדמת למנוע ולסוללה, שמאפשרת לצמצם את הפער המוכר בין הטווח המוצהר לטווח בפועל. אנחנו אכן השגנו יחס די ישיר בין הקילומטרים שנסענו בפועל לבין הטווח הנותר עליו דיווח המחשב, במסלול עם לא מעט עליות. עם זאת צריך לזכור, שהנסיעה בוצעה בסתיו כשבחוץ טמפרטורות קרובות לאופטימליות ועם שימוש די מצומצם במערכת האקלים. הסוללות תומכות בטעינה מהירה בקצב מתון יחסית של עד 75 קילוואט-שעה מה שאומר המתנה קצת יותר ממושכת לטעינה מלאה.

כרטיס כניסה לפלח הרכב החשמלי

על הכביש הגיאומטרי C הוא כלי די ידידותי ונעים לנהיגה למי שאין לו יותר מדי דרישות דינמיות. ההגה אמנם לא מספק לנהג הרבה מאד מידע על הנעשה בכביש וההנעה הקדמית יכולה ליצור לפרקים "לחימת הגה" בעת האצה חזקה מעמידה. אבל הצמיגים האירופאים הרחבים והאיכותיים של הרכב מספקים אחיזה בשפע על כבישים הדוקים, מרכז הכובד הנמוך מספק יציבות כיוונית טובה והמתלים מצליחים להשיג איזון טוב בין נוחות נסיעה רכה, במיוחד בעיר, לבין ריסון תנודות הגוף בפניות. ראוי לצל"ש משקל עצמי נמוך יחסית של כ-1.6 טון.

המחיר של גרסת הבסיס עם טווח של כ-350 ק"מ מתחיל בכ-134 אלף שקל ואילו גרסת הטווח הארוך עולה כ-143 אלף שקל. זהו יחס אגרסיבי מאד של מחיר\טווח, שמאפשר לרכב לדלג מעל המשוכה הפסיכולוגית של מגבלת הטווח לנסיעות בין עירוניות בישראל ומציב אותו בתור "כרטיס כניסה" לפלח החשמלי גם למי שאין לו עמדת טעינה פרטית.
התוצאות ניכרות בשטח. בתוך פחות מחודש מההשקה הרשמית בישראל, לפני שרוב הציבור בכלל למד כיצד להגות את שם הדגם והמותג (כולם מכנים אותו "גילי") ולפני שהחל השיווק לציים, חצו ההזמנות של הכלי החדש את ה-1500 יחידות עם רשימת המתנה לרכב, שמתחילה להתארך לתוך 2022.

אם היצרנית תשכיל לשמור על המשכיות ותצליח לספק את הכמויות שנדרשות כיום גם על ידי ציי הרכב, לא מן הנמנע שה-C יהפוך לרף התחרותי החדש בשוק.

חלק מהמתחרות

MG ZS-EV מודל 2022
במחיר שנע בין 129 ל-141 אלף שקל מציע MG, חלוצת החשמליות הסיניות בישראל, עיצוב מודרני וממדים לאלו של גיאומטרי למעט בסיס גלגלים באורך 2.58 מ' וטווח מוגבל. הדור המעודכן, שיגיע בשנה הבאה, יציע עדכוני עיצוב מנועים משודרגים עם הספק של עד 177 כ"ס וסוללות משופרות עם טווח של 330 או 440 ק"מ ב-WLTP. המחיר לא ידוע

MG ZS-EV 2022 / צילום: יח''צ
 MG ZS-EV 2022 / צילום: יח''צ

אופל "מוקה" חשמלית
לגרסה החשמלית של הג'יפון החדש מבית אופל יש עיצוב חוץ צעיר ונועז, תא נוסעים דיגיטלי ועתידני ואבזור בטיחותי מקיף. מנוע חשמלי בודד מניע את הגלגלים הקדמיים והסוללה התקנית מספקת טווח של עד 338 ק"מ בתקן WLTP ותומכת בטעינה מהירה. הממדים קטנים מעט משל גיאומטרי ותא המטען מכיל 350 ליטר. המחיר טרם פורסם

אופל "מוקה'' חשמלית / צילום: יח''צ
 אופל "מוקה'' חשמלית / צילום: יח''צ

שברולט בולט EUV
הקומפקט-קרוסאובר החשמלי החדש של שברולט, שמצטרף למשפחת ה-BOLT, מציע עיצוב צעיר ותא נוסעים גבוה ומרווח עם בסיס גלגלים באורך 2.67 מ'. תא הנוסעים עמוס בטכנולוגיות מתקדמות כולל אופציה לנהיגה סמי-אוטונומית. סוללה של 65 קילוואט מספק טווח של עד כ-400 ק"מ בתקן האמריקני. המחיר בארה"ב מתחיל ב-33 אלף דולר

שברולט בולט EUV / צילום: יח''צ
 שברולט בולט EUV / צילום: יח''צ