ניר חפץ מעיד: נתניהו השמיע בפניי מסרים מאיימים כלפי מוזס

ביום הרביעי לעדותו, ניר חפץ סיפר על החלטתו לחתום על הסכם עד המדינה: "הופעלו עליי לחצים כבדים, החלטתי שאני מנתק את שיקול-הדעת העצמאי שלי ועושה מה שאומר לי עורך הדין" • על יחסי נתניהו-מוזס אמר: "נתניהו אמר שכל מה שקורה זה ארנון מוזס; הייתה איבה וחוסר אמון ברמות הכי גבוהות שיש"

משפט נתניהו, ניר חפץ בבית המשפט המחוזי בירושלים / צילום: אורן בן חקון
משפט נתניהו, ניר חפץ בבית המשפט המחוזי בירושלים / צילום: אורן בן חקון

ניר חפץ, עד המדינה במשפטו של ראש הממשלה לשעבר בנימין נתניהו, המשיך היום (ב') בעדותו בבית המשפט בירושלים. חפץ שימש כיועץ תקשורת של נתניהו ומשפחתו משנת 2014. קודם לכן, במשך שנים, עבד חפץ ב"ידיעות אחרונות" בשורת תפקידים ומילא תפקידי דוברות והסברה שונים בלשכת הנאשם נתניהו ובמפלגת הליכוד. לפי כתב האישום, נתניהו ובני משפחתו העבירו דרישות להתערבות בפרסומים. 

15:30

חפץ: נתניהו השמיע בפניי מסרים עם איום כלפי מוזס

"זה כלום בשביל שלדון אדלסון (הבעלים של "ישראל היום") להציף את המדינה במיליון עותקים (של מהדורת סוף השבוע של "ישראל היום")", אמר היום חפץ בעדותו. "נתניהו יכול לבקש מאדלסון בקשה לגבי הפצת 'ישראל היום' ויום אחר-כך לשנות אותה".

לדברי חפץ, בשנת 2009 בנימין נתניהו שלח אותו להיפגש עם מו"ל "ידיעות אחרונות", ארנון (נוני) מוזס, כדי להרגיע את המצב. חפץ היה מוטרד מהמשימה שהוטלה עליו, ולדבריו הוא חשש מעבירה בתחום ההגבלים העסקיים והיה חשוד ממילא כ"שתול" של מוזס, הבוס שלו לשעבר.

חפץ העיד כי שמע "מסרים מאיימים", בהיבט הכלכלי, שהשמיע נתניהו כלפי מוזס, שלא כדאי למוזס להתעסק עם נתניהו או עם אדלסון, ואף ציין כי נאמר שאדלסון היה מעורב במאפיה. 

חפץ פנה לארנון מילצ'ן כדי להתייעץ אתו. את השיחה עם מילצ'ן הקליט חפץ, כמו שיחות אחרות שהקליט באותה התקופה.  

"דיברתי עם הג'ינג'י (אדלסון) ארוכות", אמר מילצ'ן בשיחה עם חפץ. "(הוא) אומר 'תשמע, אני הבטחתי לו שאני אעצור את זה לכמה חודשים בזמנו... אני יכול להרשות לעצמי, אני מציף את המדינה במיליון עותקים'". 

על החשיבות של מהדורת סוף השבוע של "ישראל היום" הסביר חפץ: "זה היה איום לבסיס הכלכלי של מהדורת סוף השבוע הכל-כך חשובה של 'ידיעות אחרונות'".

כתב האישום מתאר כי בין השנים 2008 עד 2014 קיימו נתניהו ומוזס שלוש סדרות של פגישות, שבמהלכן שוחחו על אופן הסיקור של נתניהו ומשפחתו ב"ידיעות אחרונות" ועל הטלת מגבלות על העיתון המתחרה "ישראל היום". עדותו של חפץ היום התייחסה לשנת 2009, התקופה הראשונה בה התקיימו מגעים, לפי התביעה, בין השניים, כאשר מגעים אלה לא צלחו לפי האישום.

לדברי חפץ, "התייעצתי עם שרה (נתניהו) מה לומר בפגישה הזאת. שרה אמרה שנתניהו יכול להוריד או למתן את התפוצה של 'ישראל היום' בסוף השבוע. לפני שפגשתי את מוזס, הראיתי לנתניהו בכנסת בדפים מה שרה אמרה להגיד. נתניהו לקח את הדפים, גרס ואמר לי לומר רק: 'האם אפשר להחזיר את המצב לאחור?'". 

חפץ אמר כי לא זכר את האירוע כשמסר את העדות לראשונה, ולדבריו נזכר בכך רק בשלב שהראו לו תמלילים. "שיתפתי את ארנון מילצ'ן בדאגות איך לבצע את המשימה", הוסיף. 

התביעה ביקשה להגיש רישומים שערך חפץ על בסיס דברים שכתב לעצמו והקלטות שערך. חפץ הסביר למה נהג להקליט את סביבתו: "הגעתי מעולם העיתונות. נחשפתי לתופעות שהיו בלתי נתפסות בעלות גוון אפלולי. הרגשתי שאין על מה לסמוך. החלטתי שאקליט ואשמור לעצמי, למקרה שתפנה אליי אצבע מאשימה.

"היועצת המשפטית והחשב שיתפו אותי בהתנהגויות שכל אחת תופסת ראשית בכל מהדורה. החלטתי שאירועים מסוימים אני מתעד ושומר.

"חששתי שנתניהו יעלה טענה של סחיטה, שסוחטים אותו, כי זה היה השיח בבלפור. כל פעם שהגיע אייטם שלילי, היו קולות רמים, שמנסים לסחוט אותו. גם מצידה של שרה. הכול בנוכחות של נתניהו". 

חפץ סיפר על אייטם בנוגע למספרה בבית ראש הממשלה, שהתפרסם ב"ידיעות אחרונות". נתניהו האשים את מוזס באופן אישי בפרסום. "הייתה דמוניזציה (של מוזס על-ידי נתניהו) ברמות הכי גבוהות שאפשר להעלות על הדעת", העיר חפץ.

14:15

"נתניהו אמר שכל מה שקורה זה ארנון מוזס"

חפץ סיפר על עיסוקו האינטנסיבי של נתניהו בשנים 2009-2010 ב"ידיעות אחרונות", לעתים שעות ארוכות, חצי יממה. "הדרמה והסערות לא קורות כשיש אייטם ביקורת במובן המדיני או הביטחוני. זה סובב סביב הפניות של 'ידיעות אחרונות'. סביב העניינים שקשורים למשפחת נתניהו שמעלים סימני שאלה בתחום טוהר המידות".

לדברי חפץ, "אינסוף פעמים נתניהו אמר שכל מה שקורה זה ארנון מוזס. נתניהו היה צוחק עליי. כל ההתייחסות היא כאילו מדובר באויב מספר אחת עלי אדמות".

במהלך העדות מוזס יושב באולם, מחזיק בדפדפת. מולו ניצב חפץ, שמפעם לפעם מסתכל על מוזס כשהוא מזכיר את הבוס לשעבר. חפץ סיפר על גישתו של נתניהו לפנות לבעלי העיתון. כאשר היה פונה למוזס: "כמעט אף פעם נתניהו לא קיבל תשובה שלילית כאשר פנה על עניינים שנוגעים למשפחתו. כמעט תמיד הייתה היענות או ריכוך. כשהוא פנה אליו אישית, היו תוצאות". חפץ הדגיש כי גם כאשר פנה נתניהו לעמוס שוקן, מו"ל "הארץ", באופן ישיר - זה היה פועל לטובתו.

נתניהו נהג לומר כי ב"ידיעות אחרונות" רואים את נתניהו כמי שאחראי לתופעה ששמה "ישראל היום", הסביר חפץ. "נתניהו אמר לי שנוני חושב שהוא יכול לגרום לשלדון אדלסון לצמצם את התפוצה. אבל מוזס לא מבין שאדלסון עצמאי".

חפץ הוסיף כי נתניהו אמר לו: "מוזס לא מבין שאדלסון עושה ביום 30 מיליון דולר. הוא לא מבין עם מי הוא מתעסק. הוא יכול להציף את המדינה במיליון עותקים". חפץ ציין כי נתניהו חשב שהוא מעביר את המסרים, אבל מעולם לא העביר ולא התבקש להעביר. "הבנתי שזה נאמר כדי שאעביר".

ארנון (נוני) מוזס / צילום: ראובן קסטרו, וואלה! NEWS
 ארנון (נוני) מוזס / צילום: ראובן קסטרו, וואלה! NEWS

12:35

חפץ על יחסי נתניהו-מוזס: "איבה וחוסר אמון ברמות הכי גבוהות שיש"

חפץ סיים את עדותו בפרשה 4000 והחל להעיד על האישום הנוגע לתיק 2000. מדובר בעדות הראשונה בפרשה זו. ארנון (נוני) מוזס, מו"ל קבוצת "ידיעות אחרונות", הגיע לאולם הדיונים לשמיעת עדותו של חפץ. זוהי הפעם הראשונה שמוזס מתייצב באולם בשלב שמיעת העדויות.

חפץ העיד כי בעת שעבד ב"ידיעות אחרונות", נתניהו, שהיה באותה העת יו"ר האופוזיציה, הזמין אותו לפגישה. חפץ עדכן את מוזס. "נתניהו אמר שהוא יכול לגרום לכך שמהדורת סוף השבוע של 'ישראל היום' תהיה 80 או 90 אלף עותקים, אבל הוא לא יכול 50 או 60 אלף כמו שמוזס רוצה". חפץ הסביר כי נתניהו התכוון לבעלים של "ישראל היום", שלדון אדלסון. חפץ העביר את הדברים למוזס, שלא הגיב.

במסגרת תיק 2000 מואשם מוזס כי הציע שוחד לראש הממשלה לשעבר נתניהו, בתמורה לשינוי הסיקור שלו, של בני משפחתו ושל יריביו הפוליטיים ב"ידיעות אחרונות"; ואילו נתניהו בתמורה יקדם חקיקה שתפגע בתפוצת "ישראל היום", באופן שסייע כלכלית למוזס ועסקיו.

חפץ היה כפוף ישירות למוזס בין השנים 1999 ועד 2009 בתפקידי עריכה בכירים ב"ידיעות אחרונות". על היחסים בין שני הבוסים שלו לשעבר - נתניהו ומוזס - אמר חפץ כי "הייתה איבה וחוסר אמון ברמות הכי גבוהות שיש".

כשהתבקש לפרט, אמר חפץ: "שמעתי מנתניהו עשרות רבות של פעמים אמירות. ממוזס לא שמעתי ישירות. שמעתי שהוא לא מאמין לאף מילה שיוצאת מהפה של נתניהו. התחושה הייתה שהיחסים הם יחסים קשים. רבים מהעיתונאים מאוד לא אהבו באופן עצמאי את נתניהו. אני הייתי חריג בנוף של 'ידיעות אחרונות' כמישהו שיש לו סימפטיה לנתניהו".

לצד זאת, חפץ העיד כי במערכת הבחירות של 2009 "התרשמתי שיש סוג של הפסקת אש. זו התרשמות, ואני לא יכול להוכיח", אמר.

10:35

חפץ פרץ בבכי: "המשפחה שלי עברה תופת" 

"הייתי עצור 15 ימים. מאחר שהופעלו עליי לחצים כבדים, החלטתי שאני מנתק את שיקול-הדעת העצמאי שלי ועושה מה שאומר לי עורך הדין. הייתי חלש" - כך סיפר הבוקר עד המדינה ניר חפץ בבית המשפט בירושלים, ביום הרביעי לעדותו, על ההחלטה שלו לחתום על הסכם עד המדינה. במהלך עדותו נשבר חפץ על דוכן העדים והחל לדמוע כשהזכיר את ההשפעה של ההליך על בני משפחתו.

"זה היה תהליך קשה. הבן שלי עד היום מתנגד לחתימת הסכם עד המדינה. המשפחה עוברת תופת. מה שקשה זה הסבל שעובר על המשפחה בתוך התהליך", אמר.

חפץ הסביר כי היו עליו "לחצים פיזיים ואחרים שהתגברו לממדים מפלצתיים. התנאים השפיעו על הלך-הרוח, על קבלת ההחלטות".

לדבריו, ההחלטה שלו לחתום על הסכם עד המדינה נבעה מכך ששלמה (מומו) פילבר, מנכ"ל משרד התקשורת לשעבר, חתם על הסכם עד מדינה. "הטריד אותי מאוד שפילבר חתם על הסכם עד מדינה. זה שמומו נשבר - היה לזה משמעות אדירה", אמר חפץ.

לפי עדותו, מה שעוד הטריד את חפץ היה שהראו לו קטע מתוך חקירתו של שאול אלוביץ', אז בעל השליטה בבזק ובאתר וואלה, בו הוא מאשר את העובדות העיקריות של אותה פגישת שיבוש, בה הזהיר את בני הזוג אלוביץ' על החקירה, והשלושה החליטו כי ימחקו את הטלפונים. בנוסף, חפץ הסביר כי עו"ד ירון קוסטליץ אמר לו שלפגישת השיבוש יש השלכה על העבירה העיקרית, והוסיף: "לא ראיתי את עצמי כמתווך לשוחד, זה נראה לי מופרך לחלוטין".

חפץ הבהיר כי הוא מעיד אמת למרות הדרך שהביאה אותו לחתום על הסכם עד מדינה. "באופן מוחלט גרסתי היא אמת", אמר. "זה חלק מהתהליך בו אני לוקח אחריות על המקומות בהם טעיתי. זו המחויבות המוחלטת שלי לעזור לבית המשפט ככל שאני יכול, בצניעות, להגיע לחקר האמת. גם אם אני צריך לשלם מחירים. זו גם דרישה של ילדיי. זה מוחלט, לא משנה מה יהיה המחיר של זה".

חפץ התייחס לכך שהוא מכונה "בוגד" בשל החתימה על הסכם עד המדינה, והסביר: "הייתה לי תחושה שהתגברה כשהימים עברו, שאני נמצא במעצר כשראש הממשלה לא מוכן להיחקר. היה אפשר להאריך לי את המעצר לנצח עד שייחקר". חפץ לא רצה להיכנס לפרטים. "משתמשים במילה 'בוגד', אבל יש היבט אחר - עד כמה רחוק אתה לוקח את הנאמנות שלך. די לחכימא ברמיזה. היו עוד שיקולים", אמר.

בנוגע למחשבות שהובילו אותו לחתימה על הסכם עד המדינה, אמר חפץ: "כשחלפו 11 ימי מעצר, אמרתי לעצמי, איך הגעתי למצב הכי קשה בחיי, ויש אופציה שהיא לא על השולחן ולא מדברים עליה".

חפץ סיפר כי הוא התייעץ עם חבר הכנסת צבי האוזר, עם עו"ד אלי זוהר ז"ל שעמד בראש משרד זליגמן ועם עו"ד אילן סופר ממשרדו, לאחר שעורך דינו הודיע לו כי הוא לא מייצג עדי מדינה. זוהר המליץ לו להשתחרר מהמעצר ולא לעסוק בכך. "סופר חשב שיש מומנטום, ושכדאי לי להיכנס למשא-ומתן. אחרי יומיים-שלושה חתמתי". בשלב הזה נשבר חפץ כשהוא נזכר בבני משפחתו, והדיון הופסק למספר דקות.

 *** חזקת החפות: יודגש כי גם לאחר הגשת כתב האישום נגדם, ראש הממשלה לשעבר בנימין נתניהו, ארנון (נוני) מוזס ושאול ואיריס אלוביץ' מכחישים את המיוחס להם, לא הורשעו בביצוע עבירה, ועומדת להם חזקת החפות.