4,000 ישראלים אומתו לקורונה בחו"ל בחצי השנה האחרונה

בדיון שנערך בוועדת הכלכלה הוצגו נתוני משרד הבריאות על תחלואה בקורונה של שבים לארץ מחו"ל • כאחוז מכלל הנכנסים לישראל נמצאים מאומתים לקורונה - מתוכם 50%-60% מתבררים כחיוביים בבדיקה שמתבצעת לכלל הנוחתים בנתב"ג

טסים בנתב''ג / צילום: תמר מצפי
טסים בנתב''ג / צילום: תמר מצפי

הוארכה חובת ביצוע בדיקות קורונה לפני הכניסה לישראל עד ה-13.12. כיום הדרישה היא לביצוע בדיקת PCR בטווח של 72 שעות לפני המראה. הממשלה תידרש לאישור שינוי שמבקש משרד הבריאות להטמיע ועל פיו הנוסעים יוכלו לבחור בביצוע בדיקת אנטיגן 24 שעות לפני הטיסה במטרה להוזיל את עלויות הבדיקה. שינוי זה טרם נכנס לתוקף.

בדיון שנערך בוועדת הכלכלה הוצגו נתונים שעל פיהם בחצי השנה האחרונה, יותר מ-4,000 ישראלים נאלצו להאריך את שהותם בחו"ל לאחר שנמצאו חיובים לקורונה. את הנתונים הציגה ראש מטה בריאות הציבור במשרד הבריאות, אילנה גנס שהסבירה כי הנתונים נאספו מחברות הביטוח לתקופה שבמהלכה טסו לחו"ל כשני מיליון ישראלים.

על פי נתונים אלה מדובר ב-0.19% מכלל הנוסעים. חלקם הגדול (יותר ממחצית) התבררו מאומתים בעת ששהו בחו"ל בחודשים אוגוסט וספטמבר. יצוין כי לפני זמן מה שינה משרד הבריאות את הדרישה לבדיקת PCR לפני העלייה למטוס ממי שאומת חיובי בחו"ל (היות שעשויה להתקבל תשובה חיובית בבדיקה גם שבועות ארוכים לאחר ההחלמה). הנוסעים יכולים להגיש למשרד הבריאות בקשה לקבלת פטור מבדיקה. בין ה-1.6 ועד ה-15.9 הוגשו 8,359 בקשות, יותר ממחציתן הם של ישראלים שנדבקו והחלימו בחו"ל.

כאחוז מכלל הנכנסים לישראל נמצאים מאומתים לקורונה. מתוכם 50%-60% מתבררים כחיוביים בבדיקה שמתבצעת לכלל הנוחתים בנתב"ג: שיעור התחלואה בקרב מחוסנים עומד על 0.94% לעומת 1.26% בקרב לא מחוסנים ולא מחלימים.

בדיון הוצגו נהלים של מדינות שונות על פי סוגי הבדיקות שנדרשות מהנוסעים - בחלקן נדרשת בדיקת קורונה מכלל הנוסעים ובחלקן ממי שאינו מחוסן בלבד. חלק מהמדינות דוגמת ארה"ב, בריטניה, צרפת, ספרד, יוון וגרמניה ניתן לבצע בדיקת PCR או בדיקת אנטיגן - בחלקן (גרמניה, צרפת, בריטניה, ספרד) יש פטור מביצוע בדיקה למי שמחוסן.

"האיום המרכזי לעתיד הוא ייבוא גלי תחלואה מחו"ל", אמרה גנס שציינה כי כלל גלי התחלואה בישראל נגרמו מתחלואה נכנסת מחו"ל בדגש על וריאנטים. "המגפה רחוקה מלהיגמר. ההערכה של גופי הבריאות בעולם שזה יימשך לפחות עד 2022. גם באירופה יש עלייה משמעותית ולמרות ששם היה כבר גל רביעי של זן דלתא".

גנס ציינה את החשיבות של ביצוע בדיקות קורונה גם לאחר הנחיתה. "רק ע"י הבדיקות בארץ אנחנו יכולים לגלות ולזהות וריאנטים חשודים - מדינות רבות לא עושות ריצוף בדיגום וגם אם כן, הן לא בהכרח משתפות אותנו. זו האינדיקציה היחידה שלנו לזהות דבר חשוד וזה גם מה שגורם לנו להכניס מדינות לרשימה של סיכון גבוה", אמרה.

גנס הסבירה את הסיבה לכך שבגינה שואף המשרד לאפשר בדיקת אנטיגן ולא רק PCR. "היתרון של PCR ברור כי היא בדיקה יותר רגישה ונותנת לזהות חולים ואם היינו יכולים, היינו נשארים רק עם זה. אבל הבעיה היא שאנשים נוסעים לחו"ל ועושים זאת מראש מחשש מוצדק שלא תהיה להם תשובה טרם חזרתם. מרביתם עושים זאת קרוב ל-72 שעות והפרק הזמן הזה הוא גדול עד הטיסה. האנטיגן יותר זמין וזול ומאפשר לזהות בטווח של 24 שעות אנשים שחולים. מנתונים שבידינו מעל 95% בדיקות אנטיגן חיוביות, אומתו אחר כך גם בבדיקות PCR", הוסיפה.

כאמור הוועדה האריכה את תוקף ההגבלות המחייבות בבדיקה את כל הנכנסים לישראל עד ה-13.12 בנוסף, בוטלה הדרישה למילוי טופס ליוצאים ממדינת ישראל כל זמן שאין ברשימת משרד הבריאות מדינות אדומות. ואושר כי טווח הזמן למילוי טופס כניסה לישראל יהיה 48 שעות במקום 24 שעות.