מחיר הפציעות באירופה: מיליונים לשחקנים מושבתים

השחקנים היקרים בקושי רואים דשא, הקבוצות נדרשות לסגל עמוק יותר והנזק הכלכלי נאמד כבר ברבע מהכנסות המועדון במחזור • הפציעות הפכו לעניין מרכזי בהוויה של הכדורגל באירופה

שחקן נבחרת שוודיה מובל באלונקה לאחר פציעה במשחק נגד נבחרת איטליה / צילום: Shutterstock
שחקן נבחרת שוודיה מובל באלונקה לאחר פציעה במשחק נגד נבחרת איטליה / צילום: Shutterstock

בעוד חודש שוב ייפתח חלון ההעברות של הכדורגל האירופי. הקבוצות, שכמעט כולן הפסידו כסף בעונה שעברה וחלקן שקועות בחובות, ישלפו את הארנקים לטובת רכישת תחמושת להמשך העונה. אם לשפוט לפי החורפים האחרונים הצפי בחמש הליגות הגדולות של אירופה (אנגליה, ספרד, גרמניה, איטליה, צרפת) הוא להוצאה נטו של 170 מיליון אירו.

חלק ניכר מהכסף שייצא נובע ממצוקה שקשורה בפציעות של שחקנים. בשלב הזה בעונה הסגלים מתחילים להיות מדולדלים, שחקנים בכירים יושבים בחוץ וקבוצות חוששות שלהיעדרויות הללו יהיה מחיר במקום שהם יסיימו בטבלה, מירידת ליגה ועד אובדן מקום בליגת האלופות וכו’. וכמובן אפקט שמתגלגל הלאה - מיקום נמוך יקשה על הצדקת העלאת מחירי הכרטיסים, או מו"מ מול נותני חסות. חלק סתם משתמשות בחלון ההעברות כדי לתקן את המאזן הכספי שלהן כדי להיפטר משחקנים.

קבוצות ששיתפו פחות שחקנים, הצליחו יותר

נושא הפציעות הוא עניין מרכזי בהוויה של מועדוני ספורט באירופה. השחקן היקר ביותר של מנצ’סטר יונייטד, פול פוגבה, בעיקר פצוע מאז שהגיע למועדון ב-2016. לסרחיו אגוארו שהגיע לברצלונה בקיץ התגלתה בעיה בלב והוא פרש. סרחיו ראמוס, שהגיע לפאריז סן ז’רמן בקיץ, עוד לא ראה דשא בגלל פציעות ובכל שבוע שעובר הוא נהנה משכר של כ-300 אלף אירו. בריאל מדריד השקיעו הון ברכישת אדן הזארד ב-2019 (115 מיליון אירו) ובשנתיים הראשונות שלו בקבוצה (2019/20-2020/21) הוא החמיץ 51 משחקים בגלל 11 פציעות שונות. גם העונה הוא בעיקר פצוע.

 
  

עד כמה הקבוצות סובלות ונדרשות לסגל עמוק אפשר לראות מבדיקה שערך CIES, גוף המתמחה בדמוגרפיה ומחקר של הכדורגל העולמי. לפי הבדיקה, במהלך שנה שלמה (מנובמבר 2020 לנובמבר 2021) השתמשה כל קבוצה מחמש הליגות הבכירות באירופה בממוצע ב-34 שחקנים. המשמעות העיקרית היא שקבוצה לא משחקת אפילו פעם אחת במהלך העונה עם אותם שחקנים, בעיקר בגלל פציעות וניהול עומסים.

הנתונים מראים שככל שקבוצה עשירה יותר, כך היא משתמשת בפחות שחקנים. הסיבה די ברורה: הקבוצות האלו מחזיקות כוכבים יקרים, חלקם נרכשו בסכומי עתק, והמטרה היא להעמיד אותם על המגרש ולהשתמש בהם כמה שיותר. לקבוצות העשירות בדרך כלל יש גם מערכים רפואיים מתקדמים יותר, חלקן משתמשות במעבדות מחקר לבחון עומסים ולמנוע פציעות.

משחקי הנבחרות: חלק מרכזי מהנזק לשחקנים

לפי בדיקה של Opta הליגה האנגלית העשירה היא גם זו ששילמה הכי הרבה כסף לשחקנים שלא שיחקו בגלל פציעות. במהלך החורף (דצמבר-ינואר) של עונת 2017/18 שיעור הפציעות בפרמיירליג עמד על 2.17 פציעות למשחק, לעומת 1.94 ביתר ארבע הליגות הבכירות. באותה תקופה שיחקו באנגליה 109 משחקים, לעומת 60 בלבד בגרמניה, 76 בצרפת, ו-80 בליגה הספרדית.

המחיר של פציעה עבור המועדונים הוא עצום: זמן התאוששות מפציעה לפי הבדיקה של Opta עמד על 27.8 ימים. כלומר, כמעט חודש של תשלום שכר שהקבוצה צריכה לקחת על עצמה. בליגה שבה ממוצע השכר השבועי הוא כ-65 אלף ליש"ט, המשמעות היא שכל פציעה שווה רק בתשלומי שכר מעל רבע מיליארד ליש"ט.

חלק מרכזי מהנזק שנגרם לקבוצות נעשה דווקא כשהשחקנים לא נמצאים "בידיים" שלהן, כלומר במשחקי נבחרות. במונדיאל בחורף הבא בקטאר תשלם פיפ"א לקבוצות 209 מיליון אירו עבור "שחיקת שחקנים" בטורניר.

רבע מההכנסות במחזור הולכות על פציעות

בענקית הביטוח הבריטית JLT, שנותנת גם שירותי ביטוח למועדוני כדורגל, מצאו כי אחרי המונדיאל ברוסיה ב-2018 קבוצות הפרמיירליג נאלצו להתמודד עם מכת פציעות שנגרמה כתוצאה מעומסים של שחקנים, ובסך הכל נרשמה עלייה של 44% בכמות הפציעות בעונה שאחרי המונדיאל, וזמן התאוששות מפציעה עלה מ-17 ימים ל-21 ימים.

אחד מהמחקרים שניסה לאמוד את הנזק הכלכלי לקבוצות בגלל פציעות פורסם ב-2020, ונעשה על ידי חוקרים ישראלים - אייל אליקים, אליה מורגולב, רוני לידור ויואב מקל. החוקרים בחנו את הפציעות במהלך ארבע עונות משחקים בליגה האנגלית ואיך הן השפיעו על מיקום הקבוצה בטבלה - דבר שמשפיע על מענקים שתקבל, תשלומים משידורי טלוויזיה וכו’; וגם אובדן כסף ישיר בגין תשלומי שכר לשחקנים שנפצעו. השורה התחתונה: קבוצה בליגה האנגלית הפסידה בעונה כ-45 מיליון ליש"ט בגלל פציעות. אם לוקחים בחשבון שבאותן שנים ההכנסה הממוצעת לקבוצה בפרמיירליג עמדה על כ-175 מיליון ליש"ט, הרי שאובדן ההכנסה בגלל פציעות שחקנים שקול ל-25% מהמחזור.