שווי שימוש | בלעדי

הנוסחה נחשפת: כך מתכננים ברשות המסים לייקר את שווי השימוש בכלי רכב היברידיים ופלאג-אין

הרשות פרסמה הצעה לשינוי חוק, לפיה הטבת שווי השימוש בכלי רכב היברידיים ופלאג-אין תרד ב-100 שקל בחודש בשנתיים הבאות • לעומת זאת, הטבת שווי השימוש על רכב חשמלי, שכרגע נוכחותו בציים מזערית, תוגדל ב-200 שקל לחודש

הטענת כלי רכב חשמליים בישראל / צילום: Shutterstock
הטענת כלי רכב חשמליים בישראל / צילום: Shutterstock

רשות המסים מתכננת רפורמה בשווי השימוש על רכב צמוד ירוק. על פי ההצעה לשינוי החוק, שהוגשה לעיון הציבור, תופחת בשנים 2022 ו-2023 הטבת שווי השימוש הקיימת על כלי רכב היברידיים צמודים לעובד מ-500 שקל ל-400 שקל בחודש, ואילו הטבת שווי השימושי על רכבי פלאג-אין תופחת גם היא ב-100 שקל: מ-1,000 שקל כיום ל-900 שקל בשנתיים הבאות.

לעומת זאת בכלי רכב חשמליים תוגדל הטבת שווי השימוש ב-200 שקל: מ-1,000 שקל ל-1200 שקל בחודש.

בהצעה כותבת רשות המסים כי "בין השיקולים שנלקחו בחשבון - צמצום הפער בעלויות התחזוקה בין כלי הרכב אלו לרכב רגיל, בין היתר על רקע הירידה בעלויות הרכישה של כלי הרכב וכן הודות לשיפור בצריכת הדלק של רכב רגיל. בנוסף, נלקחה בחשבון האפשרות להטעין רכב חשמלי ורכב פלאג-אין מעמדה ביתית".

הרשות מציעה לקבוע כי התקנות יחולו בהוראת שעה למשך שנתיים, המאפשרת בחינת הנושא מחדש בתום תקופה זו.

הקטנת ההטבה צפוי להגדיל בכ-1,200 שקל בשנה את שווי השימוש של קרוב ל-120 אלף בעלי כלי רכב היברידיים צמודים משלוש השנים האחרונות. יצוין כי רק במחצית הראשונה של 2021 נמכרו בישראל כמעט 50 אלף כלי רכב היברידיים, מספר דומה לזה של כל 2020, חלקם הגדול לציים. על פי נתוני רשות המסים, כמעט שליש מכלי הרכב שנרכשו על ידי ציים השנה היו היברידיים.

לעומת זאת הגדלת ההטבה לבעלי רכב חשמלי צמוד תשפיע בשנה הקרובה רק על כמה מאות בודדות עד כמה אלפי כלי רכב צמודים מכיוון, ששיעור ההצטיידות של הציים ברכב חשמלי כיום הוא מזערי. בעיות אספקה, כמו גם המדיניות של חברות הליסינג, צפויות להגביל בשנתיים הקרובות את החדירה של כלי רכב חשמליים לציים. המשמעות תהיה הגדלה בגבייה נטו של שווי השימוש.