פרשת שיכון ובינוי: נסגר תיק החקירה נגד שרי אריסון ואפרת פלד

בעלת שיכון ובינוי לשעבר ויו"רית ומנכ"לית קבוצת אריסון לא יועמדו לדין בפרשת השוחד של שיכון ובינוי, לפי החלטת פרקליטות מיסוי וכלכלה • בכך דחתה הפרקליטות את עמדת המשטרה וחוקרי רשות ני"ע שקבעו כי נמצאה תשתית ראייתית לביצוע העבירות ע"י אריסון ופלד

שרי אריסון / צילום: איל יצהר
שרי אריסון / צילום: איל יצהר

פרקליטות מיסוי וכלכלה הודיעה כי החליטה שלא להעמיד לדין את בעלת השליטה לשעבר בחברת שיכון ובינוי . יחד איתה קיבלה הודעה דומה גם יו"רית ומנכ"לית קבוצת אריסון, אפרת פלד, הנחשבת ליד-ימינה של אריסון. השתיים יוצגו על ידי עו''ד נתי שמחוני.

בינואר 2021 פרסמנו בגלובס כי תיק החקירה נגד שרי אריסון צפוי להיסגר, זאת בשל עמדת הפרקליטות כי אין די ראיות למודעות שלה לביצוע עבירות השוחד על ידי בכירי חברת שיכון ובינוי ביחס לפרויקטים באפריקה. בכך דחתה הפרקליטות את עמדת המשטרה וחוקרי רשות ניירות ערך שקבעו כי נמצאה תשתית ראייתית לביצוע העבירות על ידי אריסון ופלד. גם רו"ח ניר זיכלינסקי ומעורבים נוספים קיבלו הודעה כי תיק החקירה נגדם נסגר.

בימים אלה מנהלת חברת שיכון ובינוי מאבק משפטי בנוגע לשימוע שהיה אמור להיערך לה כבר לפני חודשים. השימוע לחברה אמור לחתום את 16 השימועים לחשודים בפרשת השוחד באפריקה של שיכון ובינוי, זאת לאחר שכל החשודים בשר ודם כבר התייצבו לשימועים בעניינם.

החשדות: מערך שיטתי, ממוסד ומאורגן של תשלומי שוחד

עניינה של הפרשה באירועים שהתרחשו בפעילותה הבינלאומית של קבוצת שיכון ובינוי מיולי 2008 ועד מועד פתיחת החקירה הגלויה בפברואר 2018. לפי החשד, לאורך תקופה זו הפעילה שיכון ובינוי מערך שיטתי, ממוסד ומאורגן של תשלומי שוחד לעובדי ציבור זרים בהיקף של מאות מיליוני שקלים, במדינות שונות בהן פעלה, וזאת לשם קידום עסקיה והגדלת רווחיותה.

מתן השוחד לווה לכאורה במערך של הלבנת הון ועבירות דיווח ורישום כוזב, הכול באמצעות מנהלים ועובדים לשעבר בקבוצה, ובכללם בכירים. לפי החשד, תרבות השוחד הצמיחה לקבוצת שיכון ובינוי תועלת כלכלית אדירה בהיקפה.

כפי שכבר פרסמנו בגלובס, הכיוון המסתמן בפרקליטות מיסוי וכלכלה הוא להגיש כתב אישום נגד בכירי החברה ולדחות את טענתם בשימוע. תיק שיכון ובינוי הוא ייחודי בכך שיש ראיות חד-משמעיות, ברורות ומגוונות לכך שבחברה התקיימה תרבות של תשלומי שוחד בהיקפים כבירים, אך חרף זאת יש קושי לבסס את התיק לאור היעדר תיעוד נרחב של תשלומי השוחד עצמם תוך פירוט "התרבות" לפרטים ולמעשים. גם בנקודה זו צפויים להתמקד סנגורי החברה בשימוע שייערך בספטמבר.

נראה כי בתיק הזה ישחקו תפקיד גם העובדה שמדובר בחברה ציבורית שהחליפה בעלים והנהלה בכירה, וכן העובדה כי הרשעה בשוחד עלולה לפגוע קשות בעסקיה הכלכליים במדינות זרות. מבחינת החברה, ההליך הפלילי עלול להיות רק יריית הפתיחה להליכים אזרחיים שכבר ממתינים להכרעה של ההליך הפלילי. 

עו''ד נתי שמחוני מסר בתגובה לסגירת התיק נגד אריסון ופלד כי "הייתי סמוך ובטוח בחפותן המלאה מתחילת הדרך, ואני שמח שניתן לברך על המוגמר". 

*** חזקת החפות: יודגש כי גם לאחר הגשת כתב האישום נגדם, בכפוף לשימוע, חברת שיכון ובינוי והבכירים לשעבר מכחישים את המיוחס להם, לא הורשעו בביצוע עבירה, ועומדת להם חזקת החפות.