לראשונה: עיצום כספי בכפוף לשימוע בשל מחיר מופרז של תרופה

לפי רשות התחרות, חברת MBI פארמה קבעה מחיר גבוה ובלתי הוגן לתרופה למחלה חשוכת המרפא CTX • הרשות תטיל, בכפוף לשימוע, קנס של 8 מיליון שקל על החברה, לצד קנס גם על שני נושאי המשרה שלה

עו"ד מיכל כהן, מ''מ הממונה על רשות התחרות / צילום: אביגיל פפרינו-באר
עו"ד מיכל כהן, מ''מ הממונה על רשות התחרות / צילום: אביגיל פפרינו-באר

מ"מ הממונה על התחרות, עו"ד מיכל כהן, הודיעה היום (ג') לחברת MBI פארמה ולשני נושאי משרה בה על כוונתה להטיל עיצום כספי, בכפוף לשימוע, בסכום של 8 מיליון שקל על החברה ושל 614 אלף שקל על כל אחד מנושאי המשרה. זאת בגין קביעת מחיר גבוה ובלתי הוגן לתרופה למחלת CTX שהיא מחלה חשוכת מרפא.

זוהי הפעם הראשונה בישראל שבה נוקטת הממונה על התחרות הליכי אכיפה נגד בעל מונופולין שניצל את מעמדו לרעה בכך שקבע מחיר גבוה ובלתי הוגן.

מנכ"ל משרד הבריאות לשעבר, משה בר סימן טוב, פנה לרשות התחרות בשנת 2019 כדי לפעול להורדת המחיר.

לידיאנט היא תרופה מצילת חיים לחולי המחלה הגנטית CTX, המתבטאת בהצטברות בלתי תקינה של כולסטרול. מדובר במחלה גנטית חשוכת מרפא, שבה חולים מאות בודדות של חולים ברחבי העולם, ומתוכם כ-50 בישראל. החולים במחלה נדרשים ליטול תרופה מצילת חיים מדי יום במשך כל חייהם. מבדיקת רשות התחרות עולה כי MBI היא בעלת מונופולין בישראל באספקת התרופה. 

בעבר נטלו החולים תרופה בשם קסנבילוקס, אותה שיווקה בישראל בעיקר MBI במחיר של כ-8,000 שקל לחפיסה. בשנת 2017 הפסיקה היצרנית העולמית לייצר את הקסנבילוקס, והחלה לשווק את לידיאנט, כאשר אין שוני ממשי ביניהן.

ברגע שהחברה רשמה את התרופה בישראל בשנת 2018 תחת השם החדש לידיאנט, לא ניתן לייבא תרופה אחרת פרט לחריגים. לאחר רישום התרופה, MBI הקפיצה את המחיר במאות אחוזים עד למחיר של כ-50 אלף שקל לחפיסה אחת. גם לאחר כניסת התרופה לסל התרופות, נותר מחיר התרופה גבוה ועומד על כ-32 אלף שקל. המחיר גבוה במאות אחוזים לעומת הקסנבילוקס.

לדברי רשות התחרות, בעלות הגבוהה נושאות קופות החולים וקופת סל שירותי הבריאות, תוך פגיעה בתקציבן על חשבון הציבור בכללותו, ולכן היא שוקלת לקבוע כי MBI ניצלה את מעמדה המונופוליסטי לרעה באמצעות גביית מחיר גבוה ובלתי הוגן, וכאמור, להטיל על MBI ועל שני נושאי משרה בה עיצומים כספיים.

החברה ונושאי המשרה יוכלו להשמיע את טענותיהם בפני הממונה במסגרת שימוע שייערך להם.

עו"ד קרן פסח המייצגת את MBI מסרה כי "יש להצטער על העובדה שרשות התחרות מיהרה לפרסם את ההודעה מבלי לבצע את כל הבדיקות הנדרשות ומבלי לבחון לעומק את הבסיס העובדתי של הטענות, וזאת תוך התעלמות מוחלטת מחוות דעת כלכליות וחוות דעת רוקח מומחה אשר יש בהן כדי לשמוט את הבסיס העובדתי בהודעה ובהודעה לעיתונות. החברה תפרוש את טיעוניה ונימוקיה בהליך השימוע".