ועדת החוקה תאריך את חוק הקורונה הישן בשביל לתקן את החדש

חוק הקורונה הקודם אושר עם פרוץ המגפה והכיל סמכויות דרקוניות על מנת לאפשר לממשלה יכולת קבלת החלטות בן רגע • כעת, יו"ר ועדת החוקה רוצה לשקול מחדש את מתן הסמכויות הללו, אך צריך זמן לתקן אותם בחוק החדש

גלעד קריב / צילום: דוברות הכנסת, נועם מושקוביץ
גלעד קריב / צילום: דוברות הכנסת, נועם מושקוביץ

בשל ביקורת של הכנסת על חוק הקורונה שאושר בקריאה ראשונה בכנסת, בוועדת חוקה יאריכו תחילה את התוקף של החוק הישן בחודשיים נוספים ובמהלכם ידונו בשינויים הנדרשים בחוק החדש. החוק הקודם שאושר עם פרוץ המגפה הכיל סמכויות דרקוניות שנועדו לאפשר לממשלה יכולת קבלת החלטות בן רגע ותוך עקיפת סמכויות הפיקוח הפרלמנטריות לכתחילה. יו"ר ועדת החוקה גלעד קריב טען כי עם היציאה ממשבר הקורונה יש לשקול מחדש את מתן הסמכויות האלו לממשלה שניתנו גם במסגרת החוק החדש וכעת תפעל הוועדה כדי לייצר עבודה בשני מצבים: מיוחד וחירום.

יו"ר ועדת החוקה, ח"כ גלעד קריב אמר הבוקר כי "חוק הקורונה החדש מחייב דיון רציני ומעמיק והפקת לקחים מיישום החוק הנוכחי. מטרתנו להבטיח את יכולת הממשלה ומערכת הבריאות לבלום גלי תחלואה בעתיד בצד השמירה על זכויות הפרט והפעלת פיקוח פרלמנטרי אפקטיבי. החוק החדש צריך להלום את התפיסה שהציגה הממשלה של 'חיים לצד הקורונה', תוך שמירה על האפשרות של תגובה מהירה להתפתחויות לא צפויות. ועדת החוקה תעבוד בתיאום עם שר הבריאות וראש הממשלה על גיבוש נוסח החוק".

בין היתר יעבוד קריב בוועדה כדי לייצר הבדל בין גל תחלואה לשגרה, ולעגן את הפיקוח הפרלמנטרי ולבצר אותו. על מנת לבצע כל זה באופן מסודר ויעיל ביקש יו"ר הועדה לדחות את פקיעת החוק הנוכחי כדי לייצר דיאלוג וחשיבה. המהלך מתואם במלואו עם לשכת ראש הממשלה ועם שר הבריאות. בדיון שיתקיים היום בוועדה תשתתף בין היתר הממונה על בריאות הציבור ד"ר שרון אלרעי פרייס. התיקון לחוק שבו ידונו היום כולל גם הצעה להאריך את תוקפו של חוק קיום דיונים בהיוועדות חזותית (VC) בהשתתפות עצורים, אסירים וכלואים בתקופת התפשטות נגיף הקורונה החדש שעתיד לפקוע בסוף דצמבר.

הצעת החוק הועברה לדיון בוועדה לאחר שאושרה בכנסת בקריאה הראשונה ב-15 החודש. כאמור, מאחר שפרק הזמן שנותר עד למועד פקיעתו של חוק הקורונה בסוף החודש מקשה על קיום דיון מספק בתיקונים הנדרשים בחוק, הצעת יו"ר הוועדה ח"כ גלעד קריב היא כי הוועדה תפצל, באישור מליאת הכנסת, את הצעת החוק, ותקיים ראשית דיון רק בהארכת תוקף קצרה של חוק הקורונה ושל חוק ההיוועדות החזותית לפרק זמן של כחודשיים - עד ל-31.1.22. תקופת ההארכה תאפשר לוועדה לדבריו, לקיים דיון משמעותי בתיקונים הנדרשים לחוק.