גז טבעי | בלעדי

אנרגי'אן מאבדת את דליה שתעבור לצרוך גז טבעי ממאגר תמר

לפני כחודשיים וחצי דיווחה אנרג'יאן שמפתחת את מאגר הגז הטבעי "כריש" כי בשל העיכוב בהפקת הגז לקוח גדול שלהם פנה למנגנון בוררות מולם • בעבר חשף גלובס כי מדובר בדליה אנרגיות שמחזיקה בתחנת הכוח דליה • כפי שמסתמן כעת, דליה בדרך לסיים את ההתקשרות מול אנרג'יאן ולרכוש את מלוא הגז הטבעי שנחוץ להם עד 2034 ממאגר תמר

אוניית הקידוח סטנה (Stena Drillmax) של אנרג'יאן / צילום: יבגני מלכין, המשרד להגנת הסביבה
אוניית הקידוח סטנה (Stena Drillmax) של אנרג'יאן / צילום: יבגני מלכין, המשרד להגנת הסביבה

אנרג'יאן ודליה אנרגיות, שמחזיקה בתחנת הכוח דליה, בדרך לסיים את ההתקשרות ביניהם, עוד בטרם מאגר כריש החל להפיק גז טבעי, כך נודע לגלובס. לפי הסכם שנחתם בין הצדדים לפני מספר שנים דליה אנרגיות התחייבה לרכוש 0.8 BCM בשנה ממאגר הגז הטבעי השלישי שיפותח בישראל. כפי שדווח בעבר מועד תחילת הפקת הגז הטבעי ממאגר כריש נדחה, וכיום לפי אנרג'יאן תחילת ההפקה צפויה להתחיל ב"אמצע 2022".

בתחילת ספטמבר האחרון דיווחה אנרג'יאן כי בשל הדחייה שתי לקוחות פתחו בהליך פיצויים מולם. במקרה של לקוחה אחת הפיצוי נקבע להיקף של עד 23 מיליון דולר. במקרה של חברה אחרת, כך דווח בעבר, הלקוחה פתחה בהליך בוררות. בעבר דיווח גלובס כי מדובר בדליה אנרגיות שמחזיקה בתחנת הכוח דליה. מדובר בתחנה מונעת בגז טבעי שזקוקה לכמות שנתית של 1.2-1.3 BCM בשנה. כיום מקבלת דליה גז טבעי ממאגר הגז תמר. לאור ההסכם שנחתם בעבר מול אנרגי'אן, מרגע שמאגר כריש מתחיל להפיק גז טבעי, בדליה היו אמורים לקבל גז טבעי משני המאגרים, כאשר מרבית הגז הטבעי היה אמור להגיע ממאגר כריש - כ-0.8 BCM לשנה.

ממידע שבידי גלובס, בדליה אנרגיות פנו בתקופה האחרונה לשותפויות הגז הטבעי שמחזיקות בתמר ובדקו אפשרות להמשיך ולרכוש את מלוא הגז הטבעי עבורם מתמר. כעת נראה כי המו"מ בין הצדדים עומד להסתיים בחוזה חדש ביניהם, לפיו דליה אנרגיות אכן תמשיך לקבל גז טבעי בלעדית מתמר וזאת עד לשנת 2034.

יצוין כי כבר בהודעה של אנרג'יאן מתחילת ספטמבר על הליך הבוררות ציינו בקבוצה כי ההסכם "עשוי לבוא לכדי סיום", כאשר לצד זאת הם ביקשו להרקיע כשמסרו כי "החברה זיהתה ושוקלת מספר חלופות עבור כמויות אלה של גז טבעי, הכוללות את השווקים המקומיים והבינלאומיים. יצוין כי חברת אנרג'יאן חתמה על 18 הסכמי מכירת גז לאספקת 7.24 BCM (שנתי) של גז טבעי לשוק הישראלי, המהווים קרוב ל-100% מכלל היקפי עתודת הגז".