הריבית ללא שינוי; הדרמה בשוק המט"ח לא באה לידי ביטוי בהודעת בנק ישראל

בנק ישראל הותיר כצפוי את גובה הריבית במשק ברמתה האפסית • בבנק ישראל מרוצים מסביבת האינפלציה הנמוכה יחסית למדינות אחרות, מה שמאפשר לבנק ישראל להיות סובלני בנוגע להעלאת ריבית

נגיד בנק ישראל, פרופ' אמיר ירון / צילום: יונתן בלום
נגיד בנק ישראל, פרופ' אמיר ירון / צילום: יונתן בלום

אפשר היה לצפות להודעת ריבית פחות 'משעממת' כמו זו שפרסם היום בנק ישראל אחרי מהלך הייסוף המבהיל שרשם השקל מאז הודעת הריבית הקודמת. הדרמה בשוק המט"ח שהביא את השקל לשיא כל הזמנים מול סל המטבעות (נומינלי אפקטיבי) לא קיבלה ביטוי מיוחד בהודעת הריבית הנוכחית.

בנק ישראל הותיר, כצפוי, את גובה הריבית במשק ברמה של 0.1%, בהתאם להערכות בשוק, כשמדד אוקטובר הנמוך מהצפי האט את קצב האינפלציה ובכך ריכך את הלחצים להעלאה של הריבית.

בבנק ישראל משדרים רוגע לגבי המט"ח והאינפלציה, כשלגבי האחרונה הנתונים מהמשק אכן משחקים לידי מקבלי ההחלטות שמחזיקים בדעה כי האינפלציה זמנית וצפויה להתמתן בהמשך הדרך. בבנק ישראל מרוצים מסביבת האינפלציה הנמוכה יחסית למדינות אחרות בעולם, מה שמאפשר למקבלי ההחלטות להיות סובלניים יותר בנוגע להעלאת ריבית. "עד כה נרשמו העלאות ריבית בעולם רק במדינות בהן נרשמה חריגה ניכרת מיעד האינפלציה, בעוד שבישראל הציפיות מהשווקים מצויות בתוך תחום היעד ועפ"י תחזיות חטיבת המחקר של ב"י ושל החזאים האינפלציה צפויה להיות נמוכה יותר בעוד 12 חודשים", כותבים בבנק ישראל.

העלייה בציפיות להעלאה של הריבית שנרשמה לאחרונה, התמתנה עם פרסום מדד אוקטובר שהצביע על האטה בקצב האינפלציה מ-2.5% ל-2.3% ב-12 החודשים האחרונים. 

בתוך כך, בבנק ישראל נסוגים מהמדיניות המרחיבה עם סיום תוכניות רכישות האג"ח הממשלתיות במהלך דצמבר ובכך יסתיימו תכניות ההתערבות בשוקי האג"ח שהוכרזו במהלך 2020. יחד עם זאת לגבי שוק המט"ח בבנק ישראל חזרו על המנטרה כי תוכנית הרכישות מטח אמנם הסתיימה אך זו לא המילה האחרונה. "הוועדה מדגישה כי רף זה (30 מיליארד שקל - ג.ב.ס) אינו רף עליון והבנק ממשיך לפעול בהתאם למצב המשק ולהמשך הפעילות הכלכלית".

לגבי שוק העבודה בבנק ישראל מכירים בקושי מסוים בחזרת המשק לרמות התעסוקה והאבטלה שאפיינו אותו טרם המשבר. אמנם שיעור האבטלה הרחבה ירד לכ-7% בחודש אוקטובר אך שיעור התעסוקה נותר יציב. אחוז הבלתי מועסקים בחודש אוקטובר ירד לעומת החודש הקודם (5.2% לעומת 5.3%). יחד עם זאת, מספר הלא משתתפים בכוח העבודה שהפסיקו לעבוד בגלל פיטורים או סגירת מקום העבודה ממרץ 2020 ירד באוקטובר 2021 לכ-65 אלף (כ-81 אלף בחודש הקודם).

בשורה התחתונה, בבנק ישראל מדגישים כי "תהליך התאוששות המשק הישראלי מהמשבר נמשך. עם זאת, עדיין קיימים אתגרים לפעילות הכלכלית. לכן, הוועדה תמשיך לנהל מדיניות מוניטרית מרחיבה לאורך זמן, בהתאם לקצב הצמיחה והתעסוקה ותוואי האינפלציה. זאת על מנת להמשיך ולתמוך בהשגת יעדי המדיניות ובהתאוששות הכלכלית מהמשבר, ולהבטיח המשך פעילותם התקינה של השווקים הפיננסים".