השר לסחר חוץ באמירויות: היקף המסחר עם ישראל יוכפל בתוך שנתיים

ד"ר תאני אל זייודי אמר לגלובס כי הוא צופה שהיקף המסחר השנתי יעבור את סף ה-3 מיליארד הדולרים בתוך שנתיים • השר השתתף בכנס עסקי שערכו שגרירות איחוד האמירויות, הארגון Start-Up Nation Central ומשרד הכלכלה • "שנה אחרי הסכם אברהם יצרנו קשרים חזקים"

השר לסחר חוץ של איחוד האמירויות הערביות, ד''ר תאני אל זייודי / צילום: ערן בארי
השר לסחר חוץ של איחוד האמירויות הערביות, ד''ר תאני אל זייודי / צילום: ערן בארי

היקף המסחר השנתי בין ישראל לאמירויות צפוי לעבור את סף 3 מיליארד הדולרים בתוך שנתיים. כך אמר לגלובס השר לסחר חוץ של איחוד האמירויות הערביות, ד"ר תאני אל זייודי. זאת על בסיס היקף הסחר בשנה האחרונה מאז הסכמי אברהם והפוטנציאל הרב. היקף המסחר כעת עומד על כ-1.5 מיליארד דולר, מיליארד מתוכו בסחורות וכמה מאות נוספים בשירותים.

אל זייודי ועימו השר ליזמות ועסקים קטנים אחמד אל פלאסי, התארחו בכנס עסקי ראשון מסוגו שערכו שגרירות איחוד האמירויות הערביות בישראל, בשיתוף עם הארגון Start-Up Nation Central ומשרד הכלכלה והתעשייה בתל אביב.

השר אל זייודי אמר כי "זה באמת מדהים איך רק שנה אחרי הסכם אברהם, כבר יצרנו קשרים חזקים בצורה של הסכמים עסקיים ומסחריים. זה יותר מסתם בסיס שאפשר לבנות עליו. זוהי שותפות מוצקה בעלת משמעות אמיתית, לא רק עבור האומות שלנו, אלא עבור האזור והעולם כולו".

מנכ"ל Start-Up Nation Central אבי חסון אמר כי "אנו רואים בתחום ה-Innovation Diplomacy מנוע אמיתי לפיתוח אקוסיסטם של חדשנות בשתי המדינות שיוביל לצמיחה כלכלית וטכנולוגית באזור כולו".

פורום העסקים של איחוד האמירויות הערביות וישראל הוא יוזמה של שגריר איחוד האמירויות בישראל מוחמד אל-חאג'ה יחד עם מנכ"ל חסון ובשיתוף מנכ"ל משרד הכלכלה והתעשייה ד"ר רון מלכא. מטרתו היא לקדם את קשרי הסחר, המסחר, ההייטק והחדשנות בין המדינות. הכנס שם דגש על מחויבות שתי המדינות לחדשנות כדרך לקידום קשרים בין עסקים לעסקים וליצירת מרכז אזורי משותף ליזמות.

"בכל מקום שמביטים רואים מכנה משותף"

במסגרת הכנס המשתתפים דנו בתפקידם של תאגידים עולמיים כמנועי חדשנות טכנולוגיים, הדרכים ליצירת אקוסיסטם חדשנות לטובת האזור כולו, הזדמנויות לצמיחה עסקית וחשיבות שיתופי פעולה בהשגת צמיחה והתפתחות עסקית לטובת פיתוח כלכלת שתי המדינות.

השגריר אל-חאג'ה: "כאנשי האזור, כולנו, יש לנו מחויבות משותפת לקדם את כלכלתן של המדינות שלנו. עלינו למצוא את הדרך להוביל ולנווט את המשק כולו, לעבוד יחדיו, לפתוח דלתות ולמזג את החוזקות והיכולות של הכלכלות שלנו יחד עם האקוסיסטם העסקי בכדי להוביל לפיתוח אזורי משותף. אנו גאים ונרגשים לארח סטארט-אפים ישראלים, תאגידים ולהוביל למיזמים משותפים במטרה לחזק את הקשרים הגלובליים של השוק האמירתי, ולאפשר חיבור אל יכולותיה המגוונות והמפותחות של הזירה העסקית העולמית באיחוד האמירויות הערביות".

וונדי זינגר, מנהלת בכירה ב-Start-Up Nation Central, עם השגריר מוחמד אל-חאג'ה / צילום: ערן בארי
 וונדי זינגר, מנהלת בכירה ב-Start-Up Nation Central, עם השגריר מוחמד אל-חאג'ה / צילום: ערן בארי

השר ליזמות ועסקים קטנים ובינוניים של איחוד האמירויות הערביות, ד"ר אחמד בלהול אל פלאסי: "בכל מקום שמביטים רואים מכנה משותף, הן בחוזקות שלנו והן באתגרים, כשזה נוגע לעסקים קטנים ובינוניים, סטארט-אפים, ותיירות. יש הרבה הזדמנויות לשלב ידיים על מנת להתגבר על האתגרים המשותפים ולאפשר לעסקים אמירתיים להתרחב לישראל ולעסקים ישראלים להתרחב לאיחוד האמירויות".

שרת הכלכלה והתעשייה, אורנה ברביבאי: "משרד הכלכלה והתעשייה ימשיך בשיתוף הפעולה ויקדם את האינטרסים המשותפים בין ישראל לאיחוד האמירויות. הגעת המשלחת מאפשרת לנו לחשוף בפני מובילי התעשייה והמשק באמירויות את החדשנות הישראלית, הטכנולוגיות, היזמות, והמחקר שיש לנו להציע לשוק הגלובלי. זוהי סנונית המבטאת את ביסוס היחסים הכלכליים בין המדינות, וישראל תמשיך לחזק את הקשרים העסקיים והשותפות עם האמירויות מתוך הכרה בפוטנציאל לצמיחת הכלכלה".

לאחר האירוע, השר ליזמות ועסקים קטנים ובינוניים של איחוד האמירויות הערביות, ד"ר אחמד בלהול אל פלאסי והשר לענייני סחר חוץ של איחוד האמירויות הערביות, ד"ר תאני אל זאייד, ביקרו במטה Start-Up Nation Central בתל אביב בכדי להפגש עם חברות טכנולוגיות, יזמים ישראלים וחברות סטארט-אפ הפועלות בתחומים מגוונים.

מחר (ה') משתתפי הכנס מתוכננים להיפגש לסדרת מפגשי שולחן עגול ומפגשי 1:1 עם עמיתיהם הישראלים.

Start-Up Nation Central הוא ארגון ללא כוונת רווח שהוקם ב-2013. הארגון יוזם ומקדם חיבורים עסקיים בין סטארט-אפים ישראלים לממשלות ותאגידים גלובליים. בכדי לסייע בכך, ממפה הארגון באופן קבוע את כלל הגורמים בסקטור החדשנות הטכנולוגית בישראל ומנגיש את המידע על גבי פלטפורמת איתור החדשנות, Start-Up Nation Finder, לטובת משקיעים וארגונים ברחבי העולם.

"השלב הבא בגידול והרחבת הייצוא הטכנולוגי הישראלי"

נשיא התאחדות התעשיינים ויו"ר נשיאות המעסיקים והעסקים בישראל, ד"ר רון תומר, ויו"ר איגוד ההייטק בהתאחדות התעשיינים, מריאן כהן, נפגשו בכנס עם שגריר איחוד האמירויות בישראל, אל-חאג׳ה.

תומר אמר כי "הסכמי שת"פ MOU עם הגופים המובילים באבו דאבי ודובאי, בהם לשכות המסחר והתעשייה ומרכזי השקעות באבו דאבי ודובאי, הם מגורמי הגידול משמעותי בהיקף הסחר בין ישראל לאיחוד האמירויות".

כהן: "אנחנו מאמינים שהאפשרויות החדשות שנפתחו בפני תעשייני ההייטק באמירויות ולא פחות מכך, שיתופי פעולה ושותפויות עם הגורמים השונים באמירויות לגבי הזדמנויות במקומות שונים בעולם, הם השלב הבא בגידול והרחבת הייצוא הטכנולוגי הישראלי".