הדרישה שהובילה לפיצוץ: הדרמה מאחורי הדחייה במינוי שופטי העליון

לגלובס נודע כי הישיבה המכרעת נדחתה על רקע מחלוקות בוועדה בנוגע לזהות השופט שימונה מן המגזר הפרטי • מי השופטים שכבר הבטיחו את מקומם והיכן המחלוקות?

שר המשפטים גדעון סער, יו"ר הוועדה לבחירת שופטים / צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת
שר המשפטים גדעון סער, יו"ר הוועדה לבחירת שופטים / צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת

שעה קלה לפני מועד כינוס הוועדה לבחירת שופטים, הודיע יו"ר הוועדה ושר המשפטים גדעון סער כי הוועדה לבחירת שופטים לא תתכנס היום (ג') למנות ארבעה שופטים לבית המשפט העליון.

בהודעתו כתב סער כי ״למרות מאמצים רבים שנעשו במטרה לגבש הסכמה לבחירת שופטים בהתאם לדרישת החוק - הדבר לא צלח לפי שעה".

סער הסביר את הדחייה ברצונו להביא "לבחירה שתשקף את החתירה למגוון ולאיזון בהרכב בית המשפט העליון". גם שרת הפנים איילת שקד הצטרפה לסער וכתבה כי "עסקה שלא תהיה טובה - לא תהיה".

הצדדים השונים מסרבים לפי שעה להסביר את הרקע לפיצוץ, אולם לגלובס נודע כי חברת הוועדה, ח"כ אפרת רייטן (העבודה), דרשה כי מלבד שופטי המחוזי חאלד כבוב ורות רונן, ימונה עו"ד קובי שרביט ממשרד הרצוג-פוקס-נאמן, הזוכה גם לתמיכת השופטים. אולם חברי "בלוק הימין", סער, שקד וח"כ שמחה רוטמן, דורשים כי ימונה עו"ד נתי שמחוני לצד מועמד שמרן מובהק נוסף, וכי אם לשכת עורכי הדין או השופטים מעוניינים למנות את שרביט - אזי שהדבר ייעשה על חשבון המינוי של כבוב או רונן.

נקודה נוספת שהביאה לדחיית ישיבת הוועדה היא חוסר הסכמה בנוגע לשופט הרביעי, כאשר השמות על הפרק הם השופטים רם וינוגרד, גילה כנפי-שטייניץ ומועמדים נוספים אשר סיכויים נראים נמוכים מאוד בשלב זה.

"בלוק השופטים" הגיע לוועדה מוכן, ומועמדיו למעשה כבר הבטיחו את המינוי, והדיון כבר זמן רב מתמקד רק בנוגע לשני המועמדים הנוספים. שני המועמדים מצד בלוק השופטים הם השופט חאלד כבוב, סגן נשיא בית המשפט המחוזי בתל אביב, המכהן במחלקה הכלכלית, שימונה במקומו של השופט ג'ורג' קרא על משבצת "השופט הערבי"; והשופטת רות רונן, עמיתתו של כבוב למחלקה הכלכלית, שצפויה להתמנות לבית המשפט העליון, זאת לאחר שמינויה נחסם בסבב הקודם.

מלכתחילה רצתה נשיאת בית המשפט העליון אסתר חיות למנות את מנהל בתי המשפט, השופט יגאל מרזל, אולם מועמדותו ירדה לכאורה מהפרק בעקבות התנגדות נחרצת של שלושת חברי הוועדה מהאגף השמרני: שר המשפטים גדעון סער, שרת הפנים איילת שקד וח"כ שמחה רוטמן. 

הדיל מסתבך

כפי שפרסמנו אתמול, הדיל מסתבך דווקא בקרב שני הנציגים שאמורים להיות של המחנה השמרני. השר סער מריץ את מועמדותו של הסנגור הבכיר, עו"ד נתי שמחוני , על-מנת לגוון את בית המשפט העליון ולהכניס לראשונה סנגור בכיר לשורות הערכאה הבכירה בישראל. גם השרה איילת שקד וח"כ שמחה רוטמן תומכים במועמדותו. אלא שהשר סער מעוניין למנות גם את השופטת גילה כנפי-שטייניץ, סגנית נשיא בית המשפט המחוזי בירושלים. כנפי-שטייניץ נחשבת לשופטת שלא תמהר להתערב בעבודת הכנסת והממשלה, אולם מעבר לכך היא אינה נחשבת שופטת שמרנית מובהקת.

מנגד, שקד ורוטמן מעדיפים את השופט רם וינוגרד מבית המשפט המחוזי בירושלים, שהיה מועמד גם בסבבים הקודמים, וכן את עו"ד חגי ויניצקי ואת פרופ' דוד האן, אלא שסיכוייהם של השניים האחרונים נמוכים מאוד. ח"כ רוטמן מסרב בתוקף לדיל שכולל את כנפי-שטייניץ על המכסה של האגף השמרני, אם מן הצד השני ימונו שופטים אקטיביסטים בולטים כמו כבוב ורונן.

בשבועות האחרונים הבהירו בלשכת עורכי הדין כי לא יסכימו לשום דיל שלא כולל בתוכו מינוי של עורך דין אחד מהמגזר הפרטי, כאשר שני המועמדים מטעמם הם עו"ד קובי שרביט ממשרד הרצוג-פוקס-נאמן וכן עו"ד  נתי שמחוני. חברת הוועדה מטעם לשכת עורכי הדין, אילנה סאקר, מעוניינת למנות את עו"ד שרביט, אלא ששקד ורוטמן צפויים להתנגד למינויו על חשבון המכסה של האגף השמרני, ולמעשה אין לו סיכוי, והוא צפוי להתמנות בקרוב לבית המשפט המחוזי בתל אביב. בסביבת ראש הלשכה עו"ד חימי אומרים כי הוא יתמוך במועמד שיש לו סיכוי רב יותר להתמנות, ואין לו עדיפות לשמחוני או לשרביט.

אולם ספק אם ההצהרה המקורית כי הלשכה לא תתמוך באף מועמד אם לא ימונה עורך דין מהמגזר הפרטי, אכן תמומש. כבר כעת, בכירים בלשכת עורכי הדין מוכנים לוותר גם על מינוי שמחוני וגם על מינוי שרביט, ולמנות מטעמם את השופט גרשון גונטובניק.

בקרב חברי הוועדה גונטובניק נתפס כשופט סנגוריאלי אך ממוקם באגף האקטיביסטי ואיננו מוכר כבעל עמדות לאומיות בולטות, כך שנראה שלא ימונו על חשבון המכסה של האגף השמרני. לשכת עורכי הדין הסכימה להתפשר ולמנות את גונטובניק במקום שמחוני ושרביט, זאת למרות היותו שופט, כיוון שפעל כעורך דין פרטי במשך שנים רבות.