גובר החשש באירופה: הגבלות על טיסות, סגר חלקי ועוצר לילי

בעקבות גילוי מקרים באירופה של הווריאנט החדש של נגיף הקורונה, אומיקרון, הממשלות ביבשת מגיבות • בהולנד הודיעו הרשויות על סגר חלקי, בבריטניה תושב חובת לבישת המסכה בתחבורה הציבורית ובחנויות סגורות החל מהשבוע הקרוב, וברוב המדינות ישנן הגבלות חדשות על טיסות

חשש בבריטניה מההווריאנט החדש של נגיף הקורונה, אומיקרון / צילום: Associated Press, Matt Dunham
חשש בבריטניה מההווריאנט החדש של נגיף הקורונה, אומיקרון / צילום: Associated Press, Matt Dunham

כמה מקרים של הווריאנט החדש של נגיף הקורונה, אומיקרון, התגלו ביממה האחרונה במדינות אירופה, והרשויות ביבשת מגיבות לסכנה האפשרית על ידי אימוץ מחדש של הגבלות תנועה על תיירים ותושבים החוזרים מאפריקה.

רוב המדינות באירופה אסרו בסוף השבוע על טיסות ישירות מדרום אפריקה ומדינות אחרות בדרום היבשת, ואחרות אוסרות על כניסת תיירים ממדינות בהן התגלו מקרי אומיקרון ודורשות בידוד קפדני מהשבים מהן. בבריטניה, הממשלה החזירה את חובת המסכות בתחבורה הציבורית והכריזה על חובת בדיקת קורונה יומיים אחרי הנחיתה, למי ששב לממלכה מכל יעד.

בגרמניה דיווחו הרשויות על שלושה מקרי קורונה שהתגלו עד כה. שניים מהם במינכן ואחד במדינת הסן. לפי הדיווחים, אחת מהחולים הייתה מחוסנת בשתי מנות. שלושת החולים נמצאים בבידוד בביתם ואינם דורשים טיפול רפואי, נמסר. מקרים מבודדים של המוטציה החדשה אותרו גם באיטליה, בצ'כיה, ובבריטניה, כמו גם באוסטרליה. מקור רוב החולים לפי הדיווחים הוא במי ששבו מדרום יבשת אפריקה. בהולנד אותרו כ-60 חולי קורונה בקרב 600 נוסעי שתי טיסות שנחתו במדינה מדרום אפריקה בסוף השבוע. הרשויות מרצפות את הדגימות כדי לבדוק אם חלקם חולים כתוצאה ממוטציית האומיקרון.

החשש מהמוטציה החדשה באירופה גובר בד בבד עם התפרצות קורונה משמעותית שחוות מדינות רבות, עד כה בעיקר בצפון ובמרכז היבשת. בהולנד, שבה שיעור התחלואה הוא בין הגבוהים במערב אירופה (22 אלף מקרים ביממה) הודיעו הרשויות על סגר חלקי.

כל המסעדות, בתי הקפה, החנויות הלא-הכרחיות ומקומות תרבות ייסגרו מחמש אחרי הצהריים עד חמש בבוקר, בניסיון להפחית את המגעים בין התושבים ולבלום את ההתפשטות המהירה של הנגיף. בתוך הבתים, רק פגישה של עד חמישה בני אדם מותרת. הסגר החלקי יימשך לפחות שלושה שבועות. בתי הספר והגנים ימשיכו בפעילות כרגיל, אך הממשלה קראה למי שיכול לעבוד מהבית לעשות זאת.

בבריטניה, הגילוי של המוטציה החדשה בדרום-אפריקה, שלה קשרים תעופתיים ומסחריים ענפים עם הממלכה המאוחדת, הוביל לשינוי מדיניות מהיר, ראשון מאז אמצע יולי. ראש הממשלה בוריס ג'ונסון הודיע כי תושב חובת לבישת המסכה בתחבורה הציבורית ובחנויות סגורות החל מהשבוע הקרוב, וכי כל מי שנכנס למדינה יהיה חייב לבצע בדיקת PCR ביום השני לבואו, ולהיות בבידוד עד אז. הצעד נועד "להאט את ההתפשטות האפשרית" של הנגיף, אמר ג'ונסון. בריטניה מתמודדת גם כך עם עלייה בתחלואה, ושבה לרמות של כ-50 אלף מקרי קורונה ביום. ג'ונסון הבהיר כי לא יהיה צורך ב"תו ירוק" במסגרת המדיניות החדשה.

בשווייץ, שמיהרה לאסור על כניסת תיירים ממדינות שבהן התגלה הנגיף, כולל ישראל, יתקיים היום משאל עם בנוגע להגבלות על הקורונה. התושבים במדינה, שבה שיעור נמוך יחסית מהתושבים חוסן (65%), יכריעו אם להמשיך ולאמץ את ה"תו ירוק" וכן להקצות משאבים לבדיקות נרחבות ולתמיכה כלכלית בעקבות השלכות המאבק במגפה. המדינה דורשת בידוד של עשרה ימים גם לבאים מבריטניה, הולנד ומצרים, מדינות בהן התגלו מקרי אומיקרון.