תיקי נתניהו | פרשנות

חפץ מהדק את הטבעת סביב נתניהו אך חושף את האתגר של הפרקליטות

ביום השני לעדותו של עד המדינה, ניר חפץ סיפק שלל אמירות על מודעותו של נתניהו לכך שאתר "וואלה" היה נתון לדרישותיו • עם זאת, העדות גם חשפה את האתגר של הפרקליטות להוכיח את עבירת השוחד המיוחסת לנתניהו, מאחר שחפץ מעולם לא נכח בפגישות בינו לבין שאול אלוביץ', וגם לא שמע את נתניהו כורך באופן ישיר את היענות אלוביץ' לדרישותיו לטיפול הרגולטורי בבזק

היום השני לעדות ניר חפץ במשפט נתניהו / צילום: ראובן קסטרו, וואלה! NEWS
היום השני לעדות ניר חפץ במשפט נתניהו / צילום: ראובן קסטרו, וואלה! NEWS

היום השני לעדותו של עד המדינה ניר חפץ הוקדש לתיאור המערכת שפעלה להתערבות בתכני אתר "וואלה" דרך הציר: בנימין נתניהו, רעייתו שרה ובנו יאיר - חפץ - שאול אלוביץ' ואילן ישועה.

חפץ סיפק שלל אמירות על מודעותו המלאה של נתניהו לכך שאתר "וואלה" היה נתון לדרישותיו, דבר שהעניק לו שליטה לגבי איך האייטם יתפרסם באתר; העברת מסרים מנתניהו ובני משפחתו לאלוביץ' תוך שליטה מוחלטת של נתניהו בטיפול בסוגיות תקשורתיות; עדכון נתניהו על ההיענות לדרישות הסיקור באופן קבוע ומינוי עורכים באתר רק באישור נתניהו ורעייתו שרה - כך למשל מועמדותו של עורך שהיה מקורב לבן כספית ("דגל שחור אצל בני הזוג נתניהו") נפסלה.

לצד אמירות מסבכות אלו, עדותו של חפץ חשפה היום את מוגבלותה של העדות, ואת האתגר העומד בפני הפרקליטות בדרך להוכחת עבירת השוחד המיוחסת לנתניהו.

חפץ מעולם לא היה נוכח בפגישות בין נתניהו לבין אלוביץ'. על פי עדותו, הוא מעולם לא קיבל מנתניהו הוראה להעביר מסר לאלוביץ' או לפילבר בעניינים רגולטוריים. 

גם כשחפץ מספר על פגישה מכריעה עם שרה ויאיר, במהלכה התבקש לוודא שבני הזוג אלוביץ' מוחקים את ההודעות - הוא הדגיש שנתניהו לא היה בבית למיטב ידיעתו. הוא סיפר כי נקרא למעון בבלפור, בשלב שבו כבר פורסם על חקירה קרבה. "יאיר רעד פיסית. הם היו מבוהלים, בפאניקה. הם רצו שאיריס ושאול אלוביץ' ימחקו את ההודעות. שאוודא במו עיני שהם מוחקים", אמר חפץ.

הפרקליטות צריכה להוכיח כי נתניהו זכה לסיקור המוטה מאלוביץ' בשל פעולה הקשורה לתפקידו. כלומר - שנתניהו ידע שאלוביץ' מיטיב איתו בשביל שיפעל לטובת בזק. פה חשוב להדגיש שהחוק לא מחייב תמורה. כלומר גם אם נתניהו לא פעל בשביל התמורה, אלא קיבל את הסיקור המוטה בעד פעולה הקשורה לתפקידו - ניתן להרשיעו.

"אלוביץ' נענה להכל"

"ישבתי עם נתניהו בבלפור. הדלת סגורה. יאיר נכנס מנופף בתדפיס של עמוד מ'וואלה' ואמר 'אחרי כל מה שעשית לאלוביץ' תראה מה הם מפרסמים'", העיד היום חפץ.

שיחה זו היא אחת מהראיות שמציגה התביעה לביסוס מודעותו של נתניהו לכריכה בין העזרה מאלוביץ' באתר לבין הדרישות שלו מנתניהו. בתיקי שוחד, כמעט אף פעם אין הקלטה על סיכום בין הצדדים, כפי שיש באופן חריג ביותר בתיק 2000, בהקלטה בין נוני מוזס לנתניהו.

בתיק 4000 התביעה מסתמכת על ראיות נסיבתיות המלמדות על הכריכה של הדברים. אחת הראיות המרכזיות היא בקשתו של אלוביץ' לזרז את אישור בזק-yes, שהועברה על ידי חפץ לנתניהו. נתניהו גרס את המסמכים שאלוביץ' העביר, לפי חפץ, וקבע מיד פגישה עם אלוביץ'.

מעדות חפץ עולה המודעות של נתניהו להיענות המוחלטת של אלוביץ' לבקשות לשינוי הסיקור באתר. "הוא נענה להכול. השאלה הייתה איך מבצעים את זה, ולא האם. אחרי שעלה אייטם, ישועה היה מוודא שהכול בסדר ושאני מעביר את המסר לנתניהו, שזה פורסם לשביעות רצונו". נתניהו מתואר כבוס ריכוזי ומעורב באופן מוחלט בכל מה שקשור לפרסומים בתקשורת.

מי שישלים את התמונה יהיה מנכ"ל משרד התקשורת לשעבר שלמה (מומו) פילבר, שצפוי להעיד איך נתניהו הנחה אותו לטפל בענייניו של אלוביץ'. זאת כשנתניהו טען בחקירתו כי לא עסק בענייני בזק.

חפץ נשאל על המודעות של יאיר ושרה נתניהו בעניין כריכת ההטבות הרגולטוריות לסיקור ב"וואלה". לאחר התנגדות עזה מצד ההגנה בטענה להיעדר רלוונטיות, הביע השופט משה ברעם ספק אם ניתן לקבוע ממצא על בסיס מודעותם של שרה ויאיר. "האם ניתן להסתמך על כך לקביעות אומד דעתו של מי שאינו עד במשפט. אם אתם רוצים שעל יסוד זה נקבע ממצא?".

השופטים אפשרו את העדות בנקודה זו, לצורך פירוט ההשתלשלות. הם אפשרו לחפץ לספר איך שרה נתניהו ביקשה ממנו שייפגש עם פילבר כדי "לסגור את הברז הרגולטורי" (ביטוי של חפץ) לאלוביץ' וקבוצת בזק.

חפץ נפגש עם פילבר בבית קפה, מבלי לעדכן את נתניהו, העביר לו את המסר ואמר שזו בקשה של שרה. לדבריו, פילבר השיב לו כי "ממילא הכול תקוע בגלל דוח מבקר המדינה ולא עושים כלום".

במקביל, לפי עדותו של חפץ, שרה נתניהו ביקשה ממנו בסערת רגשות, להודיע לבני הזוג אלוביץ' שהם (משפחת נתניהו) מנתקים כל קשר איתם. זאת בשל התכנים המפורסמים באתר "וואלה" שלא היו לרוחם.

חפץ סיפק את הרקע לכעס של שרה נתניהו, וללחץ שהופעל על אלוביץ' וישועה בנוגע לתכנים באתר - מתקפה של הבן יאיר. "כשיאיר מתלבש על אישיו, הוא יכול בעשר דקות להיכנס לחדר 15 פעמים ולהגיד אותו הדבר". באותה תקופה, של אחרי בחירות 2015, עולה משקלו של יאיר בקבלת ההחלטות בנושאי תקשורת ופוליטיקה ויאיר מוביל מאבק בו טען כי אתר "וואלה" וישועה לא מספקים את הרצון של משפחת נתניהו. "יאיר כל היום יושב על הרשת ושולף דוגמאות מתוך האתר", סיפר חפץ. המאבק של יאיר הוביל, לשיטת חפץ, להתערבות של איריס אלוביץ' בתכנים של האתר.

הטחות הדדיות בין צוות התביעה להגנה

המתח בין צוות ההגנה לצוות התביעה הגיע לשיאו היום. מתחילת עדותו של חפץ ההגנה התנגדה פעם אחרי פעם כך שרצף העדות הופרע ולמעלה ממחצית מהזמן עסק ביהמ"ש בהתנגדויות.

עוה"ד ז'ק חן, מיכל רוזן-עוזר ועמית חדד טענו שהתובע עו"ד אמיר טבנקין שואל שאלות באופן מדריך, שהוא מאפשר עדות סברה לפרשנות שנותן חפץ וכי הוא בוחר באופן סלקטיבי את שאלותיו. הטענות היו קשות, וכללו טענה לשיבוש ההליך. שעה לאחר שהחל הדיון היום, קמה עו"ד ליאת בן ארי, ראש צוות התביעה והמשנה לפרקליט המדינה, והתרעמה: "אף פעם לא ראיתי התנהגות כזאת, שמאשימים אותנו בשיבוש הליכים. אני מבקשת שבית המשפט ישמור על כבודנו".

עו"ד מיכל רוזן-עוזר הגיבה: "לא מספיק אני צריכה לעמוד מול ביקורת כזאת? אסור לי להגן על הלקוחות שלי? אסור לי להגיד מה שקרה פה?".

השופטים דחו את מרבית ההתנגדויות והשופטת פרידמן פלדמן חתמה את הוויכוח: "ראוי שכל אחד ינהג בכבוד איש ברעהו. ובזה סיימנו את הנושא. אנחנו מתקדמים במשפט".

בני הזוג אלוביץ' לא יכלו לשאת את הדיון ושעה בלבד לאחר שהתחיל, ביקשו לעזוב את האולם באישור ביהמ"ש.

*** חזקת החפות: יודגש כי גם לאחר הגשת כתב האישום נגדם, ראש הממשלה לשעבר בנימין נתניהו ושאול ואיריס אלוביץ' מכחישים את המיוחס להם, לא הורשעו בביצוע עבירה, ועומדת להם חזקת החפות.