מחקר קודר חושף: האוקיינוס הארקטי במצב הרבה יותר רע ממה שחשבנו

מחקר שהתפרסם השבוע מעלה את האפשרות שהטמפרטורה של המים בהאוקיינוס הארקטי עלתה ב-2 מעלות מאז שנת 1990 • המשמעות: ייתכן שהמודלים האחרים שחוזים את קצב ההתחממות הגלובלית פספסו את היקף הנזק האמיתי

קרחון צף באוקיינוס הארקטי. התחיל להתחמם כבר בתחילת המאה ה-20 / צילום: Associated Press, David Goldman
קרחון צף באוקיינוס הארקטי. התחיל להתחמם כבר בתחילת המאה ה-20 / צילום: Associated Press, David Goldman

מחקר קודר שמתפרסם השבוע בכתב העת המדעי Science Advances , מגלה שהאוקיינוס הארקטי התחיל להתחמם עשרות שנים מוקדם יותר ממה שהעריכו עד כה המודלים. המחקר מצא שזרימת המים החמים מהאוקיינוס האטלנטי אל האזור הארקטי - תופעה המכונה אטלנטיפיקציה - גרמה לעליית טמפרטורה של 2 מעלות עוד מאז שנת 1900. הממצא מדאיג משום שיש בו כדי להעיד על כך שהמודלים החוזים את קצב התחממות הגלובלית ושאר שינויי האקלים היו מבוססים למעשה על נתונים לא נכונים, ולכן יכול להיות שהם לא מדויקים ולא אמינים.

המחקר התבצע ממזרח לגרינלנד, על ידי דגימה של משקעים וסחופת בנקודת המפגש של האוקיינוס הארקטי עם האוקיינוס האטלנטי, בניסיון לשחזר את נתוני הזרימה בין שני האוקיינוסים מ-800 השנים האחרונות ולקבל תמונה מקיפה יותר של התפתחות התהליכים. המחקר הראה כי גם המליחות וגם הטמפרטורה נשארו קבועים עד תחילת המאה ה-20, אז לפתע נסקו.

השחזור הראה כי ישנה עלייה מתמשכת של מעבר חום ומלח מהאוקיינוס האטלנטי אל הים הנורדי מאז תחילת המאה ה-20, תופעה שהמודלים הנוכחיים לא מדמים כראוי. הממצאים אינם מעידים באופן מובהק על האחריות האנושית בתהליך הזה, אבל המאה ה-20 הייתה תקופה מזהמת מאוד, שבה נפלטה כמות רבה של פחמן דו חמצני לאטמוספירה.

האצה של התחממות כדה"א

ישנן מספר השערות לגורמים לתופעה. אחת מהן, היא שהאזור הארקטי רגיש יותר לגזי חממה ממה שחשבו המומחים עד עכשיו, וכדי להגיע למסקנה חד משמעית בנושא נדרש מחקר נוסף שיבהיר את המכניקה מאחורי האטלנטיפיקציה המוקדמת.

השערה נוספת היא שהשינויים בסירקולציה של הזרמים מהאזור המשווני של האוקיינוס האטלנטי, האחראים לוויסות הטמפרטורה בחצי הצפוני של כדור הארץ, הם אלה שהביאו לזרימה מואצת של מים חמים אל האזור הארקטי, והם תוצאה של זיהום אוויר מעשה ידי אדם.

גם אם המסקנות לגבי הגורמים לתופעה לא חד משמעיות, התוצאה שלה כן: הקרח באזור הארקטי נמס במהירות גדולה יותר, מה שמאיץ את התחממות כדור הארץ, משום שקרח יודע להחזיר את קרני השמש, לעומת המים שסופגים אותן כאנרגיית חום. השינויים האלה מאיימים על מערכות ימיות אקולוגיות שלמות, ושינויים חדים בזרמי האוקיינוסים משפיעים על מזג האוויר וגורמים להקצנה שלו, למשל החורפים באירופה או הבצורת באפריקה.

המומחים ממשיכים להדגיש כי ההתחממות באזור הארקטי מתרחשת בקצב מהיר הרבה יותר מבשאר החלקים של כדור הארץ. בנוסף, עדיין אין תמונה מלאה של כל ההשפעות המזיקות. כל עוד ימשיך השימוש בדלק מאובנים ותמשיך פליטת גזי החממה לאטמוספירה, תהליך האטלנטיפיקציה ימשיך גם הוא.