האם עד להעלאה הנוכחית שכר החיילים לא עלה במשך 12 שנה?

כמה זמן חיכו החיילים כדי ששכרם יעלה? הרבה פחות ממה שהנדל חושב • המשרוקית של גלובס

ההחלטה על העלאת שכר חיילי החובה הביאה איתה גל של הודעות מטעם שרים וח"כים מהקואליציה שהתגאו בכך שהם "הבטיחו וקיימו". שר התקשורת יועז הנדל לקח את ההתפארות הזו צעד אחד רחוק יותר כשכתב בטוויטר: "כפי שהתחייבנו עולה שכר חיילי החובה. היה צריך ממשלה בראשות בנט עם סער, גנץ, וליברמן כדי לעשות את מה ש-12 שנה הדברנים הגדולים לא עשו".

האם במשך 12 שנים, תקופת כהונתו של נתניהו כראש ממשלה, שכר החיילים לא עלה עד שהגיעו בנט ושות'? ואולי הנדל התכוון שההעלאות הקודמות לא היו בשיעור של 50%? הצייצן משה דנינו הפנה את תשומת לבנו לציוץ ואנחנו בדקנו.

בניגוד לשכרם של עובדי מדינה וקבוצות אחרות במשק, שכר החיילים הסדירים בצה"ל אינו מתעדכן באופן קבוע ואינו מוצמד לשכר המינימום או לשכר הממוצע בישראל. לאורך השנים הועלו כמה הצעות חוק על ידי ח"כים שונים, מזהבה גלאון ועד סופה לנדבר, בניסיון לשנות את המצב, ולקבוע בחוק עדכון שנתי של השכר, אך המאמצים לא צלחו.

בינואר 2014, בזמן כהונת הממשלה ה-33 בראשות בנימין נתניהו, החליט שר הביטחון משה יעלון להעלות את שכר החיילים בכ-23%. עד אז חייל קרבי הרוויח כ-700 שקל בחודש, ולאחר השינוי שכרו עלה ל-863 שקל. ההעלאה הזו הגיעה לאחר מאבק בבג"ץ של עו"ד אמנון לורך ועמותת "בית חם לכל חייל", והייתה ההעלאה הראשונה של שכר החיילים מזה 12 שנה. ההעלאה שקדמה לה בוצעה ב-2002, אך היא הייתה אוטומטית, מאחר שאז שכר החיילים הוצמד למדד. שנה לאחר מכן, בינואר 2015, החליטה אותה ממשלה על עדכון נוסף, הפעם של כ-25%.

באמצע 2015 הקים נתניהו ממשלה חדשה. כעת ישב במשרד האוצר משה כחלון ובסוף אותה שנה הגיעו משרדי הביטחון והאוצר לסיכום על עלייה משמעותית הרבה יותר בשכר החיילים, בהיקף של 50%. כך, החל מינואר 2016 עלתה משכורתם של חיילים בשירות קרבי ל-1,616 שקל.

זו הייתה ההעלאה אחרונה עד כה של שכר החיילים. מעניין לציין כי כשהנדל הותקף בטוויטר על דבריו על ידי חברי הממשלה הקודמת, השרים לשעבר אלי כהן ואמיר אוחנה, הם טענו שההעלאה האחרונה הייתה ב-2017. אלא שנראה שהם התכוונו למהלך אחר, נקודתי יותר, שנוגע רק לחלק מהחיילים. מדובר ביוזמה של צה"ל להגדיל את שכרם של חלק מחיילים קרביים שמוגדרים "לוחמי חוד", ורק במהלך השנה השלישית לשירותם. במסגרת זאת הועלה שכרם מ-1,616 שקל ל-2,000 שקל. על פי דיווחים בתקשורת, המהלך הזה מומן על ידי שינוי חלוקתי בתוך צה"ל, ולא דרש אישור ממשלתי או מימון תקציבי נוסף.

בשורה התחתונה: דבריו של הנדל לא נכונים. העלאת שכר החיילים שבוצעה כעת אינה הראשונה זה 12 שנים. ממשלות נתניהו העלו בין 2014 ל-2016 את השכר הזה בשלוש פעימות שונות, ובסך הכל הוא עלה במהלך אותה תקופה בכ-130%. ההעלאה הנוכחית, בשיעור של 50%, זהה להעלאה האחרונה שביצעה ממשלת נתניהו ב-2016.

לבדיקה המלאה לחצו כאן

שם: יועז הנדל
מפלגה: תקווה חדשה
תאריך: 23.11
ציטוט: "היה צריך ממשלה בראשות בנט עם סער, גנץ, וליברמן כדי לעשות את מה ש-12 שנה הדברנים הגדולים לא עשו"
ציון: לא נכון

שר התקשורת יועז הנדל התייחס ב-23.11 להודעה שפרסמו באותו בוקר שר הביטחון ושר האוצר, לפיה שכר חיילי החובה בצה"ל יוגדל ב-50% בשנת 2022. "היה צריך ממשלה בראשות בנט עם סער, גנץ, וליברמן כדי לעשות את מה ש-12 שנה הדברנים הגדולים לא עשו", התגאה הנדל, בעקיצה לא מרומזת לממשלות הקודמות בראשות נתניהו. בתגובה כתב לו חבר הכנסת אמיר אוחנה: "...נניח לטובתך שלא ידעת שב-2017 העלינו את שכר החיילים ב-50%". גם חבר הכנסת אלי כהן ביקר את הנדל וקרא לו שקרן. "את שכר החיילים העלינו ב-2017", צייץ.

בדקנו האם באמת ב-12 השנים האחרונות לא הועלה שכר חיילי החובה, והאם השכר הועלה ב-50% ב-2017 על ידי אוחנה וחבריו לממשלה.

שכר החיילים הסדירים בצה"ל, בניגוד לשכרם של עובדי מדינה וקבוצות אחרות במשק, אינו מתעדכן באופן קבוע ואינו מוצמד לשכר המינימום או לשכר הממוצע בישראל. עליה במשכורת המשולמת לחיילים שאינם בקבע תלוי בחסדה של הממשלה. לאורך השנים הועלו כמה הצעות חוק על ידי ח"כים שונים, מזהבה גלאון ועד סופה לנדבר, לשנות את המצב ולקבע בחוק עדכון שנתי של השכר, אך המאמץ לא צלח.

בינואר 2014, על רקע מאבק בבג"ץ של אזרחים פרטיים ועמותות, הוחלט על ידי שר הביטחון דאז משה (בוגי) יעלון להעלות את שכר החיילים הקרביים, תומכי הלחימה ועורפיים בכ-21%, לאחר 12 שנים בהן לא בוצעה העלאה כזו אחרי שהופסקה ההצמדה למדד. חייל קרבי עד אז הרוויח כ-700 שקל בחודש, והחל מינואר 2014 קיבל 847 שקל.

שנה לאחר מכן, בינואר 2015, נעשה עדכון נוסף , הפעם של כ-25%. חיילים קרביים בשירות סדיר הרוויחו החל מחודש זה 1,080. בסוף אותה שנה הגיעו משרדי הביטחון והאוצר, בראשות יעלון ומשה כחלון בהתאמה, לסיכום על עלייה משמעותית הרבה יותר בשכר החיילים, של 50%. החל מינואר 2016 קיבלו חיילים בשירות קרבי משכורת חודשית של 1,616 שקלים.

זו ככל הנראה ההעלאה אליה כיוונו כהן ואוחנה בדבריהם כשדיברו על השכר ש"העלו" ב-2017. אלא שהיא התרחשה שנתיים מוקדם יותר ממה שנטען, ובכלל לפני שאוחנה הפך לח"כ. הממשלה אישרה את ההעלאה האחרונה ב-6.12.2015, בעוד אוחנה הושבע בכנסת ב-28.12, שלושה שבועות אחרי. נראה שהשניים מתבלבלים עם היוזמה של צה"ל להגדיל את השכר של חיילים קרביים בשנה השלישית לשירותם, מ-1,616 ל-2000 שקל בחודש. זו פורסמה בספטמבר 2017, כחלק מתכנית נרחבת לשיפור מעמד הלוחם לאור ירידה מתמשכת במוטביציה של מתגייסים לשרת בקרבי. אלא שמהפרסומים עולה שתכנית זו מומנה על ידי שינוי חלוקתי בתוך צה"ל, ולא דרשה אישור ממשלתי או מימון תקציבי נוסף.

מאז לא בוצעה העלאה נוספת בשכר החיילים.

לסיכום, העלאת שכר החיילים על ידי ממשלת בנט-לפיד אינה הראשונה מזה 12 שנים, כפי שטען הנדל. מאז 2013 בוצעו העלאות דומות שלוש פעמים. לכן דבריו אינם נכונים.

תחקיר: אורי כהן