"העיקר הם עושים יח"ד": מי נגד מי בקרב על תכנון פי גלילות

תוכנית הבנייה בגלילות הועברה לוותמ"ל חרף התנגדות נחרצת מצד ראשי הערים תל אביב ורמת השרון, ומצד משרדי התחבורה והגנת הסביבה. רון חולדאי: "לקחו תוכנית על הפנים והעבירו אותה לוותמ"ל, שידוע ביכולות התכנון המופלאות שלו. אין להם מושג מה זה עירוניות"

מתחם דרום גלילות / הדמיה: מזור פירשט
מתחם דרום גלילות / הדמיה: מזור פירשט

ב-8.11.21 אישרה ועדת השרים לענייני פנים את העברת הטיפול באזור פי גלילות מהוועדה המחוזית תל אביב לוותמ"ל (הוועדה הארצית לתכנון ולבנייה של מתחמים מועדפים לדיור). לכאורה מדובר במהלך חיובי שנועד לזרז ולייעל את מימוש התכנון, אולם הוא עורר סערה. כשבוע לאחר מכן הגישו שרת התחבורה מרב מיכאלי והשרה להגנת הסביבה תמר זנדברג ערר לוועדת השרים, וכעבור כמה ימים שלחו ראש עיריית ת"א-יפו, רון חולדאי, וחיים ביבס, יו"ר מרכז השלטון המקומי, מכתב לוועדת השרים שבו הם קובלים כי "לא ייתכן שיפקיעו באופן שרירותי את זכויותיהם של התושבים ללא הסכמה או התייעצות". גלובס עושה סדר בתוכנית ובהתנגדויות לה.

התוכנית: 2,100 דונם בין שתי ערים

האזור המכונה "פי גלילות" הוא תחום בשטח של כ-2,100 דונם, המשתרע בין כביש 5, דרך נמיר, איילון צפון (כביש 20) והגבול הצפוני של רמת אביב ג’. מבחינה מוניציפלית השטח נחלק בין רמת השרון (כ-1,800 דונם) ותל אביב (כ-300 דונם).

באתר האינטרנט של אחת החברות שמשווקות את הקרקעות החקלאיות במקום מצוין כי "הבעלות על הקרקע מתחלקת בין המדינה, לה יש כ־928 דונם (60%), חברה קדישא - כ-300 דונם (20%), קק"ל - כ-40 דונם (3%), חברות הגז - כ־67 דונם (4%) ובעלים פרטיים - כ-200 דונם (13%)".

ב-24 השנה האחרונות קודמו בשטח שתי תוכניות - רש/800/1 המתייחסת לשטח רמת השרון, ו-תא/2812, המתייחסת לשטח העיר תל אביב.

אותו משרד - מזור פירשט אדריכלים - הוא שתכנן את שתי התוכניות, אבל הן לא קודמו באותו קצב ולא באותה רזולוציה - מכוח האחת ניתן להוציא היתרים, ומכוח השנייה - לא.
אחד הנושאים הקריטיים, שאינו מדובר בגלוי, הוא משא ומתן בין רמת השרון לתל אביב על חילופי שטחים. הרעיון הוא שכל השטח בפי גלילות יהיה תחת תחום השיפוט של רמת השרון, ושאזור שנמצא מזרחה משם, הגובל עם שכונת המשתלה, יועבר לתחום העיר תל אביב. כרגע המשא ומתן אינו מתקדם.

 
  

חולדאי: "את הממשלה לא מעניינים תחבורה וניקוז"

באוקטובר האחרון החליטה הוועדה המחוזית ת"א לבטל את תוכנית "רובע גלילות" (המכונה רש/800/1 ומתייחסת לשטחי רמת השרון), שכבר הופקדה ואף הוגשו לה התנגדויות, שאף נדונו. הוועדה נימקה את החלטתה בהסבר ש"נוכח התמשכות הליכי התכנון בשל אי-הגשת המסמכים המתוקנים בהתאם להחלטות הוועדה מחד, ולאור שינוי נסיבות הכולל, בין היתר את פינוי שדה התעופה דב הוז, קידום המתח"מ הכולל שתי תחנות מטרו, מסוף אוטובוסים ושש מסילות של רכבת כבדה, אשר יאפשרו טיוב משמעותי של ניצול הקרקע, אין מנוס מדחיית התוכנית ומסגירתה וקידום תוכנית עדכנית לתא שטח זה".

רון חולדאי, ראש עיריית ת''א / צילום: איל יצהר
 רון חולדאי, ראש עיריית ת''א / צילום: איל יצהר

העברת הטיפול באזור פי גלילות לידי הוותמ"ל היא צעד משלים. הכוונה היא שהטיפול בכל האזור יקודם כמקשה אחת, ומהר, לתוכנית אחת שמכוחה אפשר יהיה להוציא היתרים.

כשאני מנסה להבין מרון חולדאי, ראש העיר ת"א-יפו, למה הוא טרח לשלוח לוועדת השרים מכתב שבו הוא ביקש להחזיר את התוכנית לוועדה המחוזית, הוא נאנח: "הסיפור הזה קשור לרצועה הירוקה שהייתה יכולה להפריד בין תל אביב לרמת השרון, זה קשור לכך שהמדינה שילמה מיליארדים להעברת פי גלילות, בעוד שניתן היה לקבור את המכלים באדמה בסכום נמוך, זה קשור לכך שיש בחטיבת הקרקע הזאת שתי ערים שלא עושות תוכנית אחת, וזה קשור לכך שמי שאחראי לתכנון זה רמ"י עם הוועדה המחוזית.

"לקחו תוכנית שהיא על הפנים והעבירו אותה לוותמ"ל, שידוע ביכולות התכנון המופלאות שלו. הרי אין להם מושג מה זה עירוניות. לוקחים את התוכנית ומוסיפים לה 6,000 יח"ד. אתה חושב שבעיות התחבורה והניקוז, שהיו בתוכנית הקודמת, ישתפרו? את הממשלה לא מעניין אם יש תחבורה ואם יש ניקוז. העיקר הם עושים יח"ד. בוועדה המחוזית אני יכול להשפיע. בוותמ"ל אני בכלל לא חלק מהתכנון. הוותמ"ל מסוגל לתכנן רק שטחים פתוחים, שאין בהם שום אורבניות".

זנדברג: "ההתנהלות נגועה בחוסר תום לב"

תמר זנדברג, השרה להגנת הסביבה, סבורה גם היא שהעברת התוכנית הוותמ"ל היא טעות, אבל מסיבות אחרות: "הרבה דברים השתנו מאז שהחלה הכנת התוכנית. היום אנחנו יודעים מה זה תכנון מוטה תחבורה ציבורית, מה זה שטחים אקולוגיים, מה משמעות שטח פתוח, יודעים מה הצורך להתגונן מפני הצפות. התוכנית שקודמה עד כה כושלת בכל אחד מהתחומים האלה. הוותמ"ל נועד לקצר תהליכים, לא פעם על חשבון איכות תכנונית. זה דבר לא נכון ברמה התכנונית ולא הגון ברמה השלטונית. זאת תהיה בכייה ל-200 שנה.

"זה גם לא יקצר את הזמן. מההיכרות שלי, הדרך הארוכה קצרה, והקצרה ארוכה. למה? כי התוכנית הזאת תיתקע עכשיו בבית משפט, ובצדק. ההתנהלות נגועה בחוסר תום לב".

רמ"י: "תוכנית שמוציאים מכוחה היתרים"

גילי טסלר, מתכננת מחוז ת"א ברשות מקרקעי ישראל, מסבירה: "על מנת לחסוך בזמן, בכספי הציבור, ובעיקר בהליכים ומאחר שמדיניות הממשלה היא להגדיל כמה שיותר את ההיצע, ביקשנו להעביר את התוכנית לוותמ"ל, וברמה מפורטת. יש כמה עקרונות בתוכנית שנשמור עליהם ואנחנו גם מתייחסים להערות שקיבלנו מהוועדה המחוזית בהחלטות הביניים".

גם התוכנית החדשה תתוכנן ע"י משרד מזור פירשט אדריכלים, שתכנן את התוכניות הקודמות: "יש לנו מידע מצטבר על השטח. אנחנו מכירים את ההתנגדות, העבודה עם משרדי הממשלה האחרים ומבינים שאי אפשר להתעלם ממרכז התחבורה העצום שיבנה שם (ליד כביש 20)".

היא מסתייגת מהטענות שהסיכוי שהתוכנית תתממש קטן: "בעיניי, זה ירוץ הרבה יותר מהר בגלל שאנחנו מתייחסים לשתי הרשויות גם יחד ובעיקר, בגלל שעלינו לתוכנית ברמה מפורטת, שמכוחה ניתן יהיה להוציא היתרים".