העותרים נגד חוות השרתים של גוגל בבני ציון משכו את עתירתם

קבוצת העותרים צפויה להעביר את המאבק שלה נגד בניית החווה לפסים אחרים, כגון פנייה לוועדת הערר המחוזית, פנייה למשרד הביטחון וניהול מאבק ציבורי ופרלמנטרי

בניית אתר חוות השרתים בבני ציון
בניית אתר חוות השרתים בבני ציון

העותרים נגד בניית חוות השרתים של סרברפארם וקרן תש"י בבני ציון, הנבנית עבור גוגל ובזק בינ״ל, משכו את עתירתם מבית המשפט המחוזי בלוד, זאת לאחר שהשופטת זהבה בוסתן הציעה פשרה שלא התקבלה על-ידי הצדדים. קבוצת העותרים צפויה להעביר את המאבק שלה נגד בניית החווה לפסים אחרים, כגון פנייה לוועדת הערר המחוזית, פנייה למשרד הביטחון וניהול מאבק ציבורי ופרלמנטרי.

העותרים, שמונה מתושבי מושב בני ציון שבשרון, הגישו בחודש ספטמבר האחרון עתירה מינהלית לבית המשפט המחוזי, בטענה כי תהליך אישור הבנייה של החווה נוהל בצורה לא שקופה ותוך התעלמות משיקולים סביבתיים.

בינתיים החלו התושבים לטעון כי הבנייה לא רק שאינה סביבתית - היא מציבה כמויות גדולות של מאגרי דלק לגנרטורים בסמוך לבתי מגורים - אלא היא גם מהווה סכנה ביטחונית. לטענתם, חוות השרתים, המשמשת את גוגל במסגרת מכרז מחשוב ענן ממשלתי, מהווה יעד אסטרטגי לטיווח טילים.

העובדה שגוגל צפויה לאכלס חוות שרתים נוספת לא רחוק משם, במושב בית יהושע, מטרידה יותר ויותר תושבים. המאבק, שהחל בקבוצה של שמונה תושבים מבני ציון, התרחב, ובמישור הציבורי הוא כולל כבר יותר מ-100 תושבים מהמושבים בני ציון, בצרה וחרוצים.

"בית המשפט הציע כפשרה שחוות-הדעת הסביבתית של העותרים תישלח לבחינה ולהתייחסות של היחידה הסביבתית האזורית, וההסכמה על כך לא הושגה", אמר לגלובס עו"ד עמי הולנדר המייצג את העותרים. "בגלל שמדובר בעתירה מינהלית שעוסקת בתהליכים שקדמו לאמצע חודש יוני, היא לא התייחסה לחוות-הדעת הסביבתית של היזם, לא לחוות-הדעת הביטחונית של גיורא איילנד על הסכנה הביטחונית הטמונה לתושבי המקום, לא להיתר הבנייה שהתקבל בתחילת נובמבר ולא להתייחסות היחידה הסביבתית. בית המשפט לא היה יכול לעסוק בעניינים אלה ולא היה יכול לראות בהם טיעון מספיק על-מנת לקבל את העתירה - מה גם שאלה אינם היבטים מינהליים אלא תכנוניים, שאינם בתחום שיפוטו. מכיוון שכך, ואחרי ששקלנו את הדברים, הגענו למסקנה שאין טעם להמשיך במישור המינהלי".

את חוות השרתים בבני ציון בונה סרברפארם של משפחת פפושדו בהשקעה משותפת עם תשתיות ישראל ובזק בינלאומי של כ-500 מיליון שקל. הבנייה צפויה להסתיים בשנת 2023, כך שהמתקן ישמש כחוות השרתים השלישית של גוגל בישראל, לאחר השקתן של החוות בפתח תקווה ובמודיעין בשנה הבאה.

אתמול (ג') התייחס מנכ"ל גוגל קלאוד בועז מעוז לזמינות שירות הענן של גוגל בישראל במסגרת מכרז "נימבוס" למחשוב ענן במגזר הממשלתי. "נשיק את אזור השירות הישראלי שלנו בשנה הבאה, אך משרד ממשלתי שמעוניין להתחבר איתנו במסגרת המכרז, יכול לעשות זאת מזה ארבעה חודשים", אמר מעוז בוועידת ההייטק השנתית של גלובס.